Bordsplacering – du refererar till Bibeln, men stämmer verkligen detta?

av Etikettdoktorn den 28 maj, 2018

Fråga:
På sidan refererar du till Markusevangeliet som förklaring till en bordsdams placering på höger sida.

Markusevangeliet är fantastiskt på många sätt, men här blir det nog lite långsökt. Damens placering på höger sida är en grundregel som går tillbaka på ridderliga tider, då männen hade sina värjor på vänster sida.

Man måste ju kunna dra sin värja, så därför skulle mannens vänstra sida vara fri.

Numera bör män inte värjor, lika lite som de gör honnör, men sedvänjan med kvinnan på höger sida består.

Och det är bra, för det underlättar ju för alla vid bordsplaceringar t ex. Annars blir det ju rena villervallan.

Att man i kyrkliga sammanhang, t ex vid vigsel, ska föra den ogifta fröken på mannens vänstra har en lite mer oklar bakgrund.

Även fröknar ska väl försvaras med värjan om det skulle behövas?

Kanske betraktas kyrkan som ett fredat rum där värjor inte ska behövas?

Annars skulle ju Markusevangeliet ha passat bra här!

Det vill säga, kvinnan alltid på höger sida, i alla formella sammanhang. Det vore ju enklast.

Har du någon synpunkt på allt detta?

Svar:
Sanningsenligt ska jag säga att jag har 300 artiklar publicerade och över 6000 frågor med svar.

Det är svårt att minnas när jag skrev texten, så den kan vara lite otidsenlig och texten har nu uppdaterats till ett betydligt modernare synsätt.

Det blir gärna så med tiden, jag får fler och fler frågor och även min syn på saken förändras.

Men jag vill även minnas att doktor Elias Norbert skrev redan om Markusevangeliet i sin avhandling på 1930-talet.

Sedemera har även Marius Wihngård, den kände avdvokaten som skrev under pseudonym på 1940- och 50-talet refererat till Markusevangeliet.

Slutligen vill jag minnas att även Magdalena Ribbing framförde de tankarna i någon text, men i hennes sista bok Ribbings Etikett finns det inte längre med.

Allt, vilket betonas,  är baserat på fritt tänkande, symbolik och även skrönor.

Men en sak vet vi, inga värjor i kyrkan! Det är därför vi fortfarande kallar det vapenhus.

Kvinnan till vänster har ännu längre traditioner, det handlade om spinn-, respektive svärdsidan.

Kvinnorna gjorde inte entré genom vapenhuset, de hade en egen ingång och så kan vi fortsätta ganska lång tid.

Men jag tycker det är fint att ändå referera till Markusevangeliet och den fortsatta diskussionen och framförandet av mina efterforskningar får ske vid en föreläsning.

Det finns inte utrymme i tid för mig att utveckla det närmare här på nätet. Något ska ni ju även ha att lyssna till.

Välkommen att läsa mer och göra en bokning av min föreläsning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Lämna en kommentar