Fråga:
Jag har fått ärva en cylinderhatt och undrar om jag som kvinna får använda den?
Om svaret är ja, ska jag då ta av den inomhus?
Jag blir inte ledsen om jag inte kan ha den, eftersom jag ändå mest hade tänkt att ha den när jag klär ut mig.
Svar:
Givetvis ”kan” du använda den, men den är varken formellt korrekt eller något plagg som kvinnor bär i vanliga fall.
Men du kommer synas och märkas. Positivt eller negativt, det beror på situation.
Om du nu skulle välja att bära den, så gäller samma regler för dig som annars, d.v.s. att en kvinna behöver inte ta av sig hatten inomhus.
Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Hej!
Åh tack för titten! Ja jag verkligen älskar din blogg och allting som går och läsa här. Laddade ner appen häromdagen till min stora förtjusning. Möjligtvis är jag lite gammaldags (omodern kanske) men vissa saker saknas tyvärr idag, det känns som folk inte riktigt bryr sig om vett och etikett längre, eller ens moral och respekt. Därför tycker jag det är så trevligt att läsa allt detta. Har inte hunnit gå igenom allting än, och just det inlägget med länken till din sida (hoppas att det inte gjorde något, då ber jag om ursäkt) passade perfekt till vad jag alltid försöker förklara för folk. Tack för alla dina svar på folks frågor. Det är väldigt intressant!
/Monalisa
Vad kul! Tack för dina fina ord. Sprid gärna den här adressen till andra.
https://blogg.vett-och-etikett.com/