Det är helt naturligt att fundera över studentmössa på annans mottagning i en sådan situation, särskilt när du själv tog studenten förra året och nu blir inbjuden till en mottagning för någon som tar studenten i år. Frågan handlar egentligen om balans, du vill visa respekt för den som firas, samtidigt som du inte vill verka märklig eller ta uppmärksamhet från deras dag.
Det anses i regel helt okej att bära sin studentmössa på en mottagning, även om det inte är du som tar studenten just nu. Mössan är ett tecken på att du själv har tagit studenten och att du firar dem som gör det nu, och det uppfattas oftast som positivt och kollegialt. Det är inte oartigt och det stjäl inte fokus, eftersom mössan är ett vanligt inslag bland gäster som nyligen tagit studenten själva.
Det som skulle kännas fel är om du bar den på ett sätt som signalerar att du vill stå i centrum, så bär du mössan är det sannolikt så att du kommer uppfattas som en av de som tagit studenten just denna dag.
I de allra flesta fall är det bara trevligt att du bär den, det visar att du delar glädjen och att du är en del av samma tradition. Som t.ex. vid utspringet, då kan du bära din mössa ibland övriga som tittar på. Det är alltså helt i sin ordning att ha mössan på, och det kommer inte att uppfattas som att du tar något från den som firas.
Mitt råd blir trots den formella bekräftelsen att mössan kan bäras, att du åtminstone vid besöket i kamratens mottagning inte bär din studentmössa. Just för att inte förknippas som en student samma år.