Disputation – vilken klädsel ska vi välja på en doktorandfest?

Fråga:
Hur ska man klä sig till en doktorandfest?

Min man och jag kommer med helt olika förslag, vill gärna höra det du tycker.

Svar:
Det beror givetvis vad doktoranden skrivit för klädkod på inbjudan.

I så fall ska ni följa den.

Är det när hen försvarar sin avhandling gäller vardagsklädsel.

Är det en fest efteråt så finns det flera alternativ, dels om det är när doktoranden ska få sin doktorshatt.

Är det den festen ni ska gå på är det frack och långklänning som gäller.

Är det festen som kopplas till den den godkända avhandlingen och den nyblivne doktorn, så är mörk kostym med slips/fluga och en aftonklänning ett utmärkt klädval.

Klicka här för att läsa min artikel om disputationsmiddagen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – vilken färg kan jag ha på naglarna?

Fråga:
Bör man ha ljusa naglar om det är en nära anhörig?

Svar:
I all klädsel, sminkning och vad det avser smycken är det diskreta färger och inga attribut som associerar till fest som gäller.

Det har således ingen betydelse i vilken relation du står till den avlidna personen, et är respekten för de anhöriga som gör att du håller en låg profil.

Därmed är naglar lackade i starka färger inget som kan rekommenderas, då kopplingen till fest blir alltför stor.

Sedan finns det givetvis begravningar där den avlidne önskat och anhöriga önskar att avskedet sker i ljusets tecken.

Då är det mer ok med färger.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära svart och cerise som färg på min klänning och kan min man ha cerise slips?

Fråga:
Vi ska gå på bröllop som har klädkod mörk kostym och långklänning. Vigseln sker kl 16.00.

Jag ska ha en svart klänning med cerisrosa bolero är det ok?

Ska min man bära ceris slips eller vilken färg ska han välja?

Svar:
Du kan bära din klänning eftersom du bryter den svarta färgen med en ljusare sådan.

Det heter att bröllop bryter sorg och därför bärs inte helsvart klädsel.

Färgen på din mans slips har ingen som helst koppling till din klädsel. Det är valfritt.

Det som rekommenderas om man vill vara formell och stilren på bröllop, är en silvergrå slips.

Klicka här för att läsa min artikel om gästernas klädsel på bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – jag är 14 år, behöver jag köpa en kavaj?

Fråga:
Jag är en kille på 14 år och jag ska på ett bröllop i augusti.

et står på inbjudan att man ska ha på sig kavaj.

Min fråga är om jag måste köpa en kavaj eller om jag kan ha på en vit skjorta, ett par svarta chinos och ett par lite finare skor.

Svar:
Eftersom du är 14 år så växer du fortfarande och då kommer du snabbt växa ur kläderna.

Därför behöver du inte köpa nya kläder, som en kavaj, utan du kan absolut ha de kläderna du föreslår.

Klicka här för att läsa min artikel om barns kläder på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan vi skriva två olika klädkoder till vårt bröllop?

Fråga:
Vi planerar bröllop i juni.

Min fästman är officer och några av gästerna likaså.

Min fästman vill bära högtidsdräkt (uniform) men vi vill samtidigt inte att resten av gästerna ska behöva hyra frack för att matcha.

Kan officerarna bära högtidsdräkt och resten kavaj? En vän menar att han varit på bröllop med klädkod ”Högtidsdräkt eller kavaj”. Kan det verkligen stämma? Aldrig hört talas om det.

Kan min fästman ensam bära högtidsdräkt och resten av gästerna klä sig enligt klädkod kavaj?

Svar:
Din blivande make är mycket klok och tänker helt rätt!

Att skriva en delad klädkod är ganska vanligt, helt korrekt och ger gästerna en möjlighet att välja och därmed inte förorsaka dem extra kostnader för att hyra eller köpa en frack/högtidsdräkt.

Det är inte helt ovanligt att officerare inte har både stor (motsvarar frack) eller liten mässdräkt (motsvarar Smoking). Den senare kan inte bäras på ert bröllop och då måste gästen välja kavaj.

Detsamma gäller gäster i civila kläder, många män äger inte en frack och då kan de bära mörk kostym (Kavaj) istället.

Din blivande make kan bära sin stora mässdräkt och på inbjudan står det enbart Kavaj. Även detta är ganska vanligt förekommande och helt ok.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag använda frackbyxor till Smoking?

Fråga:
Mina smokingbyxor har krympt av någon anledning (!).

Kan jag använda mina frackbyxor och svart frackväst till smokingjacka?

Svar:
Visst är det märkligt när kläder krymper i garderoben….

Om byxorna är i ungefär samma tyg och färg fungerar de.

Västen till frack bär du däremot inte till Smoking.

Där använder du antingen midjeband (vid schalkrage) eller en vanlig väst (vid spetsig krage).

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Vett och etikett på jobbet – vilken fluga och väst bär hovmästare med frack?

Fråga:
På förhand ett stort tack för en trevlig hemsida. Mycket lärorik!

Har en fråga gällande min klädsel för en större tillställning då jag som hovmästare för första gången (bara en sån sak!) skall bära frack.

Lite beroende på vem jag frågar får jag olika svar. Tänker mig att du har ”det rätta” svaret!

Skall både min fluga och väst vara svart? Och, om västen skall vara svart, är det då lackskor som gäller?

Svar:
Tack för ditt beröm! Att du inte finner ett egentligt svar beror på att denna klädsel är ytterst sällsynt idag.

Svart rosett bärs endast till frack, som du beskrivit, av hovmästare. Detta så att gästerna kan identifiera hen i sin tjänsteroll.

Västen till fracken normalt vit och svart väst användes förr vid begravning.

Idag vid bärs den svarta västen vid herrmiddagar, i ordenssällskap och vid akademiska högtider.

Serveringspersonal kan bära svart väst då den fungerar som tjänsteplagg.

Du bär således svart rosett och vit väst. Lackskor är inte nödvändigt, du kan bär svarta snörskor med låg klack.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscode – om klädsel är Kavaj, innebär det svart kostym?

Fråga:
Jag ska i februari på min brors bröllop.

Detta blir en liten tillställning, men klädsel är kavaj.

Jag undrar då om det är svart kostym som gäller?

Eller kan man bära en ljus/grå kostym till ett bröllop?

Svar:
Bröllop räknas som en formell tillställning och därmed innebär Kavaj mörk kostym.

Vid mörk kostym gäller mörkt, blå, mörkt grå eller svart kostym. Den är då nämnda i fallande ordning, vilket betyder att mörkt blå är den högsta nivån.

Därmed behöver du inte bära en svart sådan, men ljusa färger är uteslutna.

Har du en mörkt grå, så kan du bära denna.

Klicka här för att läsa mer om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – Charmant, vad innebär det?

Fråga:
På inbjudningskortet står det dresscode Charmant.

Jag har letat och letat i böcker och på nätet men kan inte hitta en rak förklaring på vilka kläder som skulle passa.

Vet du?

Svar:
Det finns tyvärr ingen klädkod som denna, det är en av alla ”uppfinningsrika” värdar som i sin iver över att vara speciella tyvärr försvårar för gästen.

Det finns således endast två alternativ, det ena är och ringa och fråga vad de avser vilket är korrekt.

Det andra är att chansa och ta något snyggt.

Jag hade för min del tagit på en smoking då jag betraktar den som ”charmant”, lika med damens klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – kan jag bära en ljus kavaj vid avtackning?

Fråga:
Kan man bära ljus kavaj på vintern i samband med en avtackning?

Svar:
Är det en avtackning utan några formella inslag som middag, många gäster eller annat är det ofta valfri klädsel.

Det är således mest en smaksak och de flest föredrar säkert en mörkare kavaj vintertid.

Men etikettsmässing råder det inget förhinder.

Klicka här för snabbkurs i klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson