Bröllop – hur bordsplaceras brudens mor och brudgummens mor om inga fäder finns?

Fråga:
Min dotter och hennes fästman ska gifta sig.

Jag är änka och brudgummens mor lever ensam.

Som jag ser det ska jag sitta bredvid brudgummen och brudgummens mor bredvid min dotter.

Är detta rätt?

Svar:
Det är korrekt att du sitter på brudgummens vänstra sida och på din högra sida sitter den som är  på plats istället för hans far.

Till höger om bruden sitter den som närvarar istället för brudens far, det kan vara en bror, en äldre släkting eller en nära vän.

Om det är en manlig vigselpräst närvarande kan han sitta till höger om bruden.

Till höger om denna man sitter brudgummens mor.

Klicka här för att läsa min artikel om placering vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – kan man dela på ett par vid inbjudan till bröllop?

Fråga:
Är det ok att bara bjuda den ena parten (särbo)av ett par på bröllop.

Brudparet har aldrig träffat personen och umgås knappt med den som är bjuden.

Den bjudna är moster till brudgummen.

Svar:
Man delar inte på ett par, utan bjuder alltid båda. Allt annat är ohyfsat.

Argumentet ”känner inte” gör bara saken värre, för om man inte ens känner personen hur kan man då anse att man är bättre än den man bjudit på att avgöra om de ska vara tillsammans.

För indirekt säger man: ”du duger, så dig bjuder vi. Men du duger inte, så du får stanna hemma”.

Att enbart bjuda den ena i ett par, är en fullt godtagbar anledning till att tacka nej med skälet ”Jag fördrar att vara med min partner”.

Klicka här för att läsa min artikel om att inte dela på ett par >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vår son gifter sig och vad är brudgummens fars ansvar?

Fråga:
Vad gör jag som far til brudgummen förutom att hålla tal?

Det är borgerlig vigsel Bruden är bara engelsktalande

Talet på svenska eller engelska?

Svar:
Du har möjligheten att prata med brudparet i förväg och fråga dem om det är något du kan hjälpa dem med.

Det är en väldigt omfattande fråga du ställer, då man som förälder har en ganska central roll vid ett barns bröllop.

Det första är väl att fråga om ni som föräldrar kan hjälpa till med något vid planeringen av vigseln.

Vid bröllopet agera i  värdskapet i den meningen att ni pratar med gästerna, sammanför dem, ser till att de trivs.

Vid presentöppning kan ni hjälpa brudparet och toastmastern.

När det är dags för brudvals kan ni vara förberedda på att vara med och starta upp efterföljande dans.

Talet, det beror givetvis på hur du behärskar engelska, kan med fördel hållas på båda språken.

Första delen på svenska  och för de som inte är så bra på engelska, andra delen på engelska och då för brudgummen och dennes släkt.

Titta gärna i bifogad länk och läs och se om det är andra saker ni kommer på.

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär Black tie or Elegant coctail för en dam på bröllop?

Fråga:
Blivit bjudna till bröllop i sommar där vigsel äger rum kl 17, följt av middag med dans in på småtimmarna.

Klädkod ”black tie eller elegant cocktail”.

Vad gäller för oss damer i klänningsval?

Varmt tack på förhand för svar och vi vill även passa på att berömma denna förnämliga blogg.

Svar:
Varmt tack för dina uppskattande ord, de gör mig glad.

Black Tie är Smoking och då gäller ankellång Aftonklänning för damens del.

Den kan även vara i en kortare modell, under ditt knä och utpräglat festbetonad.

Klänningen eller kjolen ska i båda fallen vara av finare material.

Du kan läsa mer om Cocktailklädsel i min artikel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Skor – vilka skor ska jag bära till min långklänning och vid ett bröllop?

Fråga:
Vad för sorts skor och färg ska jag ha till mörkgrön långklänning?

Bröllop i augusti.

Svar:
Om det är en ankellång klänning bär du ett par skor i infärgat siden, men de är inte så vanliga.

Istället kan du ta en sko i läder i matt eller med glänsande yta.

Även lackskor  går bra och med eller utan hög klack är en smaksak.

Till den golvlånga klänningen är det i prncip samma sko, men du kan också ha en sko i guld eller silver till denna klänning.

Vid den golvlånga klänningen får tårna synas om du vill.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – jag saknar rätt klädsel, vad gör jag?

Fråga:
Om man inte har någon mörk kostym för detta ändamål kan man då ha någonn annan färg på kostymen?

Hur ska en kvinna vara klädd?

Svar:
Det finns några alternativ, du kan bära en mörkblå eller mörkgrå alternativt svart kostym.

Saknar du dessa alternativ skulle jag rekommendera dig att antingen köpa en, låna eller hyra.

Att hyra kan bli lika dyrt som om du köper en svart standardkostym på någon av de lågprisbutiker som finns.

Jag rekommenderar dig inte att gå på bröllopet iförd andra kläder, det blir helt fel.

Kvinnan bär en kjol eller klänning som är under hennes knä i längd.

Det kan också vara ett par festfina byxor, men de ska vara aftonfina.

Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe, men en okomplicerad klänning fungerar alldeles utmärkt.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan vi ha skilda klädkoder för damer och herrar vid vårt bröllop?

Fråga:
Inför vårt framtida bröllop funderar min sambo och jag på om det går att ha separata klädkoder för damer och herrar.

För vi ser gärna att damerna kommer i långa finklänningar á la högtidsklädsel men tycker det är lite overkill att be herrarna bära frack, det är ju långt mycket enklare och billigare för damer att köpa vackra långa klänningar än för herrar att köpa frack.

Och går det att specificera mörk kostym alternativt ljus kostym?

För vi föredrar enhetliga färger, antingen eller.

Vi har inte bestämt vilken årstid än, men väljer vi högsommar så vore det snyggt om alla har ljus kostym och det är inte självklart att personer väljer det om det bara står kostym.

Så, går det att skicka en inbjudan med högtidsklädsel för damer och ljus kostym för herrar?

Svar:
Svaret på din fråga är egentligen nej, det kan ni inte göra, men det går att komma runt problemet.

Ni kan skriva högtidsdräkt eller mörk kostym, då kan alla välja antingen eller.

Bäst är att skriva Mörk kostym – och för damerna aftonklänning.

Att skriva enbart ”kostym” ställer till det för gästerna, de förstår inte vad ni då avser och kommer att anlända i alla möjliga sorters kostymer.

Klicka här för att läsa min artikel med snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop det är klädkod mörk kostym, men är min klänning för kort?

Fråga:
Ska på bröllop om ett par veckor men är nu helt plötsligt kluven kring mitt klädval.

Har en havsgrön klänning i finare tyg med lång ärm, täckta axlar och liten öppning i ryggen, smal öppning och mycket diskret.

Till mitt huvudbry; klänningen slutar ca 3-4 cm ovanför knät.

Till detta tänkte jag har ett par högklackade halvblanka, svarta skor.

Vigseln sker i kyrkan och bröllopsfesten äger rum på ett slott.

Min sambo har en mörkblå kostym med rätt accessoarer till, men är orolig för mitt eget klädval.

Svar:
Ska du följa klädkoderna strikt, så är din klänning för kort.

Nu känner jag inte till den bekantskapskrets brudparet har, men ofta ser jag kvinnor på bröllop i en något för kort klänning.

Sannolikheten att du inte blir ensam om en något för kort klänning är ganska stor, så jag tror inte att det märks.

Men det kan även bli motsatsen och då står du där, ensam med en för kort klänning.

Vill du känna dig säker och korrekt, då väljer du en annan klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vilken klänning mörk kostym, kan den ha inslag av svart?

Fråga:
Ska på min mans sons bröllop i slutet av augusti.

Klädkod är mörk kostym.

Jag har hittat en klänning som har svart botten men stora blommor i olika rosa färger och gröna blad på, går till vaden ungefär.

Är det ok att ha, tänker på den svarta bakgrunden?

Svar:
Det är inga bekymmer alls, den kan du bära.

Däremot ska man aldrig bära helsvart som kvinna och vid bröllop.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson