Presenter – vi är inbjudna till brunch efter bröllop, ska vi ge en present?

Fråga:
Ett par vi känner genom gemensam hobby ska gifta sig.

Dagen efter ska dom ha en brunch.

Vi är bjudna till brunchen men inte till själva bröllopet.

Ska man köpa en present?

Eller räcker det med en finare blomma?

Svar:
En present är en lyckönskan och är egentligen inte kopplad till er närvaro eller inte.

Så vill ni överlämna en present till brudparet, så går det alldeles utmärkt.

Det blir säkert uppskattat.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopspresenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bordsplacering – jag får inte sitta, i kyrkan, med min man på hans dotters bröllop, varför?

Fråga:
Min mans dotter gifter sig, han och jag har varit gifta i många år han kommer att sitta bredvid dotters mor alltså bredvid sin före detta ( de var aldrig gifta och inte har någon vidare relation). Var ska jag sitta i kyrkan?

Jag vill inte sitta i samma rad som hon, men jag vill sitta bredvid mina barn.

Jag känner inte så många där och vill inte sitta någonstans ensam och vara anonym.

Svar:
Det är korrekt att din man sitter bredvid brudens mor, man sitter där i egenskap som föräldrar.

Formellt sett ska du då sitta längre bak i bänkraderna, men varför inte prata med din bonusdotter, bruden?

Hon kanske tycker att det är helt i sin ordning att du sitter med familjen på första raden.

Har det någon betydelse om du sitter på samma rad som hon?

Inte sällan sitter ”bonusföräldern” på makens/makans andra sida och därefter sitter deras gemensamma barn (halvsyskon.

Placeringen skulle då kunna bli: Brudens mors man – brudens mor – brudens far – brudens fars fru – brudens syskon/halvsyskon.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – måste jag som förälder tala till brudparet vid en borgerlig vigsel?

Fråga:
Vår dotter ska gifta sig borgerligt och ha en liten middag efteråt, bara närmsta anhöriga och vänner, ca 12 st.

Måste man då som förälder hålla tal?

Svar:
Om det är en borgerlig eller kyrklig vigsel har ingen betydelse.

Det som avgör är om brudparet på något vis vill bli firade och bjuder man in till en middag vill de ju bli det.

Dock finns inga ”måsten”, men det känns ganska självklart att man som förälder önskar säga några ord om sitt barns framtida lycka.

Svaret blir att man måste inte hålla tal, men brudparet blir nog väldigt glada för ett, och tvärtom lite besvikna om det inte sker.

Klicka här för att läsa mina tips för en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Mörk kostym- hur lång klänning ska det egentligen vara?

Fråga:
Ska på ett bröllop i oktober där mörk kostym är dresscode, kollar runt på nätet för har ju noll koll.

På ungefär hälften av sidorna så står det bara klänning från knäet och neråt och på de andra står det mellan knät och ankeln, så min fråga, vad är det som gäller?

Svar:
Då har du hamnat rätt, här finns svaret.

Klänningen ska vara strax under ditt knä, det fungerar alltid.

Om tillställningen är mer formell, som ett bröllop med många gäster kan klänningen vara i ankellängd.

Det är inget krav, men en möjlighet.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Tal – jag ska hålla till mitt gudbarn som ska gifta sig, hur gör jag?

Fråga:
Mitt älskade gudbarn och vårt första barnbarn ska gifta sig.

Jag skulle så gärna vilja hålla ett litet tal till henne. men eftersom jag inte är så bra på detta så skulle jag gärna vilja ha lite hjälp.

Jag har en del minnen från hennes barndom som jag gärna vill nämna.

Svar:
Börja med att tänka igenom det du skall säga.

Gör inledningen intressant, som:”Jag minns en dag när du var nio år – jag såg något som”..

Förbered ditt tal i fantasin, tala med dig själv så fort ett tillfälle ges.

Låtsas att du talar till en vän och när du håller talet, tänk dig då att det är ditt älskade barnbarn du talar med. Då kommer du tala lättare och mer otvunget.

Tystnaden vid ett tal är ofarlig. Du kan utan problem komma av dig.

Ett tal till jubilar 3 minuter upp till högst

Ställ dig upp så blir det ett mer självsäkert intryck.

Skjut in stolen, ta ett djupt andetag, låt det bli en konstpaus och börja!

Klicka här för att läsa mina tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielson

Annons:

Guldbröllop – vad ger man för presenter?

Fråga:
Jag och min man är bjudna på en guldbröllopsfest.

Den äger rum på en båt med en tur ut i skärgården.

Bör man ha med sig en gåva till brudparet och i så fall vad har du något förslag ?

Svar:
På ett guldbröllop, då bör presenterna inte vara hushållsföremål, för guldbröllopsparet får anses ha hunnit skaffa sig nog av sådana ting.

Vid den åldern anses det att paret inte vill byta det gamla mot nytt.

Presenterna bör vara förslagsvis konst, upplevelse eller lite lyxartiklar.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vid kavaj och det sitter ett färgat band på inbjudan, betyder det något?

Fråga:
Det sitter ett färgat band på inbjudan till bröllop.

Betyder bandet rund inbjudan något?

På vår inbjudan till bröllop, har det fästs ett tygband i en rosa nyans, har detta någon betydelse?

Svar:
Nej, det finns inga formella sådana koder.

Troligen är det enbart en dekoration.

Klicka här för att läsa min artkel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vad innebär klädkoden ”sommarklädsel”?

Fråga:
Endast en linneskjorta med chinos på bröllop med klädkod ”Sommarklädsel”.

Eller måste en kavaj vara på, som en tunn sommarkavaj?

Svar:
Begreppet ”sommarklädsel” finns inte som klädkod och kan därför inte definieras.

Sommarklädsel kan ju vara shorts och linne för någon, jeans för en annan och ljus kostym för den tredje.

Vad brudparet har för tolkning av sin påhittade klädkod, det vet endast de själva och du kan ringa och fråga dem.

Att ringa och fråga vid en otydlig klädkod är inte oartigt.

Frågar du mig personligen, så skulle jag aldrig gå på ett bröllop iförd endast skjorta, det får anses som ett måste att bära en kavaj.

Klicka här för att läsa min artikel om otydliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – innebar Mörk kostym förr i tiden Smoking?

Fråga:
Vi är ett par i 70 års åldern och har blivit inbjudna till ett bröllop mellan ett ungt par, 25 resp 30 år.

I inbjudan står beträffande klädseln: Mörk kostym.

När jag och min fru gifte oss för 45 år sedan innebar ”Mörk kostym” i bröllopsinbjudan = Smoking.

Vi tror att denna etikett ändrat sig sedan dess och att man faktiskt avser mörk kostym när man skriver det.

Är det riktigt uppfattat?

Svar:
Mörk kostym har aldrig inneburit Smoking.

Backar vi tillbaka ser man, om man läser Marius Wingårdhs bok i vett och etikett från 1946, att det fanns begrepp som ”Kavajkostym ljus eller Kavajkostym mörk”.

Begreppet mörk kostym fanns inte utan det var vid den tiden helt och hållet beskrivet som kort och gott Kavaj.

Det begreppet har förändrats, då man numer ibland ser begreppet Kavaj tolkas som enbart en kavaj i valfri färg.

För att förtydliga detta började man istället för Kavaj skriva Mörk kostym, vilket både Riksdagens Talman samt Hovet numer gör.

Dock med reservationen att ”Kavaj” vid formella tillfällen, som bröllop, har behållit sin status som mörk kostym.

Smoking kan du redan se beskrivningar av under den brittiska kolonialtiden från 1858, så begreppet är ett väldigt etablerat och har aldrig benämnts som annat i Sverige.

Svaret på din fråga blir att det avses mörk kostym när detta skrivs.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – ett sommarbröllop med kavaj, kan jag bära chinos med vit skjorta?

Fråga:
Vi ska gå på sommarbröllop med klädkod kavaj.

Det är i en trädgård.

Går det att ha en ljus kavaj med vit skjorta och vita chinos?

Någon har sagt att man ej kam ha vita byxor på bröllop?

Svar:
Om det står Kavaj på inbjudan till ett bröllop så innebär det en mer formell klädsel och då avses mörk kostym.

För henne innebär det en klänning eller kjol i längd under knät.

För honom en mörk kostym med vit skjorta samt slips eller fluga.

Årstiden påverkar inte klädvalet.

Såp svaret blir att din klädsel fungerar inte utifrån den klädkod man skrivit.

Klicka här för att läsa om klädkod mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson