Hur sker bordsplacering av släkten vid bröllop?

Hur sker bordsplacering av släkten vid bröllop?

Fråga:
Hur sker bordsplacering av släkten vid bröllop?

I regel, sitter brudens släktingar på brudens sida och brudgummens på den andra sidan?

Eller gäller det bara morföräldrar och farföräldrar?

Svar:
Brudgummen har bruden till höger.

Till vänster sitter brudens mor, som i sin tur har brudgummens far till bordet.

Bredvid henne sitter i så fall brudens far, som har brudgummens äldsta syster eller annan kvinnlig släkting till bordet.

Saknas präst vid bordet , då har bruden sin far till höger.

Denne har i sin tur brudgummens mor till sin bordsdam.

Detta beskriver bäst din fråga hur sker bordsplacering av släkten vid bröllop.

Läs mer i min artikel om bordsplacering >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllopsinbjudan – kan vi önska pengar istället för present och hur skriver vi detta?

Fråga:
Jag och min sambo kommer från två större hushåll, vi har en uppsjö av allt och lite till, flera dubletter av allt man kan tänka sig och vi vill således inte ha några bröllopspresenter.

Däremot tackar vi ju inte nej till en ekonomiskt gåva och undrar hur vi artigast möjligt skriver detta i en inbjudan.

Svar:
Presenter är en form av lyckönskan.

Pengar är allt vanligare att önska sig vid ett bröllop, det måste ske med eftertanke och där är ni redan.

Det finns egentligen inget bra råd att ge om hur man på ett elegant vis önskar sig pengar.

Men fundera på om det är något speciellt ni önskar göra, resa till eller köpa.

Skriv sedan  inbjudan att ni inte önskar några presenter, men om man vill får man gärna bidra till ”vår resa till Italien”.

Om ni anger ett kontonummer, kan det för gästerna lätt bli ett bekymmer med hur mycket eller hur lite man kan ge.

Ett alternativ, som jag förordar, är att gästerna lämnar ett kontant anonymt bidrag i ett kuvert.

Det placeras av gästen i en låda gör att man kan ge efter förmåga och vilja.

Då finns inga krav på belopp eller vem som givit lite eller mycket.

Läs mer i min artikel om pengar som present >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – våra gäster till vårt guldbröllop fick inte sin vanliga parkeringsplats för husvagnen och åkte hem!

Fråga:
Vi hade en bjudning där gästerna var inbjudna via inbjudningskort till kl 15.00.

Klockan 14.20 kommer våra vänner, alltså 40 minuter före utsatt tid.

Jag var inte riktigt klar så jag säger att ni får ta hand om Er själva till utsatt tid.

Vi hade ju ca 30 gäster ytterligare som var på ingång, och jag ville gärna vara klar för att ta emot alla på ett bra sätt.

Då kommer maken till min barndomsvän och undrar var min man är?

Jag svarade att han är i duschen och kommer så snart han är klar, du har ju ringt honom tre gånger så då måste Du väl veta var Du ska parkera.

Detta föll tydligen inte i god jord så när min man var klar och kom ut kl 14.45 hade våra vänner åkt!

Till saken hör att dom har husvagn med sig och vill alltid stå på samma plats när dom är på besök vilket dom inte kunde göra denna gång utan var hänvisade till motsatt sida, min man hade förklarat att han flyttar husbilen och då blir det plats för deras husvagn bredvid den.

Att dom inte kunde ha sin vanliga plats berodde på att vi beställt en foodtruck till kvällens bjudning och den var tung så då fick den stå på ”deras” plats.

Vi ville inte i förväg berätta anledningen till att dom fick flytta på sig, detta med foodtrucken skulle vara en överraskning för alla.

Vi hade nämligen träffats i en korvkiosk och tyckte det var en kul grej att ta hit foodtrucken (korvkiosken) till vårt 50-års firande.

Vilket för övrigt blev succé.

Hur ser ni på detta vore jag tacksam att få ett svar på utifrån Er profession.

Svar:
Det var en trist historia du berättar, men ändå trevligt att ni trots detta lyckades få en härlig fest.

En gäst ska aldrig anlända innan utsatt tid, då just situationer som du beskriver kan uppstå.

Utifrån din beskrivning kan man då som utomstående betraktare fundera på varför de inte insett att deras önskemål om parkeringsplats var ogörligt denna kväll och varför de inte accepterade detta utan att ifrågasätta.

Därför tror jag inte just själva parkeringen var problemet, utan skälet till att de lämnade var svaret de fick, eller på vilket sätt det uppfattades.

En gäst till en fest borde inse att värdparet är stressade strax innan många gäster ska anlända. Som nära vän borde acceptansen ännu vara större.

Hela historien tyder på att det har gått fullständigt fel i kommunikationen er emellan och ibland får man kanske vara den som tar tag i detta.

Sannolikt upplever ni deras beteende som oförskämt och dumt, vilket jag får säga att det utan tvekan var.

Därtill finns risken att era vänner sitter på sitt håll och tycker detsamma, för de har garanterat inte insett sitt eget misstag och lär nog, utan hjälp, aldrig göra det heller.

Så för gammal vänskaps skull, kontakta dem och fråga vad det egentligen var som hände och säg att ni vill att även i framtiden ska ni fortsätta vara vänner. Förklara även situationen, men gör det först efter att de fått berätta.

Red ut missförstånden, bortse från er egen känsla av att de varit ohyfsade och hälsa dem välkomna åter en annan gång.

Det kommer ni må bra av allihop, för de mår med största sannolikhet heller inte så bra av händelsen.

 

Läs mer i min artikel om anlända till fest >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod kostym – vilken är korrekt klädsel för en kvinna?

Fråga:
Jag är bjuden på bröllop och på min inbjudan står det kostym.

Vad betyder det att jag ska ha på mig då som kvinna?

Svar:
Egentligen finns det endast fyra klädkoder.

Högtidsdräkt, Smoking, Mörk kostym och Kavaj.

Begreppet kostym förekommer ibland och man få tolka detta lite utifrån tillfälle och situation.

På ett bröllop innebär det oftast Mörk kostym.

Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd.

Är det en stor fest, som ett bröllop, med fler än 20 gäster kan den vara ankellång.

Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe.

Den ska ha en kort ärm och lagom urringning.

En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära långklänning till nyårsbröllop på ett slott om klädkoden är mörk kostym?

Fråga:
Jag ska (förhoppningsvis) på ett bröllop på nyårsafton!

Det är min mans bror som ska gifta sig och det är på ett slott. Mellan 60-100 gäster.

Nu har jag hittat en drömklänning men den är både lång och glittrig.

Ändå diskret marinblå, men följer inte alls klädkoden mörk kostym.

Kan jag eftersom det är nyårsbröllop på ett slott tänja lite på klädkoden eller är det säkrast att välja annan klänning?

Har inte frågat brudparet ännu för dom hade sagt att jag får ha på mig vad jag vill.

Men jag vill inte bli ”för uppklädd” om ingen annan tänker lika.

Hur ska jag tänka?

Svar:
Du ska följa klädkoden som är angiven.

Är det inte högtidsdräkt, balklänning angiven så ska du inte bära den.

Så tyvärr, du får tänka om till en kjol eller klänning som är under ditt knä i längd, med uttalad festprägel.

Ankellång går bra, men då ska den inte vara vid eller glittrig

Väljer du en kortare klänning kan vara glittrig.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – är det endast vid bröllop man ska undvika en svart balklänning?

Får en balklänning ha ärmar? Och vilken längd på operahandskar?

Fråga:
Vid högtidsdräkt som klädkod.

Är svart balklänning inte okej, eller är det endast vid bröllop?

Eller är det vid alla tillfällen det står högtidsdräkt?

Svar:
Det är endast vid bröllop som helsvart klädsel ska undvikas.

Detta då det förknippas med sorg.

Du kan alltså bär en svart balklänning vid fest.

Läs mer i min artikel om balklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vid bröllop anges kavaj, kan jag bära en hellång klänning?

Fråga:
Jag undrar om jag gör bort mig om jag kommer i en hellång festklänning på min sons bröllop?

Jag har hittat drömklänningen men läste att det var klänning till knäna som gäller.

Svar:
Om din son har skrivit Kavaj på inbjudan och då i avsikten mörk kostym, vilket är troligt eftersom du skrivit kavaj, då avgörs kläderna utifrån bröllopets storlek.

Kavaj är idag en mer enkel klädkod än mörk kostym, men vid bröllop brukar det vara den mer formella klädkoden mörk kostym som gäller.

Är det många gäster på bröllopet anses det vara formellt, då kan du använda en klänning i ankellängd.

En hellång, dvs golvlång klänning, får anses som högtidsdräkt/frackklädsel och fungerar inte.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Presenter – vi vill be om pengar som present vid vårt bröllop, men hur ska vi skriva på inbjudan?

Fråga:
Vi funderar på det med gåvor till bröllopet.

Jag som brud vill att vi skriver : ”Det finaste ni kan ge oss är er närvaro men känner ni att ni ändå vill ge något uppskattas ett bidrag till vår bröllopsresa.” medan mannen tycker vi ska skriva ut vilket resebolag vi vill de köper presentkort på.

Där jag (brud) tänker, tänk om bolaget går i konkurs eller något annat händer som gör att de pengarna blir låsta.

Vad är det som är lämpligast?

Svar:
Att be om pengar som bröllopspresent är en företeelse som har blivit alltmer vanlig på senare år.

Jag blir ganska ofta tillfrågad av rådvilla gäster om hur mycket pengar man ska ge, vad är för lite, vad är lagom och vad är för mycket?

Det finns gäster som inte har så mycket pengar att ge och då upplever de sig pressade och kanske hellre avstår att komma på bröllopet.

Mitt förslag blir att ni istället ber gästerna lägga en valfri summa i ett anonymnt kuvert och så kan detta läggas i t.ex. en vacker låda på bröllopsfesten.

Då behöver ingen känna sig utpekad att vara för ”ekonomisk” eller motsatsen överdrivet generös.

Ni skriver helt enkelt: ”Det finaste ni kan ge oss är er närvaro men känner ni att ni ändå vill ge något uppskattas, istället för present, ett bidrag till vår bröllopsresa. Lägg isåfall en valfri summa i ett kuvert utan ert namn så kan du lägga det i en låda vid vår bröllopsfest”.

Då kan gästen ge 50, 500 eller 5000 kr. Ingen känner sig utpekad och ni kan sätta in summan på banken eller köpa presentkort själva.

Läs mer i min artikel om pengar i bröllopspresent >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – behöver jag ha något med mig när brudparet bett om pengar på kontot som bröllopspresent?

Kan jag be gästerna betala anmälningsavgift

Fråga:
Ska sätta in pengar på konto till resa som bröllopspresent.

Tar man med nåt kort till själva bröllopet med en lyckönskning då?

I så fall, kan man fästa kortet på en flaska bubbel?

Svar:
Det låter som en alldeles utmärkt idé.

Du har ju redan bidragit till derras resa, så något mer än så behövs inte.

Du skulle i princip kunna komma tomhänt, då de önskat pengar.

 

Läs mer i min artikel om pengar i present >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vår styrelseordförandes dotter gifter sig, hur kan jag uppvakta brudparet?

Fråga:
Min styrelseordförandes dotter gifter sig och jag vill på något sätt uppvakta.

Jag känner inte brudparet.

Vad gör man ? Skickar blommor?

Svar:
Du ska nog prata med din styrelseordförande om detta.

Det kan ju vara så att brudparet har önskemål om presenter och då kanske du kan bidra där.

Ett telegram (motsvarande) kan också fungera, där du framför dina och företagets gratulationer.

En blomma, som du föreslår, är heller aldrig fel.

Läs mer i min artikel om presenter >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson