Klädkod – man har skrivit finare sommarkläder, kan jag bära Sneakers?

Fråga:
Funkar det då med vita Sneakers?

Ska ha på mig ljusgrå snyggbyxor och vit skjorta.

Svar:
Som så ofta, när folk hittar på egna klädkoder, så vet gästerna inte vad som förväntas.

Eftersom klädkoden ”finare sommarkläder” inte existerar, så kan du välja att bära vad du vill.

För ingen annan vet ju vad just du tycker är fina sommarkläder.

Så gillar du skorna, tycker att du därmed har fina sommarkläder, så ta skorna.

Läs mer i min artikel om obegripliga klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – som brudgum bär jag jackett, bör den bytas till frack efter 18:00?

Fråga:
Jag ska gifta mig i augusti och vi har ett förmiddagsbröllop (14:00).

Jag och best man kommer att bära jackett under vigseln i kyrkan, övriga gäster klädkod kavaj.

På kvällen och middag som inleds vid 18:00 är det klädkod högtidsdräkt för gästerna.

Ska även jag som brudgum byta till frack eller är det okej att fortsatt ha jacketten på under kvällen?

Jag har hela tiden räknat med att byta till frack men har nu mötts av lite olika svar som påstår att brudgummen fortsatt kan ha jackett på sig.

Vad är korrekt?

Svar:
Om du hade valt att låta gästerna välja mellan högtidsdräkt eller mörk kostym, då hade du kunnat behålla jacketten.

Detta då det råder valfrihet i fråga om klädsel.

Nu väljer ni att sätta klädkoden högtidsdräkt och då är denna möjlighet att välja borta.

Du ska därför utan minsta tvekan byta till frack, att komma i förmiddagsklädsel när övriga har aftondito, det fungerar inte.

Byt till frack.

Läs mer i min artikel om klädkoder bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – när kan jag bära min doktorshatt, som vid studentfirande?

Fråga:
Min dotter tar studenten snart och jag undrar om jag kan ha min doktorshatt vid någon tillfälle?

Har inte studentmössa, men en hatt istället.

Svar:
Doktorshatten är en speciell hatt som bärs vid högtidliga tillfällen på universitetet.

Den bärs dessutom inte till annan klädsel än högtidsdräkt.

Så svaret är nej, du kan inte bära din doktorshatt vid ett studentfirande.

Läs mer i min artikel om kläder disputation >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vit eller svart slips?

Fråga:
Om man är gift med syskons barn som haft en mycket nära relation till sin morbror och är inbjuden till begravningen.

Endast är för de närmaste och jag kommer också således att sitta bland dessa, är det då vit eller svart slips?

Svar:
Du är inte närmast anhörig.

Svart slips

Läs mer i min artikel om klädsel på begravning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag vid disputationsmiddag bära en filippinsk barong?

Fråga:
Kan jag bära filippinsk barong vid disputationsmiddag/relaterade festligheter?

Vid vilka tillfällen/klädkod kan jag inte bära den typ av klädsel.

Jag är adopterad filippinsk och stolt över mitt ursprung.

Svar:
Om du syftar på folk- och högtidsdräkt med tillbehör, kan den i princip användas vid samtliga klädkoder.

Detta gäller alla folkdräkter, oavsett ursprung och land.

Sedan kanske det kan kännas lite udda om övriga gäster inte bär en folkdräkt.

 

Läs mer i min artikel om folkdräkt >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – måste man alltid knäppa kavaj och väst, hur är det på uniform?

Fråga:
Då jag vet att man inte knäpper nedersta knappen i normalt fall.

Hur ser det ut på uniform?

Jag jobbar som tågvärd och har gärna kostym och väst.

Gäller samma regler för knäppandet eller skall allt vara knäppt på en uniform?

Kan det för övrigt vara skillnad på västar.

På min väst jag har på jobbet så är det dessutom en bra 7-8 cm mellan knapparna och 4 knapar totalt vilket resulterar att det ser ganska öppet ut om knappen är oknäppt där nere.

Svar:
Att nedersta knappen förblir oknäppt har med bekvämlighet att göra.

Det gäller både kavaj och väst. När du sitter ner blir det en bättre passform.

Bakgrunden är lite simpel, det var Edward sen VIII som helt enkelt var för fet och kunde inte knäppa knappen.

Så uppstod modet, vilket även innebär att du knäpper västen på det sätt som du finner snyggast och mest bekvämt.

På en uniform knäpper man alltid knapparna.

Läs mer i min artikel om väst >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – har ortoser, kan jag bära en lång klänning på bröllop?

Fråga:
Jag har ortoser (ortoser är hjälpmedel som stödjer och fixerar en kroppsdel, reds. anmärkning) på hela kroppen, så nu när jag ska på bröllop så vill man se lite vanlig ut.

Alltid ett problem med kläder för ortoserna syns.

Kul man får känna sig snyggt klädd nån gång vid till ställningar, kan jag ha lång klänning?

Så undrar jag även vilken färg som passar bäst vid bröllop?

Svar:
Du kan givetvis ha en lång klänning.

Se bara till att den inte är alltför vid och glittrig, då liknar den en frackklänning.

Färgen är fri, förutom att du ska undvika helsvart eller helvitt.

Svart betyder sorg och bröllop bryter sorg, vitt är brudens färg.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – finns det några regler för klädernas placering i en garderob?

Fråga:
Finns det något rätt sätt att placera skjortor och kostymer i en garderob, från höger till vänster?

Skjortor man kan använda igen före tvätt till höger om de nytvättade, eller till vänster?

Vilket håll har man framsidan åt etc.

Kan låta som en fånig fråga, men numera är vi två om garderoben och det blir en massa missförstånd hela tiden.

Svar:
Det finns inga regler för klädernas placering i garderoben.

Däremot är det viktigt att ni två samtalar om hur ni vill ha det.

Din fråga indikerar att du haft en viss ordning på dina kläder i garderoben.

Nu kanske du får fundera på om du kan anpassa dig eller om ni kan finna en gemensam lösning.

Läs mer i min artikel om kläder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kläder – vilken sorts hatt kan jag bära till min vita Smoking?

Fråga:
Tänk sommarfest, solsken, vit smoking (kavaj med spetsiga slag), tunnhårig man som behöver skydda hjässan.

En hatt är ett måste!

Vilken typ av hatt kan accepteras vid ett sådant tillfälle och vid sådan klädsel?

Svar:
Till smoking bär man svart hatt, vilket då betyder plommonstop, en mjuk svart hatt eller Chapeau-Claque.

Du kan inte bära en vanlig hög hatt eller Chapeau-Claque, om du inte bär päls eller en svart eller gråmelerad ytterrock.

Det två senare klädesplaggen lär ju inte vara aktuella på sommaren.  Då återstår endast en möjlighet.

En Homburghatt,  som är filthatt med kantband och en fåra mitt över kullen. Den har kantband och ett ganska hårt brätte.

Bär du vit smoking, är en vit eller ljus sådan snyggast.

Läs mer i min artikel om hatt till Smoking >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson