Brudbukett – hur kommer det sig att bruden ska ha en bukett?

Fråga:
Jag har funderat på om jag ska ha en brudbukett, jag nyser ofta av blommor.

Varför har man en bukett och måste jag ha en?

Svar:
Nej, du behöver inte ha en brudbukett.

Buketten som bruden bär är ingen gammal sed, den är bara ungefär 100 år.

Det var inget som bruden hade, utan det var brudgummens present till bruden.

Hon fick buketten när de skulle gå in i kyrkan.

Idag skaffar bruden väldigt ofta sin egen bukett för att få den som hon vill.

Innan dess kunde bruden ha en psalmbok i händerna.

Läs mer i min artikel om brudbukett >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Artighet – skriver man hans eller hennes namn först på meddelande till brudpar?

Fråga:
Om man är kusin till brudgummen, skriver man då hans namn först ?
T.ex:
Till Anders och Anna
Eller är det alltid hennes namn först?

Svar:
Det spelar ingen roll vilket namn du skriver först.

Om du känner brudgummen kan hans namn först vara det som du kan välja.

Läs mer i min artikel om namn och ordning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – om bruden inte har någon som håller första talet, kan hon hålla det själv?

Fråga:
jag ska vara Toastmaster på ett bröllop där bruden inte har någon som håller talet på hennes sida.

Är det ok att hon själv håller ett tal till sin man som ett första tal?

Svar:
Det finns inget tvingande i etikettsregler.

Vill bruden på egen hand agera värd, är upp till henne om hon vill hålla första talet.

Det är ju brudparets dag och det är de själva som bestämmer hur bröllopet ska läggas upp.

Ska man vara etikettsivrare och slaviskt följa gamla etikettsregler, så håller bruden inget tal överhuvudtaget.

Läs mer i min artikel om första talet på bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder- kan en kvinna bära hatt vid bröllop?

Fråga:
Jag ska på bröllop i oktober där mörk kostym är klädkod.

Vigseln är vid 15 (ej i kyrka) och kommer efterföljas av middag till sena kvällen.

Är det rätt att som kvinnlig gäst ha huvudbonad till vigseln för att sedan plocka av den till kvällen?

Eller borde huvudbonad skippas helt och hållet?

Vad är det korrekta att göra?

Svar:
Vid klädsel mörk kostym kan hatt bäras av damerna.

Det går alldeles utmärkt att göra som du föreslår.

Läs mer i min artikel om hatt >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vad säger brudens far vid välkomsttal på välkomsttalet?

Fråga:
Vad sägs på bröllops välkomsttal av brudens far?

Svar:
Det är ett mycket kort tal, kanske endast någon minut.

Brudens far, som vanligen är värd, hälsar alla välkomna, kanske nämner något om denna stora dag och därefter berättar han eller toastmastern hur kvällens tal, skålar  och andra praktiska detaljer.

Ett vanligt misstag är att brudens far redan vid välkomsttalet levererar av sitt kommande tal till brudparet.

Undvik detta.

Några tips:
– Förbered dig även om talet ska vara kort.
– Vi du improvisera så gör det, trots all är även detta enklare om du är förberedd.
– Tala tydligt och våga ta pauser.
– Att ta en titt i dina noteringar om vad du skall säga kan bli effektfullt och ge en liten paus.

Läs mer i min artikel om välkomsttal >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – en golvlång klänning vid smokingklädsel, blir jag för uppklädd?

Fråga:
Vi är bjudna på ett större smokingbröllop i augusti.

Jag har hittat en (golvlång, eftersom jag är 1,57…) kjol i stark lila.

Enfärgad men lite struktur i tyget.

Kjolen (i polyester) består av tre ”etapper”/våder, med lite volym i men absolut inte massa tyg som veckar/klockar sig.

Till har jag hittat en vit paljettopp i halterneckmodell.

Funkar detta eller blir det för ”fint” (fracknivå)?

Hur stort ska avståndet mellan kjolen och golvet vara?

Jag känner mig inte bekväm i knä- eller vadlånga modeller.

Jag får ingen kläm på nivån av finhet när jag Googlar.

Smokingklänningarna som visas känns som billiga trasor från kedjorna.

Svar:
Afton- eller smokingklänning ska inte se ut som en bal- eller frackklänning

Smokingklänning eller aftonklänningen kan även vara tvådelad och i valfritt material som är utpräglat festbetonat.

Till den stora festen som bröllop eller jubileum kan klänningen vara både vid och hellång.

Om hellång, den ska inte vara golvlång och får inte ha minsta antydan till släp.

Därmed fungerar alltså den klänning du valt.

Läs mer i min artikel om smokingklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – inbjudna till bröllop utan angiven klädsel, så hur ska vi klä oss?

Fråga:
Familjen har blivit inbjudna på två bröllop i höst.

Det ena bröllopet ska ske i kyrka, det andra utomhus i en trädgård.

Jag blir förvirrad av att värdparen inte ger några instruktioner.

Det står inte ”valfri klädsel”, värdparen har inte nämnt något alls om klädsel, och inbjudningarna har från båda håll kommit via sms.

I och med att ingen klädsel nämns och inbjudningar kommer via sms antar jag att detta är väldigt obundet av traditioner och det är okej att klä sig i nästan vad som helst (inom rimliga gränser förstås)?

I det ena fallet är det eftermiddagsbröllop och om ingen klädsel anges är det ju egentligen frack som gäller och vid det andra, ett förmiddagsbröllop, borde det vara mörk kostym.

Samtidigt, med tanke på hur inbjudan sker har jag känslan av att makens släktingar inte vet ett skvatt om etikettsregler och inte förväntar sig något särskilt.

Jag är väldigt osäker på vad som förväntas av oss. Hur ska vi klä oss?

Svar:
Du gör den korrekta tolkningen om frack respektive mörk kostym,  men jag förstår att du även lägger in värdparens kunskaper i vett och etikett.

Det är precis så man för göra ibland, för att komma i frack och långklänning ibland gäster med chinos och kavaj kan kännas ganska fel.

Självklart kan ni alltid ringa inbjudarna och fråga vad de tänkt sig för klädsel och kanske fråga om de t.ex. avsett frack.

Det kanske inte känns som den mest smidiga lösningen här.

Mitt råd skulle nog bli att i båda fallen välja ett alternativ av mörk kostym/klänning som är festligt, elegant men inte full aftonklädsel.

 

Läs mer i min artikel om klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – finns det något sätt att på inbjudan skriva att kom gärna i friare mörk kostym?

Fråga:
Jag undrar över klädkoder, i synnerhet på bröllop.

Jag upplever att mäns färgalternativ vid klädkoder är väldigt begränsade.

Det finns ju skjortor och kostymer i hur mycket spexiga färger och material som helst.

Hur gör man vid inbjudan till bröllop om man vill ha elegansen i exempelvis mörk kostym men även inkludera färgglada skjortor och flugor (eller slipsar) för männen och kanske även tillåta finare lågskor för kvinnor?

Finns det någon form av typ ”fri mörk kostym”?

Svar:
Vill en man vara formellt klädd gäller tre färger av mörk kostym, vilket innebär mörkt blå, svart eller mörkt grå i fallande ordning.

Är klädvalet kavaj, i dess enklare bemärkelse, kan skjortan vara färgad.

Annars gäller vit sådan.

En kostym kan vara av enklare slag, eller mer exklusiv i sin utformning. Vilket då innebär skräddarsydd sådan.

Skjortor kan utformas med olika kragar, accessoarer kan variera, slipsar, knutar, flugor, västar i färger.

Bälten, skor och ficknäsdukar. Listan kan göras lång och den som vet, kan, och ser detaljerna och därmed variationerna.

Vill man bjuda in med mer specifik klädsel, så är det bästa att vara tydlig. T.ex. genom att skriva ”ta gärna en färgglad skjorta”.

Eller ”klädkod mörk kostym, men kom gärna i udda kavaj och önskar du som kvinna skor med låg klack går det bra”.

Inbjudningar med texter som ”tema färgglatt” skapar enbart förvirring. Bättre att vara extra tydlig som i exemplet ovan.

Möjligtvis skulle klädseln ”finare vardag” fungera för en friare tolkning.

 

Läs mer i min artikel om finare vardag >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – de har angivit långklänning och kavaj enligt chevaleresk, vad betyder detta?

Fråga:
Långklänning och kavaj enligt chevaleresk står det i inbjudan.

Vad är det då för typ av långklänning?

Svar:
Klädkoden kavaj anger för kvinnan en långklänning som kan vara ankellång.

Tillägget ”chevaleresk” är påhittat i en klädkod och tittar man på synonymer är det belevad, artig eller städad.

Så utifrån den påhittade koden, kan du troligen bära en golvlång klänning om du vill.

 

Läs mer i min artikel om långklänning vid kavaj >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson