När någon svarar i högtalartelefon och du märker att det finns ytterligare en person som lyssnar, uppstår en obalans i samtalet. Du ringde en individ, inte ett litet auditorium, och det är fullt rimligt att vilja återställa den privata tonen.
Det första steget är att markera situationen utan dramatik. Du kan helt enkelt säga att du hör att samtalet går på högtalare och fråga om det går bra att återkomma senare. Det är en neutral och respektfull väg att signalera att du föredrar ett enskilt samtal.
Om det inte fungerar att återkomma, eller om personen insisterar på att fortsätta prata, är det helt i sin ordning att be att få tala enskilt. Det är inte oartigt att uttrycka att du vill prata direkt med den du ringt, och de flesta accepterar det utan att ta illa upp.
I vissa fall kan det kännas obekvämt att säga detta rakt ut, och då finns en liten nödlögn som fungerar utmärkt. Du kan säga att det hörs lite dåligt och fråga om personen kan ta upp luren. Det är en socialt smidig väg att få bort högtalarläget utan att behöva kommentera den extra lyssnaren. När luren väl är uppe är samtalet tillbaka i sin normala form och du kan fortsätta utan att någon känner sig tillrättavisad.
Fenomenet har blivit vanligare, och just därför är det bra att ha några artiga strategier redo. En fras kan vara: ”Jag hör att du har högtalaren på. Det går lite sämre att höra då. Kan du ta upp luren, eller ska jag ringa tillbaka när det passar bättre?”