Vett och etikett på jobbet – hur ska jag klä mig till ett jobbevent?

Fråga:
Jag är inbjuden på skolledarkonvent med middag.

Hur ska jag klä mig.

Är det opassande att inte byta om till middagen som beräknas pågå till 22.00?

Svar:
Först beror det givetvis på om du är man eller kvinna och sedan hur du är klädd på dagen, men klädsel enlig koden finare vardag fungerar.

Om du är man och bär en kavaj med udda byxa och skjorta så passar det utmärkt.

Samma typ av klädsel fungerar också för en kvinna, men då kan du även välja mellan en dräkt, byxa/kavaj/nblus eller kjol/klänning.

Du behöver inte byta om till middagen, om den inte är av väldigt formell karaktär.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danioelsson

Annons:

Bröllop – kan jag ha en vit, lång brudklänning vid borgerlig vigsel?

Fråga:
Kan man ha brudklänning med släp när man har borgerlig vigsel?

Bröllopet kommer att äga rum i en handelsträdgård med café.

Svar:
Ja, visst kan du ha det.

Bröllopet kan göras lika festligt och högtidligt som i en kyrka.

Vem som förrättar vigseln har ingen betydelse.

Klicka här för att läsa mer av mig om borgerlig vigsel >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vi ska till USA på en vigsel, men hur ska vi klä oss?

Fråga:
Hej och tack för en fantastisk hemsida/blogg.

Vi har fått en påkostad och omfattande inbjudan till bröllop utanför New York.

Det finns ingen info om klädsel och undrar vad det innebär?

I Sverige har vi ju frack som svar på samma situation.

Frågan gäller fyra personer i vår familj, utöver man och fru även två tonårsdöttrar.

Svar:
Det är korrekt att det innebär frack i Sverige, men jag håller det för mest sannolikt att du bär en Smoking denna gång.

Din hustru kan ta en klänning med längd minst under hennes knä och den kan även bli ankellång.

Gärna festbetonat och glittrigt.

Döttrarna har man inte samma krav på, men klänning/kjol är nog förväntat.

Mitt råd blir som alltid när tveksamheter råder som här, att slå värdparet en signal eller skicka ett mail och fråga.

Det är ofta uppskattat och förklarar du att vi i Sverige har lite annorlunda seder så förstår de säkert.

Det är absolut inte oartigt att fråga.

Klicka här för att läsa min snabbguide till klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – jag ska på två bröllop, men fungerar min klänning?

Fråga:
Jag ska på två bröllop i sommar. Och jag har nu inhandlat en klänning till detta.

Den är av spets, tajt ner till knäna, därefter blir det lite ”flygigt”.

Och den går i beige/guld-skimrig. Det jag nu undrar är hur lång den ska vara?

Jag har nog tänkt att ha ett par klackskor med ca 5 cm klack.

Och som det är nu, utan skor på, så slutar klänningen ca 3 cm från marken.

Och när jag då får på mig en sko som är ca 5 cm i klack, blir inte klänningen för kort då?

Detta är första gången jag ska ha på mig en klänning och jag är nu 32 år.

Svar:
Det beror på den klädkod som angivits.

Är det Kavaj, vilket betyder mörk kostymklädsel är den helt ok, då en sådan klänning bör vara nedanför ditt knä och ankellång om det är en mer formell tillställning. Som bröllop.

Är det däremot frack/högtidsdräkt påbjudet, så den alldeles för kort.

Klicka här för att läsa min snabbguide i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielson

 

 

Annons:

Klädkoder – är min skjorta lämplig till frack?

Fråga:
Jag har en skjorta som är vit,  har frackkrage, har knapphål fram för två lösa knappar och dubbelmanschett.

Kan jag använda den till frack eller är det absolut helt uteslutet?

Svar:
Utifrån din beskrivning låter det som om du har en frackskjorta med undantag av manschetten.

Om bröstet är i piké, ”våffelmönstrat”, kan den fungera till frack

En frackskjorta har dock alltid enkel manschett.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Barn – hur ska barn klä sig på bröllop?

Fråga:
Hela familjen ska på bröllop i april.

Egentligen är bröllopet barnfritt, förutom brudparets syskonbarn som är medbjudna.

Nu undrar jag om det är något speciellt man ska tänka på vad gäller barnens klädsel?

Klädkoden är: Högtidsdräkt eller mörk kostym.

Är det ok enligt klädkod att dottern har en vit klänning som bryts av med någon annan färg och som inte är en långklänning? (Hon är 6 år).

Till killarna räcker det med svarta byxor och en vit finskjorta? Eller behöver de fluga och väst, kavaj etc.? (De är 4, 6 och 10 år).

Svar:
Grundregeln är att barn låter man bära de finsate kläderna de har i garderoben.

Man behöver inte köpa nya kläder eller följa klädkoden, då barnen snabbt växer ur det som inköpts.

Dotterns vita klänning fungerar om du bryter av med färg och pojkarna kan du klä precis som du beskriver.

Fluga, väst och kavaj är inget som krävs.

Klicka här för att läsa min artikel om barns kläder på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – dress code all in. Vad betyder det?

Fråga:
Vi har blivit bjudna på bröllop 23/4 kl.14.00.

Klädsel: herrar: kilt&kavaj/damer:all in!

Min fråga är kan herrarna bära kostym?

Vad är all in på damerna?

Svar:
Tyvärr fär jag svara att detta vet endast inbjudaren, då de är ännu en av dessa som låter gästerna gissa sig till klädkoden.

Detta är rena dumheterna och gör det endast besvärligare för gästerna, vilket betyder att man måste gissa sig till svaret.

Ett annat, betydligt bättre sätt, är att fråga värdparet/brudparet om vad de menar. Det är helt korrekt, då de är otydliga.

Men jag kan direkt svara på mannens klädkod, det betyder mörk kostym eller kilt med de tillbehör som kan finnas för denna högtidsdräkt.

För kvinnan är det då motsvarande klädsel, klänning eller kjol i finare tyg och med valfritt mönster.

Men vad som avses med ”all in” kan ingen annan än brudparet svara på – det begreppet har de hittat på själva.

Klicka här för att läsa min guide till klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson