Klädkoder – är det förmiddags- eller eftermiddagsbröllop och vad innebär då kostym?

Fråga:
Vi är bjudna på ett sommarbröllop där själva vigseln äger rum i kyrkan kl 14. Klädsel: kostym + fluga på män

Efterföljande middag med dans efter.

Räknas detta som ett förmiddagsbröllop, dvs med knäkort klänning? Och kostym?

Vilken färg får det vara på den?

Eller räknas detta bröllop faktiskt som ett eftermiddagsbröllop?

Vad gäller då för klänning ihop med ’kostym’?

Svar:
Eftersom det är efterföljande middag och  den inte hinner påbörjas innan kl. 15.00 ätr det ett eftermiddagsbröllop.

Förvisso har de skrivit kostym, men det är formell, ett arrangemang som kommer ske på kvällen.

Då är det mörk kostym och motsvarande klänning som gäller. Klicka på länkarna för utformning.

Kostymen kan vara mörkt blå (finast), mörkt grå eller svart. Klänningen ska ha en längd under knäet och kan ha en längd till ankeln.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Vad gäller vid bärandet av sorgflor?

Fråga:
Min pappa har avlidit. Jag tänker bära sorgflor, då jag är hans dotter. Varför jag bär det beror på att vi i familjen är konservativa till vår natur.

Därtill så tillhör vi Svenska kyrkan och är mycket engagerade både i den och EFS. Därav så ska jag bära sorgflor/slöja.

Hade sorgflor vid min mormors begravning men det var 1990 så jag har glömt bort riktigt vad reglerna säger.

Frågan jag har är – när skall floret tagas upp på hatten, dvs visa ansiktet för alla andra, vilken tid efter begravningen?

Finns mera info gällande regler ang sorgflor så tagas det tacksamt emot.

Svar:
Sorgslöja är ganska ovanligt idag, men givetvis kan den bäras av änkan, mamma eller dotter.

Sorgflor, som du planerar att bärs på den svarta släta hatten och ger ett viss skydd från insyn. Men även denna är ovanlig idag.

Att det på något vis skulle ha en koppling till djupare engagemang i kyrkan, där förstår jag inte ditt resonemang.

Det finns inget som helst krav på sorgflor eller slöja idag. Förr i tiden, då var det endast unga kvinnor som bar hatt och äldre kvinnor en huvudduk och en sorgataftduk.

Men som sagt, det är helt i sin ordning och senast såg du Kronprinsessan Victoria bära flor vid Prinsessan Lilians begravning.

Hatten med flor bär du i kyrkan. Till minnesstunden kan du ta av den, så möter du gästernas blickar.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel för henne på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dresscode – vad innebär Black tie för henne?

Fråga:
Jag ska på en bröllopsfest där dresskoden är black tie och jag undrar vad det motsvarar för tjejens klädsel?

Klientelet är rik överklass med anor, vilka etikettsregler gäller?

Svar:
Det är Smoking som avses. För din del en aftonklänning.

Damerna kan välja mellan klänning, kjol och byxor med top.

Smokingklänningen kan vara kort eller lång, men ska då vara ”mindre fin” än lång frackklänning.

Läs min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – vad betyder red, white and blue jeans?

fråga:
Jag ska på ett event där det står att klädkoden är red, white and blue jeans. Vad innebär det?

Och speciellt for mig som tjej, vad ska jag ha på mig?

Svar:
Ännu en påhittad och tramsig klädkod som ingen begriper.

Jag vet inte, men gissar att du ska bära röd, vita eller blå jeans.

Det bästa är att ringa och fråga, det är inte oartigt då värdparet själva krånglat till det.

Klicka här för att läsa om obegripliga klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Student – skolavslutning i kyrkan, vilken klädsel?

Fråga:
Min dotter slutar skolan på onsdag och hon ska ha den i kyrkan vad är det som gäller i klädväg då?

Svar:
Det framgår inte om hon tar studenten, går i grundkolan eller annat.

Därför kan jag inte mer än gissa och det är skolans tradition som avgör.

Vänd dig alltså till läraren eller skolledning så svarar de på din fråga.

Men om det är en grundskoleavslutning och ingen avgångsklass räcker hennes fina kläder gott,

Vit klänning är inte helt ovanligt, men inget måste.

Klicka här för att läsa mer om klädsel på studenten >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – vilken slips vid vigsel?

Fråga:
Till svart kostym.

Kan det vara vilken som helst slips?

Ska jag undvika svart?

Svar:
Din fråga var lite svår att tolka, så jag fick skriva om den lite.

Hoppas att det blev rätt och svaret är ja. Du kan fritt välja färg och mönster.

Svart fungerar mindre bra till vit skjorta, då det liknar begravning.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädsel – kan man bära herrhatt inne på en restaurang?

Fråga:
Kan man bära herrhatt inne på en restaurang?

Svar:
Det finns inga fysiska hinder, om inte personalen ber dig ta av den.

Men samtidigt kan man fråga sig vad syftet är med att bära hatt på en restaurang.

För att utmärka sig? För att sätta sig själv i centrum?

God vett och etikett – absolut inte. Det betraktas som ohyfsat.

Det finns exempel där restaurangen bett personen ta av sig hatten eller lämna restaurangen.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor – får man ha snörskor på bröllop?

Fråga:
Får man ha snörskor på bröllop?

Svar:
Tyvärr har din fråga ingen information om klädkoden eller om du är tjej eller kille.

Men kort, så är svaret ja.

Är du tjej och klädkoden är Kava- eller Mörk kostymklänning, så ska din sko vara en utpräglad festsko.

Är den det och försedd med snörning så är det ok.

Som kille ska du välja en sko med snörning framför t.ex loafers. En välputsad sko med snörning och låg klack är mest elegant.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – vad ska jag som kvinna ha på mig, på bröllop med klädsel Kavaj?

Fråga:
Jag och min sambo är bjudna på bröllop i augusti. Det är min sambos pappa som gifter sig.

Vigseln äger rum i kyrkan, det är ett eftermiddagsbröllop och klädkoden är Kavaj. ’

Nu undrar jag, vad ska jag ha på mig? Jag vill förstås känna mig fin, men givetvis inte finare än brudparet.

Att vitt och svart bör undvikas vet jag, men jag känner mig så osäker. Bör jag ha klänning? Kjol? Byxor?

Ska klänningen vara lång eller kort? I vilken/vilka färger bör jag klä mig i (för att inte stjäla uppmärksamhet från brudparet)? ¨

Jag har inte möjlighet att lägga en förmögenhet på dyra kläder, men vill som sagt känna mig fin och uppklädd.

Vad för slags ”stil” bör jag välja på min klädsel?

Jag menar ska det vara aftonklänning eller en enkel sommarklänning ?

Svar:
Alla svar på de frågor du undrar över hittar du i min artikel om klädkod Kavaj (mörk kostymklänning). Länken hittar du sist i detta svar.

Men kort om dina undringar. När det står Kavaj på inbjudan till bröllop, så räknas det som ett formellt tillfälle och det betyder mörk kostymklänning/mörk kostym.

Du tänker lite fel när det gäller färgerna, då det är helvitt eller helsvart som ska undvikas. Vita eller svarta plagg i kombination med andra färger går bra.

I övrigt är både färg och mönster helt fritt och det enda som förväntas är en utpräglad festklänning.

Klänning eller kjol är det du ska välja och varifrån du köper den spelar mindre roll. Bäst är lite finare tyger och dit räknas inte en enkel bomullsklänning.

Men du kan hitta eleganta, festpräglade klänningar i butiker med lägre priser. Priset avgör inte på något vis.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson