Begravning – material och utformning av slips och skjorta?

Fråga:
På min pappas begravning så är det ju självklart att jag kommer bära svart kostym, svart rock vit skjorta, vit slips och svarta skor.

Mina frågor är lite mer ingående:
Texturer på den vita slipsen och material samt bredd?
Jag brukar tycka om medelsmala eller smala slipsar. Kan man ha ribbad vit slips eller ska den vara helt slät?

Skjorta: har ju många vita skjortor till jobb både med enkel och dubbel manschett.
Vilka är att föredra? Spelar det roll med kragen?
Mina jobbskjortor visar mkt av knuten och har små snibbar.
Någon speciell krage som är att föredra?

Det blir en formell begravning.

Svar:
Du är närmast anhörig och därmed är det din önskan (om din far inte uttryckt speciella önskemål) som styr.

Så vad anser du själv? Är det viktigt för dig med slät eller ribbad slips/fluga?

Är det viktigt för dig vilken manschett gästerna har på sina skjortor?

Just så ska du tänka, det här är inget tillfälle för detaljerade etikettkrav. Det här är ditt sista avsked av din far.

Men det är altid slät slips eller fluga som gäller och du ska aldrig klä dig till fest.

Manschetten kan således vara vilken som, men glittriga eller pråliga manschettknappar hör till festen. Men en rak manschett är mindre formell än en dubbel sådan.

Samma med krage och slipsknut, välj en diskret variant. Om det sedan är BNarrel (utvikt), Button down, Button under, Cutaway (mer rakskuren), )Tab (liten krage), eller Turn down (klassisk) , det kvittar. Men eftersom du har ett speciellt märke som skjorta är det Pin du har.

Det är ok med alla.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – var lägger jag kuvertväskan?

Fråga:
Jag ska på akademisk fest och klädseln är mörk kostym och jag som kvinna ska ha lång klänning.

Nu undrar jag var jag ska göra med min kuvertväska?

Kan jag lägga den på bordet eller hur gör jag?

Svar:
Man lägger inte kuvertväskan på bordet.

Det bästa är om den har en liten rem, då kan man hänga den på stolen.

Annars kan man lägga den i knät eller på annat sätt i stolen.

 Klicka här för att läsa min artikel om väskor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad innebär ”vardagsklädsel” i Blå Hallen?

Fråga:
Min dotter ska till Blå hallen när hennes pojkvän tar examen från Handels.

Vad innebär vardagsdräkt?

Hon tänker ha svarta finbyxor, en glansig ljus skjorta och en jacka.

Är det okej?

Svar:
En aning förvirrande klädkod, eftersom den egentligen inte existerar.

Ofta märker man att det finns ett behov av ”modernare” varianter.

Jag antar att ”vardagsklädsel” i detta sammanhanget skulle vara detsamma som ”udda kavaj”.

T.ex mörka jeans och kavaj för mannen och en inte allt för festlig, men ändå snygg dress eller byxdress för kvinnan.

Det känns oftast bättre om det råkar vara snäppet finare än genomsnittet än tvärtom.

Att klä sig i något som känns som vardag och lite fest på samma gång är bra.

Jag tycker valet av klädsel för din dotter låter helt perfekt.

Klicka här för att läsa min sammanfattning av olika klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klodkoder – kan jag bära frackväst till Smoking vid vort brollop?

Fråga:
Jag ska gifta mig i sommar och har inhandlat en Smoking.

Jag undrar om man skulle kunna ha en frackväst till detta?

Jag tycker att en frackväst är väldigt snyggt och öppningen slutar lågt till skillnad från en vanlig väst där knapparna går högt upp och täcker mestadels av skjortan.

Svar:
Du har skrivit ”en frack väst”, vilket jag tolkar som en frackväst.

Eller avser du en fräck väst?

Är det frackväst du avser så är svaret nej, den passar inte alls och det kommer med all tydlighet synas att du blandat två klädkoder.

Bättre att du väljer en väst som är skuren lågt, för en fräck väst kan du bära om din Smoking har spetsig krage ( du ser hur den ser ut i exempelbild)

Till en Smoking med schalkrage fungerar den inte alls.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Dresscodes – vilken klädsel ska vi ange till ett brittiskt gardenparty?

Fråga:
Ska ha en fest i sommar med temat ”Gardenparty”.

Vad ska jag skriva för klädkod så mina gäster förstår vad jag menar?

Vill ju gärna att de kommer klädda inspirerade av ett brittiskt gardenparty.

Svar:
Det beror helt på vilken klädsel du själv förknippar med ett brittiskt gardenparty.

Väljer du Buckingham Palace och med Drottningen på plats är förmiddagsdräkt och jackett.

Men nu har vi inte klädkoden jackett i Sverige, även om den förekommer som bröllopsklädsel för brudgummen ibland.

Väljer du en enklare variant är det förmiddagsdräkt och mörk kostym.

Så svaret kan inte bli annat än att du tydligt förklarar på inbjudan vad du anser klädsel vid brittiskt gardenparty innebär.

Jag kan tyvärr inte ge dig ett samlat besked. Men skulle jag ge några tips, blir det Semiformal, Dark suite eller Dark lounge suit.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets dresscodes >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 


Annons:

Klädkoder – vad ska vi bära vid disputation och disputationsfest?

Fråga:
Jag har blivit inbjuden till en disputation och senare på kvällen disputationsfest för samma vän.

Vad är det brukligt att ha på sig på själva disputationen (den äger rum tidigt på förmiddagen), och på festen där klädkod kavaj angetts?

Är det okej att ha en rosa klänning som är hög i halsen, armlös och knälång i ett glansigt och draperat tyg (på överdelen) på festen?

Svar:
När recepienten (doktoranden) försvarar sin avhandling kan man komma vardagsklädd.

Inte sällan kommer det kollegor, studenter, andra forskare och vänner direkt från jobbet för att lyssna.

Sedan byter man om till festen. Din klänning förefaller fungera utmärkt!

I klädkoder brukar Kavaj numera betyda ”finare än vardag”, men detta är en formell tillställning så man bör som gäst utgå ifrån den gamla regeln mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om disputationsfest >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – kan en klänning till Smoking vara över knäet i längd?

Fråga:
Har blivit inbjuden på en middag med dans där klädkoden är smoking.

Jag har en ursnygg klänning som jag trivs väldigt bra i men den är ca sex cm, lite svårt att mäta, över knät.

Klänningen går i rosa toner.

Skulle jag kunna välja denna klänning med ett par höga svarta skor?

Svar:
Om det är en formell fest, så är svaret nej.

Den är för kort, den ska vara under ditt knä.

Färgval och skor fungerar däremot utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – kan jag bära kortärmat och slips?

Fråga:
Finns det någon regel ang slips till kortärmad skjorta?

Ska man eventuellt ha kavaj vid sådan klädsel.

Svar:
Rent stilmässigt är det många som anser att slips till kortärmad skjorta inte passar.

Inte heller en klädsel du bär på en fest, men i vissa sammanhang som på arbetet kan det vara en lösning som fungerar bäst.

En kavaj bär man egentligen alltid på sig på en fest, då det av tradition anses vara en man i underkläderna annars (förr hade man bara skjortbröst), så en kavaj är alltid snyggare.

Men även här finns det yrken där kavajen inte finns och då kan det vara snyggt med kortärmat och slips.

Så svaret är att anpassa efter situationen.

Klicka här för att läsa min artikel om skjortan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kavaj – hur mycket av manschetten på skjortan ska synas?

Fråga:
Jag undrar om det finns en stulregel för hur stort avståndet mellan en kavaj ärms nedersta knapp och ärmslutet?

Har hört talas om 3 cm. Det är nämligen så att min kavaj har ovanligt lite avstånd, inte mer än 1 cm mellan knapp och ärmslut.

Vilket jag inte är nöjd med.

Kollar man på kavajer som bärs av modemedvetna män runt om i världen så är det inte en enda som har det lilla avståndet som är på min kavaj.

Min är omsydd av skräddare för att ärmen var för lång

Svar:
Tyvärr vet jag inte vad du avser med ordet ”stulregel”, men utifrån sammanhanget kan jag ändå svara.

Om ärmen är för lång kommer inte manschetten synas och väljer du kortare ärmar kommer kavajen att se för liten ut.

Ärmarna på din kavaj bör räcka ned till din handlov. Det innebär att man inte kan säga ett exakt mått.

Ett litet trick är att lite av skjortan tittar fram när du står med helt raka armar, så kommer den fram mer när armen sedan böjs.