Bröllop – kan man meddela att lämna era småbarn hemma någon gång?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Ett konsligt ämne. Min blivande mans brors barn, (småbarn) är inte bjudna till vårt brollop, inte heller några andra barn.

Det enda  barnet som är bjuden är min brors dotter och ska vara brudnäbb.

Min mans släkt tycker inte om det alls, dom anser att det är självklart att  min mans brorsbarn små ska med eftersom dom är nära släkt.

Hjälp hur gör jag?

Det hör även till saken att dom två barnen är väldigt väldigt livliga och gör aldrig det föräldrarna säger.

Vill inte ha mitt bröllop förstört av barn skrik och spring.

Svar:
Du/Ni gör precis som ni redan har gjort, dvs. bjud inte barnen.

Jag är får ofta frågor om detta ”nya” ohyfsade sätt att gäster kräver att få vara med och avgöra vilka som ska bjudas.

Det är NI som gifter er, det är NI som avgör vilka gäster som bjuds. Det är NI som avgör om barn ska vara med eller inte.

Fester/bröllop etc. är som regi av en teaterföreställning, ni regisserar och publiken deltar.

Publiken kan inte lägga sig i vilka som ska ha olika roller eller delta i uppsättningen. Samma sak gäller vid ert bröllop, det är ni som regisserar.

Vi andra deltar och är glada för att vi bjudits – man klagar inte på om barnen ska vara med eller inte.

Men det har tyvärr, på senaste 10 åren, smugit in något nytt – många anser att barnen ska vara med. I alla lägen, men det kan man inte begära.

Om man inte kan få barnvakt, så frågar man inte om barnen kan följa med, man avböjer istället och anger att man saknar barnvakt.

Samma med ert bröllop, ni tar beslutet – fritt från barn och då respekterar man som gäst detta. Dessutom, kan tilläggas, har småbarn inget större utbyte av ett bröllop. Sitta stilla, tystas ned, äta vid middagsbord och så vidare. Vad är utbytet av detta?

En bra barnvakt och en kul kväll hemma kan ge tusenfalt mer i utbyte för små barn.

Samt en betydligt mer avslappnad kväll för småbarnsföräldrar som vill njuta av en otroligt härlig festkväll!

Ni gör rätt – ändra er inte.

Klicka här för att läsa min artikel om barn på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Narn – kan jag ta med och amma mitt barn på ett bröllop?

Fråga:
Vi ska snart på bröllop.

Vi har en son på 3 månader som jag ammar och han kommer att vara med både i kyrkan och på festen efteråt.

Det här med var man ammar är ju ett hett ämne.

Vad tycker du att jag ska tänka på, dels i kyrkan och dels på festen, för att inte stöta mig med någon.

Jag är inte nära anhörig till brudparet så jag känner inte så många av övriga gäster.

Svar:
Det absolut bästa är att inte ha små barn med i kyrkan.

Är man bjuden som par bör man avböja med skälet, för litet barn.

I ert fall gissar jag att de visste om er son och bjöd med er med vetskapen om att han är för liten att lämna.

Annars utgår jag ifrån att ni har pratat med värdparet och berättat att er son följer med.

Har ni inte det, så måste ni börja där, så de blir medvetna om detta och kan bordsplacera er så ni lätt kan gå ifrån utan att det påverkar festen alltför mycket.

Om han ska följa med i kyrkan kan det vara en god idé att han ätit precis före och sedan sover i kyrkan.

Sätt er långt bak så ni diskret kan lämna kyrkan eller amma honom om han blir ledsen.

Klicka här för att läsa min artikel om amning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Present – hur visar man att man givit ett bidrag?

Fråga:
Vi ska på ett bröllop där brudparet avböjt alla presenter med undantag för bidrag till välgörenhetsorganisationer.

Hur gör vi då? Medtar något form av kvitto på bidraget?

Kommer helt tomhänt?

Eller finns det någon oskriven regel att man ändå ska ha med sig nån form av gåva?

Svar:
En hel del organisationer sänder ut ett tackbrev till jubilaren om man ber om detta.

Fråga efter denna service när du ger din gåva, ofta skickar de ett inbetalningskort till dig och sedan får jubilaren ett brev där det står att du givit ett bidrag vid deras högtidsdag.

Sedan ska du komma tomhänt till bröllopet, de har bett om detta i inbjudan.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

     


Annons:

Klädkoder – vad innebär glitter & glamour?

Fråga:
Jag har fått en inbjudan till fest som innehåller både bröllop och 50-årsfirande.

Dresskoden är glitter och glamour, svart eller vitt.

Jag känner mej osäker på hur klär jag mej bäst för ändamålet.

Svar:
Mitt bästa och mest enkla råd är att ringa inbjudaren och fråga, för klädkoden är påhittad och den ställer bara till besvär för gästerna.

Du märker själv att du blir osäker, så vem ska begripa? Det är inte oartigt att fråga.

Annars ä mitt tips att du hittar något glittrigt i svart och/eller vitt.

Tyvärr finns inget annat svar, det är endast inbjudaren som vet vad som avses.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Diamantbröllop – hur ska det firas i Danmark?

Fråga:
Vi är ett par i från Sverige som har blivit bjudna av ett par i Danmark på deras diamantbröllop på en Kro i Danmark .

Vi lärde känna detta par , då vi hjälpte dem i Polen när de hade blivit bestulna på allt de hade i bilen pass, körkort ,pengar ,mm mm.

Nu vill vi veta vad som gäller i Danmark om Diamantbröllopsfest. Kläder,presenter, traditioner, vett o etikett mm.

Svar:
Detta är en blogg som först och främst beskriver  svensk vett och etikett, och er fråga är väldigt omfattande, så mitt råd blir att ni söker på Takt og Tone.

Det finns böcker att köpa och Emma Gadds (tidig dansk etikettexpert) bok är förvisso gammal, men där hittar ni sannolikt det ni behöver veta.

Diamantbröllop firas då man varit gifta i 60 år och ni kan utgå från att svensk tradition räcker långt. Ni kan även ringa och fråga dem om det är något speciellt de förväntar sig i form av klädsel mm.

Det firas som i Sverige med fest, presenter och middag.

Men presenterna bör inte vara hushållsföremål, för bröllopsparet får anses ha hunnit skaffa sig nog av sådana ting, och vid den åldern vill man inte byta de gamla mot nya.

Presenterna kan istället därför bestå av t.ex. konst eller lite ”lyxartiklar”.

Vid dessa minnesbröllop är de firande alltid de främsta gästerna.

Klädsel beror givetvis på vad som angivits i inbjudan, men mörk kostym är alltid korrekt.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan man avböja deltagande vid vigsel, men komma senare till middagen?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Jag och min sambo ska gifta oss en fredag kl 16:00 och har fått svar från en moster att hon och hennes man inte kan komma på vigseln,eftersom det or en vardag.

Men att de kan komma på middagen.

Känner mig tveksam till hur vi ska svara henne.

Vi blir tveksamma till att vi onskar ha gäster som ”droppar” in under kvällen.

Svar:
Att ”droppa in” under kvällen innebär väl snarast att din moster inte heller avser komma i tid till er fest.

Min tolkning av det du skriver är att hon är på plats till festens början och då lär du inte ens märka att hon inte finns med i kyrkan.

Detta får du nog räkna med när ni förlägger vigseln till en vardag kl. 16.00. Är det så som jag beskriver ser jag inte ens något problem.

Om du inte vill att hon ska komma senare, så får du förklara det för henne och meddela att ni får svårt att planera om hon avser att anlända efter utsatt tid.

Be henne komma i tid och sedan får vi hoppas att hon förstår vad det innebär. Annars säger du till henne som det är, du vill inte att hon kommer sent.

Klicka här för att läsa min artikel om att anlända i tid >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur gör vi med alkoholen på bröllopet?

 

 

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Vi är ett blivande brudpar och längs med vägen man planerar dyker det upp saker man inte tänkt .

Vi dricker ej alkohol alls, vi har tidigare gjort men varit tvungna att sluta av diverse orsaker och det är alla gäster medvetna om eftersom det är våra närmsta familj och vänner som är inbjudna.

Vi planerade att ha alkohol på bröllopsfesten ändå, den enda frågan är väl mer hur vi ska lägga upp inhandlingen utav det. Vi räknade och det blev upp mot 2000 kr.

Vår budget är ganska tajt, så känns 2000 kr ganska mycket och det känns ännu mer när det inte ens är vi som kommer dricka. Då hade vi hellre sparat in någon hundralapp på drycken och lagt det på t.ex tårta eller dekoration istället.

Vad är egentligen det mest vettiga att göra i vår situation? Vi blir max 50 personer .

Hur viktigt är det med bröllopsmottagningen efter vigseln i kyrkan?

Är det ok att endast bjuda in familj och släkt till den? Som sagt, vår budget är tajt och kan man korta ner gästlistan till festen så gör det mycket.

Svar:
Din fråga har kortats ned en del, men innehåller trots detta samma frågeställningar.

Ni kan mycket väl ha två olika inbjudningar, en för att närvara i kyrkan och en annan för de som ska delta på bröllopsfest.

Självklart är det helt i sin ordning att endast bjuda in familj och släkt till denna fest.

Om era gäster vet att ni inte dricker alkohol, men att ni accepterar att andra gör det, så kan ju detta vara ett skäl att begränsa fri alkohol.

Varför inte ett glas förrättsvin, ett glas huvudrättsvin och ett glas dessertvin. Inget mer utan därefter kan ni ha en bar till självkostnadspris.

Det blir två boxar vitt och två boxar rött. Inga 2000 kr, som du ser och det är ok att ha en tajt budget.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan till bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – vad innebär klädsel ”Casual White”?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Formiddags bröllop med klodsel: Casual White.

Vilka kläder ska jag tänka mig då?

Svar:
Klädkoden är påhittad och finns inte annat än i brudparets fantasi.

Det går alltså inte att svara på frågan och det är dilemmat med alla dessa ”kreativa” klädkoder, det är ingen som förstår och skapar endast problem för gästerna.

Det finns två saker att göra, det ena är att ringa brudparet och fråga, vilket jag skulle gjort.

Ett sådant samtal är inte oartigt, be bara om ett förtydligande eftersom klädangivelsen inte existerar.

Det andra är att chansa, var kreativ själv. Ta något avslappnat vitt, men det bör ändå vara en viss festlig elegans.

Även om Casual innebär lång eller kort kjol, Khakis eller jeans.

Även för henne T-shirt utan tryck, polotröja eller tröja med hög krage (turtleneck).

Så jag undrar om brudparet har full koll på hur de skrivit sin klädkod, det är väldigt avslappnad klädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoden Casual >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson