Kläder – är det ok att få gå utan skor inne i butiker?

Fråga:
Får man gå i strumplästen inne på affärer/butiker?

Läste om en flicka som hade skickat in frågan om det till en större butik, och hon fick svaret att det var tillåtet, även nu under vintern.

Svaret från butikskedjan var att när Lucia var där så gick de även i strumplästen.

Så vad säger Etikettdoktorn om det?

Svar:
Det är upp till var och en hur de vill klä sig på fötterna i vardagen.

Att gå barfota eller i strumplästen i en butik låter varken bekvämt eller särskilt rent (med tanke på alla ytterskor som vistas där).

Luciatåg är lite speciellt, vad som är skälet till att gå i strumplästen vet jag inte, men det är säkert något man valt för att kanske få ett Luciatåg som tyst skrider fram.

Några synpunkter på sådant fotbeklädnad i en butik jag inte, det är butiken som sätter sina regler och så länge som det inte stör eller ställer till problem för andra besökare är det i sin ordning.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag bära en svart klänning på sommarfest?

Fråga:
Vi ska ha en stor fest i juni där vi firar dubbel 40-årsdag, bröllopsdag samt examen.

Vi kommer att vara ca 130 personer.

Min fråga är om det funkar att ha en svart, kortärmad, lite glittrig cocktail-klänning för mig (jubilar) denna kväll?

Har en väldigt snygg klänning som jag känner mig fin i, men tvekar eftersom den är svart och festen är i juni.

Svar:
Som arrangör och därmed en del av värdfolket är det ni som avgör vilken klädkod som ska gälla.

Färgen på klänningen är fri. Om du trivs i svart på sommaren så fungerar det utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – smokingklänning vid fest i Tyskland, hur ska den se ut?

Fråga:
Eventuellt kommer jag gå på en smokingmiddag i Tyskland.

Kan jag då ha en bordeauxröd spetsklänning med eventuell schal eller jacka.

Klänningen är knälång.

Svar:
Klänningen ska vara utpräglat festbetonad, det måste du avgöra på egen hand då jag inte sett den.

Om den är knälång, kan den med fördel vara både vid och glittrig.

Ankellång bör den vara om det är en mycket formell tillställning.

Utifrån din kortfattade beskrivning, kan jag enbart svara att den kan fungera.

Klicka här för att läsa min artikel om smokingklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Utlandets etikett – vilken klädsel väljar jag som kvinna vid ett Pakistanskt bröllop?

Fråga:
Jag är en svensk kvinna i 60-års-åldern som har blivit bjuden på ett Pakistanskt bröllop.

Hur klär jag mig?

Svar:
Pakistan är jag absolut ingen expert på, jag kan enbart ge dig enkla tips. Men är det ett bröllop i Pakistan kan du räkna med tre dagars fest och då kräver det flera ombyten.

Du kan bära västerländska kläder med långa ärmar om det är i Sverige .

Det är många som rekommenderar att köpa något lokalt plagg på plats om du ska åka till Pakistan.

Du kommer märka att du inte smälter in helt i västerländska kläder om du är i Pakistan.

Samtidigt kan du inte klä dig för enkelt om du väljer en europeisk klädsel, det är konservativ dresscode som gäller.

Välj i så fall en elegant, längre festpräglad klänning eller kjol med top. Lång ärm och diskret urringning.

Mitt råd är att du ber någon i sällskapet ge dig råd, då kommer du få den bästa hjälpen.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson


 


 

Klädkoder – kan jag bära en svart klänning på sommarfest?

Fråga:
Vi ska ha en stor fest i juni där vi firar dubbel 40-årsdag, bröllopsdag samt examen.

Vi kommer att vara ca 130 personer.

Min fråga är om det funkar att ha en svart, kortärmad, lite glittrig cocktail-klänning för mig (jubilar) denna kväll?

Har en väldigt snygg Ralph Lauren klänning som jag känner mig fin i, men tvekar eftersom den är svart och festen är i juni.

Svar:
Om klänningen är utpräglat festbetonad och du tycker den är skön att bära på sommaren, då är det inget bekymmer.

Det finns inga etikettsregler som säger att du inte kan bära den.

Sedan avgörs det givetvis av vilken klädkod ni väljer.

Klicka här för att läsa mer om klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – vilken klänning ska jag bära vid mörk kostym på stort bröllop?

Fråga:
Ska på kyrkbröllop med efterföljande middag och dans där klädkoden är mörk kostym.

Det förväntas bli runt 90-100 gäster.

Vi kvinnor är tillåtna att även bära svart eller rött.

Har klart för mig hur jag kan klä mig i stort men undrar om det fungerar med svart, lätt utställd långkjol i taft som är fotsid?

Kan man ha tvådelat och i så fall vilken typ av överdel kan man i så fall bära till?

Svar:
Rött kan du alltid bära på bröllop, det är en skröna att det inte skulle vara tillåtet.

Svart kan man bära, men det ska aldrig vara helsvart, då bröllop bryter sorg.

Eftersom det är ett bröllop med många gäster så räknas det som formellt.

Klädkoden mörk kostym markerar att klänningen, eller kjolen (tvådelat går således utmärkt att bära)  kan vara knä- eller ankellång.

Golvlång tillhör klädkoden frack eller högtidsdräkt och är alltså fel.

Läs i avslutande länk hur din klädsel ska utformas.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nobelfesten – kan jag bära medalj till min frack?

Fråga:
Jag skall gå på Nobelfesten på torsdag.

Jag utgår från att det är ett tillfälle då jag kan bära en medalj som jag fått för insatser inom försvarsmakten, men jag blir inte klok på om man skall bära originalstorleken eller miniatyren.

Jag vore tacksam för ett gott råd.

Svar:
Om din utmärkelse är avsedd att bäras i den ”allmänna” världen, det vill säga utanför Försvarsmakten kan du bära den.

Det förutsätter alltså att du följer de instruktioner som medaljen brukar åtföljas av.

Men oavsett så bär du medaljer och inga miniatyrer.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Utlandets klädkoder – Black Tie på ett irländskt bröllop, vad innebär det för henne?

Fråga:
Vi ska på bröllop på Irland i slutet av december.

Klädkoden är ”Black tie” vad gäller för kvinnan ?

Brudparet säger knä- till lång klänning går bra.

Jag har en klänning ankellång med armbågslånga volang ärmar , färgen är svagt brun,blå , rosa, vit.

Skulle den gå att ha på bröllop ?

Svar:
Black Tie innebär Smoking och aftonklänning.

Aftonklänningen är just från knä till ankellång.

Så din klänning fungerar bra.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vilka kläder för mina barn?

Fråga:
Mina pojkar är 13 och 15 år gamla.

Kan de bära mörkblå jeans på begravning?

Båda bär en mörk slipover och vit skjorta under.

Svar:
Barn behöver inte följa klädkoder på samma sätt som vuxna.

Detta orsakas av att de växer ur kläderna och man kan inte springa och köpa nytt hela tiden.

Så svaret är, ja, de kläder du föreslår passar utmärkt.

Klicka här för att läsa om barn på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Disputation – klädkod Kavaj, kan jag som är tjej bära långbyxor?

Fråga:
Bjuden på disputation. Klädsel Kavaj.

Min man kommer bära mörkgrå kostym.

Jag hade tänkt mig ett par snyggare långbyxor, ett finare linne eller blus och en kavaj eftersom jag inte trivs i klänning.

Känner mig nu lite kluven om det är formellt riktigt med långbyxor.

Svar:
Du har helt rätt känsla, det fungerar inte med långbyxor då Kavaj på en så formell tillställning som disputationsmiddag räknas som mörk kostym.

Jag antar att det är middagen du avser, då själva disputationen inte kräver någon klädkod.

Därmed är det klänning eller kjol som gäller.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson