Bröllop – hur ska jag som är kvinna vara rätt klädd till bröllop?

Fråga:
Jag är inbjuden till min svägerskas bröllop och klädkoden på inbjudan är Kavaj.

Trots klädkoden försäkrar min svägerska att hon är nöjd om gästerna kommer uppklädda/finklädda till festen.

För mig som aldrig använder klänning har detta blivit ett bekymmer.

Jag har nu hittat en klänning som jag stormtrivs i dock är denna svart.

Tänkte ha en färgad bolero eller liknande till och leggings samt en sko med klack.

Min fråga är nu, är denna klädsel accepterad på ett bröllop?

Svar:
Det finns endast två färger som ska undvikas vid ett bröllop, helvitt eller hesvart.

Så fort du sätter färg till din svarta klänning blir den därmed korrekt.

Leggings är kanske inte det tillval som är brukligt, klädkoden påbjuder ju finare festkläder, men eftersom bruden svarat som hon gjort är det säkert inget problem.

Läs mer i min artikel om mör kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – är min brudklänning korrekt utformad?

Fråga:
Min fästman vill absolut ha frack på vårt bröllop.

Min klänning är urringad och har bara axlar men den är sk tea-length (till halva vaden ).

Blir det etikettsbrott ifall jag väljer den klänningen?

Svar:
Jag talar ogärna om ”etikettsbrott”, det känns tveksamt då man alltid kan välja själv.

Visst går det bra att gifta sig kyrkligt i en kort klänning, däremot brukar man säga att är den axelbar eller försedd med en djup urringning bör den kompletteras med en schal eller jacka i kyrkan.

Det fungerar också med en brudslöja.

Detta kan sedan tas av till festen.

Läs mer i min artikel om frackklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – brudens far avliden, vem placeras då bredvid bruden?

Fråga:
Vilken placering gäller då brudens mor lever, hennes far är avliden.

Brudgummens föräldrar lever båda.

Bruden har en bror med sambo och brudgummen har en bror med sambo?

Svar:
Det är brudens bror som placeras på brudens fars plats.

Brudens fars plats är till höger om henne och där placeras nu brodern.

Detta är inte beroende av runt bord eller annan utformning.

Läs mer i min artikel om bordsplacering på bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – kan vi till vårt bröllop bjuda in enbart den ena i ett par?

Fråga:
Kan man bjuda sina nära vänner utan att bjuda med eventuella respektive som man aldrig träffat?

Hur svarar man om en inbjuden person senare frågar om hen kan ta med sin respektive.

Budgeten är beräknad för de inbjudna och kan förändras väsentligen om det tillkommer fler än beräknat.

Svar:
Nej, ni kan inte dela på ett par, så antingen bjuder ni båda eller ingen av dem.

Att dela på ett par är detsamma som att ni ”väljer bort” deras partner.

Om någon kontaktar er och frågar om de kan ta med en egen gäst är de väldigt ohyfsade.

Det gör man bara inte, inte ens om man vill fråga om barnen får följa med.

En artig person svarar nej tack, med motiveringen att man vill vara med sin partner.

För om man inte gör det hamnar brudparet i den sits som du frågar om, hur säger man nej.

Så svaret blir att ni svarar: ”Trevligt att ni är så intresserade av att komma på vårt bröllop. Vi har planerat för ett visst antal gäster och kan inte ta emot fler gäster”.

Läs mer i min artikel om att dela på par >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära en folkdräkt på ett bröllop med klädseln Kavaj?

Fråga:
Jag är bjuden till min sons bröllop i augusti.

Klädkoden är kavaj.

Kan jag som frånskild mamma bära min folkdräkt/hembygdsdräkt?

Svar:
En folkdräkt, Sverigedräkt eller hembygdsdräkt passar vid alla klädkoder.

Svaret är ja, du kan bära en sådan vid klädkoden Kavaj.

Men tänk på att den blir lätt varm, i synnerhet om det är en fest med dans efter vigseln.

Läs mer i min artikel om hembygdsdräkt >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – en inbjudan på engelska, men med klädkoden ”Smoking”. Vad avser de?

Fråga:
Jag och min man har fått en bröllopsinbjudan på engelska.

Där står så här: ”Attire: Smoking”.

Vad menas?

Samma som ”svenska” smoking?

Vi vill gärna komma rätt klädda.

Svar:
Det är en klädkod angiven på svenska.

Troligen är inbjudan skriven av ett par, som avser att även bjuda in internationella gäster.

Men de missade att ta reda på att det heter Black Tie på engelska eller Tuxedo på amerikanska.

Så de har skrivit Smoking och tänker sig denna klädsel, något annat kan de knappast avse.

För er del är det inga problem, värre att tolka koden blir det nog för de engelsktalande besökarna.

Läs mer i min artikel om Smoking >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter- vid ett inställt bröllop p.g.a Corona, förväntas vi köpa present ändå?

Fråga:
Har fått inbjudan till bröllop i augusti, men för två veckor sedan meddelade brudparet att vigseln sker i kretsen av allra närmaste pga Corona.

Jag är kusin med bruden, men vi har i princip ingen kontakt, så vi räknas inte till närmsta kretsen.

Köper jag present till brudparet i alla fall?

Jag tänker ”Nej, inget bröllop, ingen present”.

Min mamma tyckte att man visst köper present.

Så hur gör jag?

Svar:
Presenten vid ett bröllop har ingen koppling till närvaro eller inte.

Presenten är en lyckönskan till brudparet och den kan man ge i vilket fall.

Eller, som du överväger, att avstå från att ge och istället kanske sända en hälsning till dem.

Det är helt upp till dig vilket du önskar, inget av de valen är rätt eller fel.

Läs mer i min artikel om bröllopspresenter >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan jag ta med icke bjudna gäster till vännens bröllop och svensexa?

Fråga:
Min vän ska snart gifta sig och jag och min hustru är inbjudna tillsammans med bara den närmaste släkten och en vän på brudens sida då dom vill ha det i litet format.

Ingen ska mig veterligen vara bestman.

Kan man fråga brudgummen om han vill ha någon svensexa eller ska det absolut vara en överraskning?

Ska/kan man i så fall ta med även icke bjudna till bröllopet och på svensexan?

Svar:
Det är nog alltid bra om du åtminstone talar om att det planeras en svensexa.

Innehållet kan du hemlighålla.

Till svensexan tar du med vilka du vill, till bröllopsfesten tar du absolut inte med några objudna gäster.

Läs mer i min artikel om svensexa >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – seder vid bröllop, brukade man kasta gamla skor efter brudparet?

Fråga:
Kasta gamla skor på brudparet?

Är det verkligen en sed, eller rena påhittet?

Svar:
Det finns en gammal sed att efter vagnen, i vilken de nygifta börjar sin bröllopsresa, kasta gamla skor.

Gamla skor, kastade efter ett brudpar betyder rikedom i det äktenskapet.

Kastar man istället nya sådana blir de drabbade av fattigdom.

Läs mer i min artikel om bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vi ska gifta oss i augusti, nu vet vi inte om vi ska ställa in p.g.a Corona, eller flytta det. Vad gör vi?

Fråga:
Vi skulle gifta oss i början på juli men det verkar nu som att det eventuellt inte kan bli av p.g.a Corona.

En del av våra gäster skulle flugit långväga för att komma hit men kommer nu hindras att delta.

Frågan är, om vi nu inte kan hålla bröllopet som tänkt, är det okej att vi gifter oss ändå med bara vår närmsta familj närvarandes och håller en middag nästa sommar?

Eller bör vi avboka även vigseln och skjuta fram den ett år?

Svar:
Den första fråga ni måste ställa er är om det är viktigt att ni har många gäster eller alla de ni önskat ska delta.

Är svaret ja på den frågan, då kan ni flytta fram bröllopet ett år.

Det ni önskat finns kvar och det möter inga hinder att i tider som dessa välja att flytta ett bröllop.

Är er prioritering istället att det är viktigare att gifta sig än att ha några gäster närvarande, då ska ni välja det alternativet.

Tänk då på att ni inte kan räkna med några av era äldre släktingar, att bröllopet kan komma ske endast i närvaro av några enstaka vittnen.

Ingen av oss vet i nuläget hur lång tid restriktioner och försiktighet måste finnas kvar. Alla äldre gäster måste i så fall stanna hemma.

Åtgärderna mot smitta kan vara kvar i augusti, så ni måste ta med i beräkningen att i princip inga gäster kan närvara.

Är det alternativet ok för er, då kan ni gifta er i augusti.

Läs mer i min artikel om att flytta ett bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson