Utlandets etikett – varför slänger ryssar snapsglaset över axeln?

Fråga:
Efter att värdinnans bordskavaljer hållit tacktal och utbringat värdinnans skål ska han kasta glaset över axeln.

Har hört sägas att traditionen har sitt ursprung i tsarens Ryssland.

Är intresserad av att veta mer.

Svar:
En vanlig ritual i Ryssland är att dricka vodka, åtföljd av en syltad rysk mat.

Rysk etikett innebär även att skålar ofta är väl planerade och kan vara lättsamma eller allvarliga, allt beroende på tillfället.

Ryssarna firar äktenskap genom att paret tar några vodkashots och delar sin första kyss så länge som möjligt för att suga ut vodkans smak.

Vännerna tar också en shot, men kastar sedan glaset över vänster axel och krossar det.

En tradition som ska utföras, vilket annars innebär otur för brudparet.


 

Läs mer i min artikel om utlandets etikett >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Artighet – måste vi bjuda in pappas nya frus barn till vårt bröllop?

Fråga:
Min pappa träffade sin nya fru och de har nu varit tillsammans i närmare 10 år.

Jag trivs bra med henne och vi har trevligt när vi ses allesammans. Hon har två barn från ett tidigare förhållande och de är också trevliga.

Vi har däremot inte så mycket kontakt förutom då när våra föräldrar har tänkt sig något större firande. Vi är väldigt olika som människor.

I vilket fall som helst så ska jag nu gifta mig nästa år.

Vi fick ställa in vårt tidigare bröllop pga pandemin.

Nu hade vi planerat ett bröllop för ett 20-tal personer där det mestadels blev syskon, föräldrar (och pappas nya) och några få nära vänner.

Min pappa och hans nya kräver närmast att vi ska bjuda hennes barn till den mindre festen, eftersom de (våra föräldrar) ser oss som en enda stor familj och de spelar på mitt dåliga samvete och min konflikträdsla med uttryck som ”Det kommer att bli ett helvete för mig om du inte bjuder hennes barn”, ”Gör det för min skull och för pappas skull” osv.

Jag tycker inte att det är något fint sätt. Vi hade tänkt att bjuda hennes barn på vår stora fest men på vår lilla så ville vi verkligen ha de närmaste och för mig står inte hennes barn mig så nära.

Vad ska vi göra?

Svar:
Det finns ingen, inte ens föräldrar, som kan kräva att några personer de tycker är viktiga ska närvara.

Värdparet, eller i det här fallet brudparet, avgör vilka som ska bjudas och hur många man önskar ska närvara.

Om ni beslutat er för ett begränsat antal gäster, så är det detta som gäller.

Det får man finna sig, alla kan inte bli bjudna.

Om din far avser att betala hela kalaset, då kanske ni får överväga att ta med hans hustrus barn av just det skälet att han betalar.

Annars är det bara att sätta ned foten och meddela att om din pappa ”får ett helvete” så får han också sätta ned foten.

Läs mer i min artikel om inbjudan bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllopstal – min son ska gifta sig och nu ska jag hålla ett tal. Har du några råd?

Fråga:
Jag ska hålla tal till min son och hans blivande fru.

Har du några tips?

Svar:
Ett bröllopstal är ofta ett något längre tal.

Talets längd bör vara max 3-5 minuter.

Rikta talet till både bruden och brudgummen, var personlig men inte för nära.

Bestäm vad du vill lämna för minne.

Berätta om roliga händelser, glada minnen och undvik pinsamheter och liknande

Talet kommer tidigt, efter brudens fars tal.

Våga avsluta, det är mest effektivt att avsluta när talet är som bäst och roligast.

Läs mer i min artikel om hålla tal >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan jag bära en sandal med hög klack vid klädkoden mörk kostym?

Fråga:
Jag undrar om det går bra att ha högklackad sandal med öppen tå vid klädkod mörk kostym?

Svar:
Det går bra.

Man brukar rekommendera tunna skor med låg, halvhög eller hög klack.

Det är knappast någon som reagerar om du bär en sandal.

 

Läs mer i min artikel om skor >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – brudparet önskar pengar på ett konto, behöver jag ta med något annat till festen?

Fråga:
Ska sätta in pengar på konto till resa som bröllopspresent.

Tar man med nåt kort till själva bröllopet med en lyckönskning då?

I så fall, kan man fästa kortet på en flaska bubbel?

Svar:
I princip har de bett om en present till sitt konto och då behöver du inte ha något annat med dig.

Brudparet har ju själva valt att be om pengar istället för presenter.

Vill du, kan en flaska bubbel med ett kort på vara en trevligt present och ett sätt att tacka för att ni blivit bjudna på festen.

Läs mer i min artikel om pengar i present >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – vi är skilda, när håller jag som mamma mitt tal till vår till vår dotter på hennes bröllop?

Fråga:
Min dotters pappa och jag inte är tillsammans sedan 25 år och jag är omgift och vill hålla tal på hennes bröllop.

Hennes pappa ska också hålla tal.

När i ordningen ska jag då hålla mitt tal?

Vem är det som ska hålla välkomsttalet?

Det är hennes pappa som står för middagen är det då han som ska göra det utöver sitt andra tal?

Svar:
Rent formellt är det du och er dotters pappa som är värdpar, det har ingen koppling till vem som betalar.

Då är det också, enligt formella etikettsregler, brudens far som håller välkomsttalet.

Det talet är ett mycket enkelt sådant, kanske endast någon minut.

Till bordet är det återigen brudens far som inleder, men vill ni kan ni dela på detta tal och hålla det gemensamt.

Men då är tiden betydligt kortare för var och en av er, kanske två minuter, då det annars blir för långt.

Då är alternativet att brudens far talar, brudgummens far därefter och sedan kan toastmaster ge dig ordet so talare nummer tre.

 

Läs mer i min artikel om talordning vid bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Tal – jag förväntas att som gudmor hålla tal på bröllopet. Vad ska det innehålla?

Fråga:
Mitt gudbarns pappa avled för ett år sedan.

Nu ska hon gifta sig och förväntar sig att jag ska hålla tal.

Vad ska det innehålla och vad ska jag inte ta med?

Svar:
Som gudmor är det inte din uppgift att ersätta brudens fars tal.

Det ska brudens mor eller något syskon göra, du hamnar som en av gästerna i talarordningen.

En bra talare måste beröra, attrahera och fånga uppmärksamheten.

Försök skapa en intressant inledning, så alla som lyssnar ska ha glädje av talet.

Tala om sådant du är väl bekant med och  tala inte för lång tid, max 3-5 min.

Uppradningar av livshändelser är inte det som rekommenderas.

Endast positiva saker ska finnas med i talet, inga skämtsamheter om misstag i livet.

Försök få med gemensamma minnen, glöm inte att även vända dig till brudgummen.

Talet ska alltid sluta med en lyckönskan.

 

Läs mer i min artikel om tal vid bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllopstal – om bruden är norska och brudgummen svensk, hur ska jag planera mitt tal?

Fråga:
Hur skall man vinkla talet med tanke på de kulturella skillnaderna?

Svar:
Du behöver inte fundera på några kulturella skillnader.

De råd som ges vid bröllopstal i Norge är i stort sett detsamma som ges i Sverige.

Bröllopstalet kan vara roligt, tankeväckande.

Ett tips om du är osäker – gör talet kort! Ingen kräver att du håller ett långt bröllopstal – tvärtom.

De flesta uppskattar korta bröllopstal, och du kan faktiskt säga en hel del på några minuter!

Om du vill hålla ett långt tal bör du lägga stor vikt vid variation i innehållet. Om du får gäster att skratta kan du hålla din uppmärksamhet länge.

Du kan använda citat i talet och ta med det som kännetecknar ditt förhållande till bruden / brudgummen.

Välj det viktigaste av det viktiga och det är aldrig fel att titta lite på andras tal så att du blir inspirerad.

Försök att inkludera formaliteter, t.ex. ”tack vare svärföräldrar etc.” Det uppskattas i Norge och blir aldrig fel i Sverige.

Läs mer i min artikel om bröllopstal >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vilka kan hålla tal för par som gifter om sig?

Fråga:
Vi ska på bröllop till ett par där båda gifter sig för andra gången.

Min fråga är om man brukar hålla tal i detta läge?

Svar:
Absolut, det är både trevligt och förväntat med tal.

Men sedan kanske talordning med mera inte blir av den dignitet, eller hålls inledningsvis som vid första vigseln.

Det kan lika gärna vara en vän som hälsar välkommen, men övriga gäster tal och tacktal är detsamma.

Läs mer i min artikel om ett andra bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson