Bröllop – välkomsttal, vad ska jag ta med?

Fråga:
Vad bör man ta upp i välkomsttalet?

Ska bröllopsceremonin tas upp?

Hur långt bör det vara?

Svar:
Ett välkomsttal ska vara högst en minut.

Där uttrycker du glädjen över att se alla gästerna och så avslutas det med skål och välkomna.

Det är i talet till brudparet som livshändelser etc. berörs.

Men det sker som sagt inte i välkomsttalet.

Klicka här för att läsa min artikel med tips till talare >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – klädsel och traditioner i Norge?

Fråga:
Ska på bröllop i Norge . De gifter sig i domkyrkan med folkdräkter (bunad) och på kvällen gäller festkläder.

Det står på inbjudan:
Antrekk: Bunad/Festantrekk

Jag har ingen folkdräkt men är förmodligen enda gästen från Sverige. Förväntas det att jag ska bära folkdräkt i kyrkan. Vore i och för sig kul men hur får jag ta på en dräkt som jag kan låna/hyra ca 1 v?

Festantrekk? Förväntas det långklänning? Efter kyrkan? De gifter sig den 28 dec men flera ska stanna kvar över nyårs så det blir förmodligen någon nyårsmiddag också.

Hålltider är kyrkan 1600, festen kl 19 – så det blir kort om tid att byta om etc.

När ger man bröllopsgåvan, i Norge?

Det är troligt att det kommer en del betydande gäster och det känns som om jag behöver vägledning.

Svar:
Nej, det krävs ingen folkdräkt, du kan välja mellan folkdräkt och festklädsel.

Men söker du en folkdräkt, kolla med din hembygdsförening, de kan säkert tipsa dig.

Det du har i kyrkan det bär du sedan på festen.

Bröllopsgåvan får du höra med värdparet/inbjudaren. ’

Men jag förmodar att det är liknande tradition som vi har i Sverige, den överlämnas vid festen.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett i Norge >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – jag är bjuden på bröllop med klädkoden mörk kostym, vad ska jag som tjej bära?

Fråga:
Jag är bjuden på bröllop i september och i inbjudan står det Mörk kostym som klädkod.

Vad ska jag som kvinna ha på mig då?

Gissar på klänning, men i vilket utförande?

Mönstrad eller enfärgad?

Samt vilka accessoarer?

Svar:
Du kan ta en kjol eller klänning som är under ditt knä i längd.

Det kan också vara ett par festfina byxor, men de ska vara aftonfina.

Även en okomplicerad klänning är alldeles utmärkt

Vid stor och formell fest, som bröllop ofta är, kan din klänning eller kjol vara ankellång.

Men det sista är inget krav.

Smycken är inget krav, men du kan välja fritt och de höjer nivån på klänningen (gammalt skrock säger att pärlor på bröllop betyder tårar).

Kuvertväska är en detalj som gör klädseln mer elegant.

I övrigt rekommenderar jag att du följer länken sist i detta svar, där kan du läsa allt om mörk kostymklänning.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Tack – hur utformas tackkort för både bröllop och dop?

Fråga:
Jag undrar hur man lämpligen formulerar tacktext till kort där både bröllop och dop av brudparets son var samtidigt?

Svar:
Det är bara att skriva att man tackar för uppvaktningen i samband med vårt bröllop och vår son NN:s dop.

Sedan kan ni nämna presenter från just dem ni skickar det kortet till, det är alltid extra uppskattat med personliga tack.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad bär vi för klädsel som vittnen?

Fråga:
Vi är tillfrågade och har tackat ja till att vara vittne vid bröllop som hålls utomhus.

Bruden kommer att ha en lång, ganska enkel mörkblå klänning och brudgummen en kostym i capoccino.

Vilka färger passar då till oss vittnen, jag är kvinna och min make är en man?

Tilläggas att det inte finns någon klädkod då man även firar 40 års kalas samt 50 års kalas samtidigt (brud 40 år och brudgum 50 år).

Svar:
Kavaj eller mer exakt mörk kostymklädsel brukar vara ett säkert kort.

Det är formellt, korrekt och elegant. Perfekt för bröllop och födelsedag.

Vad det innebär kan ni läsa om i bifogad länk.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – vad innebär ”sommarfin” på bröllop?

Fråga:
Har fått inbjudan till ett bröllop där klädkoden är kostym/sommarfin.

Vilken klädsel kan jag och min fru välja?

Svar:
Ja, vad anser du vara en sommarfin kostym och anser din fru vara sommarfint?

Ingen av klädkoderna finns, möjligen ”kostym”, som förr åsyftade maskeraddräkt!

Men så är givetvis inte tanken.

Om ni inte ringer och frågar vad de avser, så kan du i princip välja vilekn färg på kostymen du vill.

Bara du tycker den är ”sommarfin”.

Din fru kan välja an klänning/kjol i lite somriga färger och mönster.

Finare kvalitéer i kläderna som visar att det är lte mer formellt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Fria – hur bär jag en temporär ring?

Fråga:
Jag undrar vad som gäller då man redan är förlovad sedan ett tag tillbaka och mannen friar med en temporär ring som bara är en symbol för att sedan välja ring tillsammans.

Vart ska denna temporära ring bäras?

Svar:
Det du fått är en så kallad ”promise ring” eller en  ”upptagenring”.  Din blivande make har givit dig en symbolisk ring.

Att ge en ring när man friar är inget vi gör i Sverige utifrån tradition. Det är egentligen en amerikansk sedvänja.

Tonåringar som var för unga att gifta sig bar denna löftesring.

Du kan bära en ”promise ring” på vilket finger du vill, men ofta på vänstra handens långfinger eller på högra handens ringfinger – mest för skilja på din förlovnings- och promise ring.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vilken färg ska jag ha på min väska?

Fråga:
Jag ska på bröllop nu i sommar.

Jag ska ha en lilla klänning på mej.

Kan jag ha svarta skor och vit väska eller jag ska ha svart väska?

Svar:
Det är en fråga om stil, tycke och smak.

Traditionellt skulle skon matcha klänningen, men det var förr.

Personligen tycker jag skorna ska matcha väskan, men något etikettsmässigt hinder finns inte för att annat val.

Klicka här för att läsa min artikel om väska >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan vår dotter bara en balklänning vid klädkoden kavaj?

Fråga:
Vår son ska gifta sig kyrkligt och har angivit klädkod Kavaj på inbjudningskortet.

Vilken längd skall det vara på vår 16-åriga dotters klänning?

Vad gäller generellt för alla gäster vid klädkod kavaj?

Är balklänning från vår 16-årings examensbal helt fel eller kan det fungera?

Kan man ha bara axlar?

Svar:
Kavaj vid bröllop får anses betyda mörk kostym och motsvarande klädsel för kvinnan.

Det betyder att en bal- eller mer korrekt frackklänning inte passar till denna klädkod.

En sådan klänning är golvlång och vid, med utpräglad festbetoning.

Det fungerar inte alls utan klänningen ska vara i längd under knäet, eller ankellång med mer diskret i sin utformning.

Bara axlar ska en kvinna inte ha i kyrkan, av respekt för ett kyrkans rum.

Generella regler för klädkoden kavaj kan du läsa om i bifogad länk.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson