Bröllop – vad är vett och etikett angående save the date-kort?

 

 

 

 

 

 

 

 

fråga:
Vi ska gifta oss i september och har dormed skickat ut ”save the date” kort nu i januari.

Det jag tycker är konstigt är att många, speciellt min sambos kompisar har inte ens ringt eller sms:at ’tack for kortet’ eller ’grattis vad roligt att ni ska gifta er’.

Som du förstår så pratar de inte så ofta med varann eftersom de inte ens vet att vi ska gifta oss.

Ett annat problem är att kompisarna inte heller har visat intresse för att träffa vår son som vi fick för 5 månader sedan.

Jag tycker att man av artighetens skull ska i alla fall ge någon typ av respons. Vad gäller?

Jag blir så frustrerad för att jag tycker att det är ett otrevligt beteende, men det är klart, tänk om jag har fel.

Jag kan också tillägga att flera har hört av sig efter att de hade fått kortet, inkl. de som redan visste datumet långt innan.

Svar:
Svaret kan bli kort och det är att du förväntar dig för mycket.

Ett ”save the date” innebär inte att man ska vare sig svara eller reagera, era vänner väntar på inbjudan och svarar där.

Varför de inte reagerar kan man fundera över, men det mest troliga är att folk gifter sig hela tiden och det är inte speciellt unikt.

Utom för er del och det kommer svar på inbjudan, de kommer ge er presenter, de kommer hålla tal och kanske både svensexa och möhippa.

Men du förväntar dig ännu mer. Förstår du mitt resonemang? Tids nog kommer de gratulera er.

Detsamma gäller er son, barn föds hela tiden och de flesta av oss minns nog ögonblicket när första barnet kom till världen och man ville ringa alla.

Svaret? ”Ja, men vad trevligt, grattis!”.    Vi upplever vår egen glädje, men missförstå mig rätt, den känslan är familjens glädje.

Ert barn är ditt allt! Säkert finast i världen!

Tids nog träffar de honom, det är så vännerna resonerar utan att vara elaka, ointresserade eller avståndstagande.

Så mitt råd är, avvakta och se tiden an, dra ner på dina förväntningar med både med bröllop och barnbesök.

Då blir det roligare när det väl händer!

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Toastmaster – kan man ha en sittande skål för hen?

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Kan man ha en sittande skål for toastmastern, eller är det ofint?

Tänker på allt resande for de som har lite svårt att resa sig.

Svar:
Man kan alltid utbringa en sittande skål, men det är ju brudparet som är huvudpersoner, inte toastmastern.

Toastmaster ska inta en mer diskret roll och inte framhäva sig själv, så du behover inte skåla for hen.

Läs mer i min artikel om om toastmaster >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vilken klädsel gäller vid efterföljande brunch dagen efter?

Fråga:
Ska på bröllop där vi dagen efter bröllopet är inbjudna till brunch.

Vad för klädsel gäller?

Finns det några oskrivna regler här.

Det står ingenting på inbjudan om klädsel till brunchen.

Klädkod kavaj till bröllopet vilket leder mig till nästa fråga.

Vad bär kvinnorna. Lång klänning eller det är accepterat med någon lite kortare klänning.

Svar:
Det brukar vara lite finare klädsel på brunchen, men inte elegant som vid bröllopet.

Det råder således frihet i ditt klädval och jag skulle rekommendera finare vardag.

Lång klänning behövs inte, en kortare fungerar utmärkt och även en långbyxa.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel finare vardag >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – hur skriver vi den när vi ska hålla ett hemligt bröllop?

Fråga:
Hur formulerar man en inbjudan till ett hemligt bröllop.

Vi är det paret som ofta bjuder till fest, vi vill såklart alla alla ska komma men inte förstå något innan?

Svar:
Det går inte lämna något givet svar på er fråga, men ni bör hålla er till den stil ni vanligen har.

Om den inbjudan fungerat bra, då kommer gästerna för de vet vad som förväntas.

Sedan kan ni lägga till någon kommentar som ”Denna gång höjer vi snäppet lite och tar en klädkod, Mörk kostym blir bra” 

Skriv inte O.S.A utan välj hellre ”Svar SENAST den….”

Vill ni dessutom förvarna lite så skriv ”denna fest kommer innehålla överraskningar, så missa den inte!”

Men, jag vill varna för att det finns gäster som kanske tackar nej av olika skäl och när de sedan efteråt inser att de missat ett bröllop blir de besvikna.

Det är lätt att miss att förväntan är en nog så viktig ingrediens. Kommer gästen inställd på bröllop har hen en annan känsla om det är en vanlig och traditionell fest.

Kanske finns det släktingar och nära vänner som inte uppskattar detta alls.

Så ta med det i er beräkning när ni bjuder in.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – de kommer hem nygifta, hur firar vi dem?

Fråga:
Min vännina och hennes sambo gifte sig på flygplatsen innan de åkte på semester.

Nu kommer de på middag som var bokad innan de åkte. En vecka efter de kommit hem.

De gifte sig i hemlighet, men hur möter vi dem på middagen?

Med presenter eller ”bara” lite extra fin middag med champagne och trerättersmiddag.

Behöver vägledning.

Svar:
Om de valt att gifta sig i hemlighet, kan de heller inte räkna med att bli firade.

Presenter, blommor med mera behövs således inte.

Däremot kan ni göra middagen extra fin som du beskriver.

Klicka här för att läsa om det perfekta värdskapet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – till vem ska svaret på en inbjudan gå till? Betalande föräldrar?

Fråga:
När man har skrivet en inbjudan till ett bröllop och längst ner på inbjudan står det o.s.a till värdinnan och brudgummens mamma.

Både brudens föräldrar och brudgummens mamma betalar bröllopet.

Är det fel eller ska brudens föräldrar stå med istället för värdinnans namn?

Svar:
Det spelar ingen större roll vem svaret går till.

Det handlar inte om betalning eller inte, utan för vem och hur det är mest praktiskt.

För det är ändå brudparet som bjuder in och till sin hjälp har de i detta fallet sina föräldrar.

Så svaret blir att det är inte fel. Men jag antar att svaret då kan gå antingen till brudens föräldrar eller brudgummens mamma.

O.S.A. till båda, om det är så man avsett, är fel.  Det räcker ju att svar en av de som angivits.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan till bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – vi är bjudna på bröllopsfest utan bröllop och mat?

Fråga:
Jag fick nyligen en inbjudan av ett par, redan gifta sedan ett par månader (bara de närmaste var närvarande), som ska ha bröllopsfest.

Det blir en fest med anmälningsavgift, utan kostnaden specificerad, där de senare ska meddela vad man ska ta med och bjuda paret och de andra gästerna på.

Man får även ta med det man vill dricka själv. De önskar även present i pengar anonymt till deras bröllopsresa.

Det enda de själva kommer att bjuda på är tårta till kaffet. Jag undrar om detta verkligen är acceptabelt och god etikett?

Svar:
En fest är som en teaterföreställning, det är någon som regisserar och man kan gå på föreställningen eller avstå.

Men man ska undvika att försöka ändra på den regin.

Som jag tror att du nu direkt förstår, kanske jag inte själv hade valt denna lösning då jag ställer mig tveksam till att be om pengar.

Dessutom har bröllopet redan varit och eventuella presenter skulle de fått redan då, en present inte är kopplad till närvaron på fest eller bröllop, det är en lyckönskan.

Så den delen kanske jag också tycker är lite i sista stund. Ni behöver inte ge något, det kan ingen kräva.

Men om du är tveksam, avböj inbjudan och ge ett svar med tillägget att ”ni redan är bortbjudna” eller något liknande.

Läs mer i min artikel om presenter >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Presenter – till ett bröllopspar och vi närvarar inte, behöver vi köpa något?

Fråga:
Måste man köpa present till brudparet när man inte kan närvara på deras bröllop?

I det här fallet så blir det pengar i så fall. p.g.a det långa avståndet.

Det är min kusins dotter som gifter sig och mina barn och jag känner henne och hennes blivande make,barn mycket väl.

Svar:
Presenter vid bröllop är en lyckönskan och har ingen koppling till närvaro eller inte.

Givetvis är det vanligt att de som närvarar har en present med sig, men det finns absolut inga krav på vare sig det eller att de som inte närvarar ger något.

Så det är helt och hållet upp till er, det finns inga ”krav” på en present.

Läs mer om när man ger en present

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan man bära röd klänning på ett balkanbröllop?

Fråga:
Kan man ha en rödklänning på ett balkanbröllop?

Svar:
Om det är ett bröllop som sker i Sverige så kan du bära röd klänning.

Din information säger inte vilket land du avser, det kan ju vara både Bosnien, Serbien, Kroatien, Kosovo eller Slovenien.

Traditioner kan skilja sig åt mellan länder så det bästa är att du kontaktar inbjudaren och frågar innan du tar klänningen.

Att det i Sverige skulle innebära synd, det är en skröna.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – gärna barn vid vigseln, men inte på festen. Vad skriver vi på kuverten till vår inbjudan?

Fråga:
Vi har en fråga vad vi ska skriva på kuverten till bröllopsinbjudningarna.

Vi önskar ha vår bröllopsfest i vuxensällskap men på vigseln är alla välkomna.

Skriver man för- och efternamn, familjen XXX, ?

Svar:
Skriver ni ”familjen NN” gäller inbjudan samtliga gäster.

Så jag föreslår att ni skriver ”Familjen Lisa och Lars Tursson” på kuvertet.

Inne i inbjudan är ni väldigt tydliga med er önskan, men den frågan ställde ni inte.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson