Annons:

Bröllop – vi ska till USA på en vigsel, men hur ska vi klä oss?

Fråga:
Hej och tack för en fantastisk hemsida/blogg.

Vi har fått en påkostad och omfattande inbjudan till bröllop utanför New York.

Det finns ingen info om klädsel och undrar vad det innebär?

I Sverige har vi ju frack som svar på samma situation.

Frågan gäller fyra personer i vår familj, utöver man och fru även två tonårsdöttrar.

Svar:
Det är korrekt att det innebär frack i Sverige, men jag håller det för mest sannolikt att du bär en Smoking denna gång.

Din hustru kan ta en klänning med längd minst under hennes knä och den kan även bli ankellång.

Gärna festbetonat och glittrigt.

Döttrarna har man inte samma krav på, men klänning/kjol är nog förväntat.

Mitt råd blir som alltid när tveksamheter råder som här, att slå värdparet en signal eller skicka ett mail och fråga.

Det är ofta uppskattat och förklarar du att vi i Sverige har lite annorlunda seder så förstår de säkert.

Det är absolut inte oartigt att fråga.

Klicka här för att läsa min snabbguide till klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – jag ska på två bröllop, men fungerar min klänning?

Fråga:
Jag ska på två bröllop i sommar. Och jag har nu inhandlat en klänning till detta.

Den är av spets, tajt ner till knäna, därefter blir det lite ”flygigt”.

Och den går i beige/guld-skimrig. Det jag nu undrar är hur lång den ska vara?

Jag har nog tänkt att ha ett par klackskor med ca 5 cm klack.

Och som det är nu, utan skor på, så slutar klänningen ca 3 cm från marken.

Och när jag då får på mig en sko som är ca 5 cm i klack, blir inte klänningen för kort då?

Detta är första gången jag ska ha på mig en klänning och jag är nu 32 år.

Svar:
Det beror på den klädkod som angivits.

Är det Kavaj, vilket betyder mörk kostymklädsel är den helt ok, då en sådan klänning bör vara nedanför ditt knä och ankellång om det är en mer formell tillställning. Som bröllop.

Är det däremot frack/högtidsdräkt påbjudet, så den alldeles för kort.

Klicka här för att läsa min snabbguide i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielson

 

 

Annons:

Mellan människor – ska man egentligen endast hurra för Kungen?

Fråga:
När det gäller fyrfaldigt hurra så har jag hört det skall man bara göra för kung och fosterland.

Är det inte så?

Svar:
Du kan alltid hurra för att fira någon och det är inte längre förbehållet vare sig Kungen eller fosterlandet.

Det är ett fyrfaldigt leve som är det vanliga. Det är då sprunget ur dubbel svensk lösen. Ordet hurra är en interjektion och betyder egentligen inget, det är ett utrop. Ett annat exempel på ett sådant utrop är ”Aj!”. Det betyder heller inget.

Vårt hurra är ett jubelrop eller ett hyllningsrop och från början var Hooray ett eggelserop när militärer drog ut i strid.

Hurra kommer därmed från engelskans Hooray och kom in i Sverige på 1800-talet via Uppsalastudenter.

Det fyrfaldiga levet är således ett dubbelt svenskt lösen som kommer från två kanonskott för att markera att svenska fartyg är på väg in.

Är föremålet för hyllningen från eller i Skåne kan man också utbringa ett trefaldigt leve.

I Skåne utbringas det trefaldiga levet som en rest från deras danska tid, då dansk lösen var och fortfarande är, tre kanonskott.

Dock, fram till 1931 fanns det ett militärreglemente som sa att ett fyrfaldigt hurra skulle endast framföras till kungliga personer, men två för övriga. Vilket då avsåg officerare.

1945 togs detta helt bort och sedan skulle alla officerare har fyra hurra.

Du var alltså det rätta svaret på spåret, men det var något som försvann ur reglementet 1945.

Klicka här för att läsa mer om att hurra >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Bröllop – kan jag ha två best men?

Fråga:
Man kan väl få välja ut två personer som bestmen?

En som har min ring och en som har brudens?

Har iaf sett i Amerikanska filmer!

Har ju två bästa vänner och tycket själv det skulle vara perfekt!

Svar:
Nu är amerikanska filmer, dels överdrivna och dels inte våra seder.

Det är normalt endast en bestman och han lämnar din ring.

Brudens ring bärs av en tärna.

Men om din blivande fru inte vill ha en tärna och du vill ha två bestmen, så borde det väl fungera.

Klicka här för att läsa min artikel om bestman >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Barn – hur ska barn klä sig på bröllop?

Fråga:
Hela familjen ska på bröllop i april.

Egentligen är bröllopet barnfritt, förutom brudparets syskonbarn som är medbjudna.

Nu undrar jag om det är något speciellt man ska tänka på vad gäller barnens klädsel?

Klädkoden är: Högtidsdräkt eller mörk kostym.

Är det ok enligt klädkod att dottern har en vit klänning som bryts av med någon annan färg och som inte är en långklänning? (Hon är 6 år).

Till killarna räcker det med svarta byxor och en vit finskjorta? Eller behöver de fluga och väst, kavaj etc.? (De är 4, 6 och 10 år).

Svar:
Grundregeln är att barn låter man bära de finsate kläderna de har i garderoben.

Man behöver inte köpa nya kläder eller följa klädkoden, då barnen snabbt växer ur det som inköpts.

Dotterns vita klänning fungerar om du bryter av med färg och pojkarna kan du klä precis som du beskriver.

Fluga, väst och kavaj är inget som krävs.

Klicka här för att läsa min artikel om barns kläder på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – dress code all in. Vad betyder det?

Fråga:
Vi har blivit bjudna på bröllop 23/4 kl.14.00.

Klädsel: herrar: kilt&kavaj/damer:all in!

Min fråga är kan herrarna bära kostym?

Vad är all in på damerna?

Svar:
Tyvärr fär jag svara att detta vet endast inbjudaren, då de är ännu en av dessa som låter gästerna gissa sig till klädkoden.

Detta är rena dumheterna och gör det endast besvärligare för gästerna, vilket betyder att man måste gissa sig till svaret.

Ett annat, betydligt bättre sätt, är att fråga värdparet/brudparet om vad de menar. Det är helt korrekt, då de är otydliga.

Men jag kan direkt svara på mannens klädkod, det betyder mörk kostym eller kilt med de tillbehör som kan finnas för denna högtidsdräkt.

För kvinnan är det då motsvarande klädsel, klänning eller kjol i finare tyg och med valfritt mönster.

Men vad som avses med ”all in” kan ingen annan än brudparet svara på – det begreppet har de hittat på själva.

Klicka här för att läsa min guide till klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – om min far för in mig, var går brudnäbbarna?

Fråga:
Jag och min blivande make har tänkt att jag ska gå in i kyrkan med min far.

Kan man ändå ha brudnäbbar som går före oss, eller har man bara det om brudparet går in tillsammans?

Svar:
Enligt svensk tradition går inte bruden in tillsammans med sin far utan tillsammans med sin blivande make.

Detta som ett bevis på att hon är en fri och självständig kvinna som själv väljer sin make.

Innan 1700-talets början gifte man sig inte i kyrkan, utan fadern överlämnade bruden till en annan man som nu tog över allt ansvar.

Bruden fick inte ens äga sina egna pengar och valde inte sin make,

Vi har därför inga etikettsregler för detta då vi inte har denna tradition. I vissa kyrkor motsätter man sig även att bruden förs in.

I samband med Kronprinsessans och prins Daniels bröllop valde Kungen att gå  halvvägs och sedan tog prins Daniel över.

Liknande gjordes vid prins Carl-Philip och prinsessan Sophias bröllop. Vid intåget gick brudnäbbarna före Sophia och hennes far.

Där har du svaret.

Klicka här för att läsa min artikel om brudfölje >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Utlandets etikett – vad är cocktail attire vid bröllop i England?

Fråga:
Klädsel: Cocktail attire.

Innebär det kostym eller smoking för herrarna?

För damerna passar en knäkort elegant klänning i båda fallen, eller?

Svar:
För mannen innebär det mörk eller mörkt grå kostym, skjorta i vitt eller en dämpad färg,  slips eller fluga, svarta finskor.

En Smoking, det skulle vara att vara  överklädd.

Det traditionella valet är en cocktail klänning. Dessa klänningar kan variera från axelbandslösa och flashiga till en mer konservativ liten svart klänning,

Cocktailklänningen är en lite rolig knäkort klänning eller en kjol med top i finare material för kvällsbruk som siden eller sammet.

Klicka här för att läsa om utlandets dresscodes >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson