Fråga:
Jag ska gifta mig i kyrkan och funderar på att bära min militära uniform m/87.
Ska jag då bära skärmmössan inne under ceremonin?
Om inte, var ska jag göra av den när jag går in respektive ut ur kyrkan?
Svar:
Absolut inte!
En man bär inte hatt eller mössa av något slag i kyrkan, den tas alltid av.
När ni går in i kyrkan tar du av dig mössan, bär den under din högra arm (eftersom bruden går till vänster).
När ni är framme vid altaret lämnar du den till din bestman.
När ni lämnar kyrkan återfår du den, bär den på samma sätt och tar på den ute på kyrkbacken.
Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson