Annons:

Klädsel – hur skriver vi klädkoden vid militärt bröllop med både frack/uniform och mörk kostym?

Fråga:
Min sambo och jag gifter oss till hösten.

Min sambo är officer, det blir militärt bröllop och min blivande man ska ha stor mässdräkt.

Nu är vi fundersamma på vilken klädkod vi ska hålla oss till. Vad rekommenderar du?

Måste alla gäster vara i samma klädkod eller är det undantag när det är uniformer?

Vi vill inte att våra gäster ska känna sig tvungna att köpa frack/smoking/aftonklänning för flera tusen kronor.

Kan vi ha mörk kostym och att de som har rätt att bära uniform gör det?

Svar:
Ni kan skriva två klädkoder, vilket ger gästerna ett alternativ och de slipper därmed inköpa dyrbara kläder.

Just detta att ni tänker på kostnaden är bra, det visar på omtanke och givetvis ger ni fler möjlighet att närvara.

Skriv ”Högtidsdräkt/Mörk kostym eller motsvarande uniform”.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Studentexamen – kan jag bära rött?

Fråga:
Hur fel är det att bära rött som student vid utspringet?

Är det fel överhuvudtaget?

Vitt är ju standard men jag tycker inte om vitt, det klär mig inte.

Svar:
Det finns inga rätt eller fel i detta.

Du väljer själv.

Det enda du ska vara medveten om är att du kanske ”sticker ut” lite.

Men det är knappast något problem idag.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på studentexamen >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Skor – snörning eller inte på lackskor?

Fråga:
När det gäller lackskor till frack så undrar jag om med eller utan snörning.

Således loafersliknande skor om det spelar någon roll.

Jag avser ha dem till bröllop och bal.

De utan snörning är snygga men känns eventuellt för informella.

Svar:
Till frack bär du alltid en slät sko med snörning och låg klack.

Vid svart väst endast en välputsad sko, vid vit väst (som du kommer bära) en lacksko.

Svaret blir med snörning.

Klicka här för att läsa min artikel om skor till frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – kan jag bära byxdress vid klädkoden Smoking?

Fråga:
Har fått en inbjudan till en Fabluluos Celebration – en god vän fyller 50 år och på inbjudan står det Dresscode: Smoking (Las Vegas style).

Är det samma som dresscode Smoking?

Om jag har läst rätt på bloggen så ska klänningen vara ankellång med sparsam urringning och med lång ärm.

Det stod på bloggen att man ska undvika vitt och svart – jag har flera halvglansiga byxdressar typ jump suits i vitt, svart och grått men då är de ärmlösa med smala band.

Kan en byxdress vara ok om jag kompletterar med en långärmad jacka/kavaj?

Och fungerar det också att komplettera med långärmad jacka/kavaj till en maxilång ärmlös klänning med smala axelband?

Svar:
”Las Vegas style” är en påhittad historia och då kan du i princip tolka det hur du vill, för det är endast inbjudaren som vet.

Var du läst om endast vitt eller svart, det vet jag inte, men om du läst i mina artiklar istället så hade du fått det korrekta svaret (se bifogad länk)

För så är det inte, troligen har du läst någon fråga om en specifik situation, för färgen är valfri.

Klänningen kan vara ankellång, men även strax under ditt knä. I det senare fallet kan den vara mer vid och glittrig,

Byxdress kan du bära om den är utpräglat festbestonad.

Du kan alltid, men det krävs inte, komplettera med en kavaj/jacka.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

 

Annons:

Begravning – vad gäller vid valfri klädsel?

Fråga:
Har en fråga gällande begravning min styvfar har avlidit vilken färg ska min man ha på sin slips vit eller svart?

Vill fråga så det blir rätt.

Klädseln är valfri men vill fråga ändå.

Svar:
Om det är valfri klädsel så bestämmer du själv om du vill bära mörka eller ljusa kläder, med eller utan slips.

Det innebär också att du kan välja en annan klädsel som du tycker är passande.

Undvik dock starka färger, smycken med mera som associerar till fest.

Klicka här för att läsa vilken slips du ska välja >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscode – vad ska vi bära vid graduation i USA?

Fråga;
Vad ska man som anhörig (förälder) ha på sig vid sin sons ”Graduation” i USA?

Måste man bära kostym/kavaj eller räcker det med chinos och skjorta?

Svar:
Min spontana reaktion är att ni ska fråga er son om detta, traditionen varierar säkert från ort och skola.

Vet han inte svaret kan han ju enkelt kontrollera med skolkamraters föräldrar.

Men rent spontant så skull jag absolut bära klädsel som motsvarar lägst udda kavaj, blazer och byxa eller kjol/klänning i lite snyggare tyg och design.

Att komma fritidsklädd till sin sons examen är inget jag kan rekommendera. Det är ju en stor dag.

Klicka här för att läsa min artikel om udda kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – kavaj på bröllop, vad innebär det för mig som kvinna?

Fråga:
Jag är bjuden till ett bröllop i augusti och klädseln är kavaj.

Vad innebär det för mig som kvinna?

Jag vill inte göra bort mig och komma fel klädd.

Svar:
Etikett är inte till för att man ska vara rädd för att göra bort sig, den är till för att alla gäster ska trivas.

I fallet med klädkod innebär det en vägledning till hur brudparet önskar att klädseln ska vara.

Svaret på din fråga hade du direkt funnit om du sökt eller gått in på mina artiklar.

Kort kan jag svara att Kavaj på bröllop är detsamma som mörk kostymklänning.

Läs i den bifogade länken här nedan så hittar du all information.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – om ingen klädsel given i inbjudan, vad innebär det?

Fråga:
Har för mig att det är Smoking om det inte står någon klädsel på inbjudan.

Hur är det?

Svar:
Du har nästan rätt – det innebär högtidsdräkt.

Vilket i sin tur kan innebära frack, balklänning, högtidsdräkt i uniform, nationaldräkt, folkdräkt eller hembygdsdräkt.

Sedan måste även frånvaron av klädkod sättas i sammanhang.

Är det förmiddagsbröllop med efterföljande lunch, vilket innebär före kl. 15 betyder det mörk kostym.

Är det ett cocktailparty är klädseln valfri.

Är det grannens trädgårdsfest eller mindre formell, jag då är det inte mer uppsnofsat än du själv finner lämpligt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson