Skor – snörning eller inte på lackskor?

Fråga:
När det gäller lackskor till frack så undrar jag om med eller utan snörning.

Således loafersliknande skor om det spelar någon roll.

Jag avser ha dem till bröllop och bal.

De utan snörning är snygga men känns eventuellt för informella.

Svar:
Till frack bär du alltid en slät sko med snörning och låg klack.

Vid svart väst endast en välputsad sko, vid vit väst (som du kommer bära) en lacksko.

Svaret blir med snörning.

Klicka här för att läsa min artikel om skor till frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan min son föra mig fram till altaret?

Fråga:
Är brukligt att en son kan föra sin mamma till altaret då min far är död, tyvärr.

Svar:
Nej, det är det inte.

Traditionen att föra fram bruden är överhuvudtaget inte någon av våra seder, den är utländsk (ses ofta i amerikanska filmer, men även i Norge förekommer det).

Den sedan avslutades för 100 år sedan då kvinnan fick rätten att välja make.

Seden att föra fram bruden kommer från den tid då kvinnor inte valde sin man, det gjorde föräldrarna åt henne.

En ”affärsöverenskommelse” med t.ex. släkt, förmögenhet, fastigheter eller social status som syfte.

Fadern, eller den äldste av bröderna var hennes giftoman och när bruden överlämnades, lämnades också allt ansvar över till en annan man.

Den nygifta bruden hade inte ens rätt att äga sina egna pengar eller förvalta ett arv.

Du har en son, du har redan beslutat om ditt liv, så det finns knappast någon anledning att någon annan än du själv går fram till altaret med din blivande make.

Detta som ett bevis på att du är en fri och självständig kvinna som själv väljer vem du vill gifta dig med.

Så mitt svar blir att du väljer givetvis själv, det finns inga krav eller måsten.

Men min rekommendation blir ett kort nej, då jag är emot att vi åter inför gamla mossiga etikettsregler som motverkar lika värde för män och kvinnor.

Klicka här för att läsa min artikel om att föra fram bruden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – brudens släkt bröt uttåget för att krama om brudparet, rätt eller fel?

Fråga:
När vår son gifte sig, ett bröllop med många gäster. Då gick några släktingar, vid brudparets uttåg i kyrkans mittgång, fram och gav dem en kram.

Detta kändes väldigt ovant och förvånade mig. Men jag gissar att sedan kommer från brudens hemland Australien.

Jag valde att göra likadant för att ingen skulle tro att jag älskade dem lika mycket.

Men jag skäms lite än idag för jag vet att man avbryter aldrig en kortege.

Var det ett grovt fel eller är det fler som gör så nuförtiden?

Svar:
Låt oss konstatera att för ena halvan av brudparet var detta rätt och för den andra halvan, brudgummen var det kanske lite ovant.

Men om brudparet uppskattade gesten så var det ju en sedvänja som gick hem.

Att det sedan råkade vara i en svensk kyrka har knappast någon betydelse.

Inte så länge handlingen är kärleksfull och i avsikt att hylla brudparet.

Kärlek och lycka är allt det ett bröllop handlar om, så även om det är ovanligt i Sverige så blev det inte heller särskilt fel.

Tyckte brudparet om det, då är allt gott och väl. Så släpp din fundering.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst vid ett bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – min guddotter gifter sig. När håller jag tal?

Fråga:
Min guddotter ska gifta sig i sommar.

Är det något särskilt jag bör tänka på? Hennes föräldrar är avlidna.

Bör jag hålla tal? När gör jag det i såna fall? Ska jag skåla i samband med talet?

Känner mig lite nervös där, är blyg och har lite svårt med uppmärksamheten.

Undrar också om det är ok att som kvinna ha långbyxor till tunika (väldigt elegant orientaliskt tyg).

På inbjudan står det valfri klädsel.

Svar:
Det beror på hur du blir placerad och vem som håller talet i hennes föräldrars ställe.

Det finns inget som säger att du måste hålla tal, det gör du om du så önskar.

Normalt sett kommer du en bit ner på talarlistan, då närmaste släktingar kommer före.

Men har de placerat dig framskjutet får du säkert hålla ditt tal ganska tidigt också.

Sannolikt någon gång under huvudrätten kommer du hålla ditt tal.

Det är brukligt att avsluta talet med en skål för brudparet.

Om du ska hålla ett tal är det lämpligt att du talar 3-5 minuter, inte mer. Prata om det du är väl hemmastadd med och träna i förväg.

Klädsel – eftersom det är valfri sådan kan du bära det du föreslår. Men det ska ju vara festligt och elegant.

Klicka här för att läsa mina tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frieri – får tjejerna fria på Skottdagen?

Fråga:
Hur är det? Får vi tjejer fria idag den 29 februari på Skottdagen?

Svar:
Legenden berättar att det var Irlands skyddshelgon S:t Patrick som blev en tidig jämställdhetsapostel när han bestämde att
kvinnor kunde få fria en dag vart fjärde år.

Seden bjöd att kvinnans propå skulle tas på största allvar.

Klicka här för att läsa min artikel om skottdagen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – kavaj på bröllop, vad innebär det för mig som kvinna?

Fråga:
Jag är bjuden till ett bröllop i augusti och klädseln är kavaj.

Vad innebär det för mig som kvinna?

Jag vill inte göra bort mig och komma fel klädd.

Svar:
Etikett är inte till för att man ska vara rädd för att göra bort sig, den är till för att alla gäster ska trivas.

I fallet med klädkod innebär det en vägledning till hur brudparet önskar att klädseln ska vara.

Svaret på din fråga hade du direkt funnit om du sökt eller gått in på mina artiklar.

Kort kan jag svara att Kavaj på bröllop är detsamma som mörk kostymklänning.

Läs i den bifogade länken här nedan så hittar du all information.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – jag är bjuden på bröllop, men inte min särbo. Kan jag be att få ta med en extra gäst?

Fråga:
Jag har fått en inbjuda till en systerdotters bröllop.

Inbjudan är adresserad till mig.

Kan jag fråga min systerdotter om min särbo kan få göra mig sällskap?

Svar:
Nej, det kan du inte. Även om din systerdotter här har skickat en ganska ofin inbjudan till dig, då man absolut inte ska dela på ett par.

Brudparet skulle tveklöst inbjudit er båda, det gör man alltid. Eller så bjuder man inte in överhuvudtaget.

Men trots denna oartiga inbjudan, kan du inte ställa en sådan fråga för därmed kan planeringen av bröllopet försvåras.

De försätts i en situation som svårligen kan besvaras med ett nej.

Men det du kan göra och som jag råder dig till, är att du ringer din systerdotter och tackar nej.

Du motiverar artigt ditt nej med att du vill vara tillsammans med din särbo och ni delar ogärna på er. Så kan man göra helt i enlighet med god etikett.

Om brudparet då har bra vett och etikett så meddelar de att ni båda självklart är välkomna.

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Förlovning – vad gäller i Tyskland?

Fråga:
Jag försöker utröna hur seden är med förlovningsringar i Tyskland.

Vad jag vet i Sverige bär man förlovningsringen på höger ringfinger för att sedan vid vigseln sätta ringarna på vänster hands ringfinger.

Vad gäller i Tyskland?

Svar:
Vad det gäller förlovningsringen i Sverige, så bärs den på vänster hand.

Den flyttas inte, sedan ska vi konstatera att jag inte är expert på Tysklands seder, men jag har en del tysk litteratur och vad jag kan se har man två ringar och detta härrör sig från 15- 0ch 1600-talet.

Vid bröllopet i Tyskland och Österrike flyttas ringen över till höger hand som en symbol för livslånga band.

Men jag vill betona att jag kan ha fel, det är inte helt enkelt att hitta något om ämnet.

Så du får ta mitt svar med en viss reservation och bäst är om du kollar detta med en juvelerare i Tyskland.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

, Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag ha en vit, lång brudklänning vid borgerlig vigsel?

Fråga:
Kan man ha brudklänning med släp när man har borgerlig vigsel?

Bröllopet kommer att äga rum i en handelsträdgård med café.

Svar:
Ja, visst kan du ha det.

Bröllopet kan göras lika festligt och högtidligt som i en kyrka.

Vem som förrättar vigseln har ingen betydelse.

Klicka här för att läsa mer av mig om borgerlig vigsel >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons: