Annons:

Dresscode – vad betyder ”tramset” sommarfin som klädsel vid bröllop?

Fråga:
Är bjuden på ett bröllop där dresscoden är Sommarfin.

Vad betyder detta?

Har just köpt en ny kostym mörkblå från Hugo Boss.

Betyder sommarfin att man ska ha kostym på med t.ex. pink färgad skjorta och slips?

Eller går det bra med blazer bara?

Svar:
Det här är rena rama tramset och ohyfsat mot gästerna att hitta på egna klädkoder!

Jag kan inte svara på vad det betyder, mörkblå kostym för dig eller shorts och skjorta för mig? Eller Frack? Vit Smoking? Bomullsklänning?  Sidenklänning? Byxdress?

Omöjligt, för vi tolkar fin klädsel på sommaren helt olika.

Klädkoder är till för att underlätta för gästen, så mitt råd är att du ringer och frågar.

Det är inte oartigt när de är så här otydliga.

Men frågar du mig, så ta kostymen, välj de tillbehör du önskar.

Bara du tycker det är fint på sommaren!

Klicka här för att läsa min artikel om omöjliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Ordnar – kan jag bär dem till högtidsdräkt vid bröllop?

Fråga:
Kan man ha ordnar om man är bjuden på bröllop i högtidsdräkt?

Svar:
Det beror dels på klädkoden, har den skrivit m.o (med ordnar), eller utan ordnar (u.o).

Ibland kan det stå m.a.o (med akademiska ordnar).

Amaranterorden eller Innocenceorden är en symbol och inte för något man utfört och de bärs inte utanför festen.

Sedan är det inom andra ordnar ordensreglerna som styr, men de flesta bärs inte utanför orden.

Om din orden har gradband bärs dessa enbart i loge.

Du måste alltså i förekommande fall kontrollera om dina ordnar bärs i den allmänna världen.

Den officiella ”orden” som kan bäras är idag endast Hans Majestät Konungens medalj.

Det är förvisso en medalj och ingen orden, men det är den högsta utmärkelse en svensk idag kan få och tillkom 1814 och sedan 1975 då svenska statsordnar upphörde.

Den kan du bära om det är en sådan du har, men det är men medalj och för dessa gäller helt andra regler än vad som gäller för ordnar.

Övriga ordnar är Nordstjärneorden, Svärdsorden och Sveriges högsta orden Serafimer.

Men jag gissar att du inte har någon av dessa, då det är utländska medborgare, statschefer och Kungahuset som får någon av dem och antalet är begränsat.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Annons:

Tal – kan ett tal hållas av brudgummens mamma?

Fråga:
Håller brudgummens mor någonsin tal på bröllop?

Vad säger etiketten och/eller andra synpunkter på detta?

Svar:
Javisst kan hon hålla tal.

Dels om brudgummens far inte vill, kan eller finns.

Eller så är hon en bättre talare.

Ibland håller föräldrarna ett gemensamt tal.

Gamla förlegade traditioner har vi passerat över tiden, nu kan både kvinnor och m,än hålla tal.

Klicka här för att läsa min artikel med tips till talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscode – vad innebär klädkoden Classy cocktail vid ett bröllop?

Fråga:
Har blivit bjuden på bröllop och klädkoden är Classy Cocktail.

Har aldrig hört talas om den trots långt liv.

Vad innebär det för klänning, eventuell hatt eller liknande och vad gäller mannens klädsel?

Vigsel sker kl 14.00. Tacksam för en fingervisning

Svar:
Tyvärr kan jag endast ge en fingervisning eftersom klädkoden är påhittad.

De enda som vet vad de avser är brudparet och är man tveksam kan man ringa och fråga.

Det är inte oartigt, när de skrivit en klädkod som enbart försvårar för gästerna.

Men min fingervisning är en ordinär cocktailklädsel.

För henne en lite rolig knäkort klänning eller en kjol med top i finare material för kvällsbruk. som siden eller sammet.

Ofta är den försedd med ärm och den får gärna vara urringad med tydlig betoning på fest.

Hatt var vanligare förr, men den fick inte vara stor och bred då det oftast var trångt på dessa partyn.

Än idag passar det utmärkt att komplettera med en klänningen med en hatt.

Mannen har en relativt mörk kostym och Smoking bärs om det anges på inbjudan.

Eftersom det är bröllop skulle jag välja bort Smokingen och bära mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om Cocktailklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – kan vi placera gästerna tre och tre vid ett bröllop?

Fråga:
Är det ok att gästerna får sitta tre och tre vid ett bröllop?

Eller ska de sitta så att de flesta får en bordsdam/bordsherre?

Svar:
Jag vet inte riktigt hur du tänker med ”tre och tre”.

Men jag gissar att du avser t.ex en man och en kvinna på var sida, eller tvärtom.

Då kommer det sitta två kvinnor eller två män bredvid varandra, men den placeringen kräver ett överskott av endera könet.

Det är alltid ni som arrangerar festen som beslutar om bordsplacering, vill ni ha det så här är det ert beslut.

De flesta gäster förväntar sig nog en mer traditionell placering.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – är det fadern som överlämnar bruden vid giftermål?

Fråga:
Visst är det fadern som lämnar över sin dotter till altaret?

Svar:
Mitt svar blir att i de länder där detta är tradition, är det fadern eller en bror alternativ en manlig släkting i de fall ingen av de tidigare nämnda finns.

Men i Sverige har vi inte den traditionen och jag är helt emot den.

Seden att överlämna bruden har sitt ursprung i de traditioner vi hade för bara 100 år sedan.

Kvinnan hade inte rösträtt, hon fick inte gifta sig med den hon ville och fadern överlämnade ”sin egendom” dvs. dottern till en annan ägare.

Är detta enbart symbolik, kanske ganska sött som många tycker?

Nej, det är vår historia och en del av kvinnans frigörelse.

Jag och mina etikettkollegor runt om i världen är eniga om att det är vackrare med en kvinna som går bredvid sin blivande och visar med detta att hon är fri och självständig samt väljer vem hon vill gifta sig med.

Klicka här för att läsa min artikel om att föra fram bruden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop- vilken klädsel gäller för en tonåring?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop nu i helgen och klädkoden är Kavaj.

Min son är 14 år och jag undrar vad som är ok att ha på sig.

Jag har köpt ett par beiga Chinos, en vit skjorta och ett par sandfärgade sneakers.

Min som vill ha vita sneakers men jag antar att det är uteslutet?

Är detta för casual?

Han är som sagt 14 år men lång och stor så han kan säkert gå för äldre.

Det är hans morbror som gifter sig.

Svar:
När man är 14 år räknas man fortfarande som barn, även om han är storvuxen.

För barn gäller inte klädkoderna, de växer hela tiden och man kan som förälder inte springa och köpa nya bara för ett bröllop.

Därför säger etikettsreglerna att de får ta på sig det finaste de har och innebär det även vita sneakers så är det ok.

Men de måste ju vara någorlunda snygga och fina (14 åringar kan snabbt slita ner ett par vita skor)

För honom är det snyggt och det är bättre han känner sig bekväm och trivs.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder för barn >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Bröllop – vad ska jag täcka axlarna med vid klädkoden Frack?

Fråga:
Jag ska på bröllop i juni med klädkod: Frack.

Min fråga är: min klänning är ärmlös, måste jag ha något täckande i kyrkan för axlar?

Och isåfall, vad har man då? Jacka? Sjal?

Svar:
Av respekt för kyrkorummet och de personer som har denna tro är en oskriven regel att kvinnor inte har bara axlar i kyrkan.

Det kan tyckas vara förlegat och jag får nog i viss mån tillstå detta, men många håller på detta än idag.

Så därför rekommenderar jag en överdel som jacka eller en stor sjal är alldeles utmärkt.

Du kan själv välja vilket som passar bäst, det viktiga är att du tycker det blir fint.

Klicka här för att läsa min artikel om frackklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson