Bordsplacering av syskon vid födelsedag?

Bordsplacering av syskon vid födelsedag?

Fråga:

Bordsplacering av syskon vid födelsedag?

Var ska ett syskon placeras när ett gift par firar sin gemensamma ”jämna” födelsedag?

Svar:

När ett gift par firar sin gemensamma jämna födelsedag, till exempel 50, 60 eller 70 år, då är det paret som är värdar, och bordsplaceringen ska spegla det. Vilket blir det enkla svaret på frågan om bordsplacering av syskon vid födelsedag?

Syskon till någon av jubilarerna har en hedersroll, men inte en värdskapsroll, vilket påverkar placeringen.

Jubilarerna sitter bredvid varandra i mitten av honnörsbordet. På vardera sidan placeras hedersgäster (t.ex. äldre släktingar, nära vänner, eller personer som hållit tal).

Syskon placeras nära, men inte direkt bredvid värdparet, ofta vid bordet intill eller diagonalt mitt emot.

Om syskonet är äldre än er jubilarer, då kan hen få en något mer framträdande plats, till exempel vid honnörsbordets ytterkant. Om syskonet är yngre, placera hen något längre ut, men fortfarande inom synhåll för värdparet.

Läs mer i min artikel om bordsplacering >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Har du en fråga till Etikettdoktorn, ställ den inte i kommentarsfältet. Ställ din fråga här. Då får du även ett meddelande när din fråga besvarats. Frågor i kommentarerna kommer inte placeras i kön och ditt svar kan dröja och blir svårare för dig att hitta

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *