Nyår – hur ska min klänning till frack vara?

Fråga:
Klänning till frack vid nyår?

Min man ska få en utmärkelse vid en nyårsceremoni med efterföljande middag. Klädkod: ”Militär eller civil högtidsdräkt”.

Han ska ha då ha frack men vilken typ av klänning ska jag ha?

Om ”lång klänning” – kan den vara delad med lång kjol och topp med t.ex jacka?

Svar:
Den ska vara helt lång men den kan även vara en kjol med separat överdel.

Principen är den att den ska vara urringad så mycket som det anses anständigt.

Den skall vara extra fin, en storkjolad, gärna vid och glittrig festklänning.

Klicka här för att läsa min artikel om hur en frackklänning ska utformas >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Nyår – kan min man bära blå fluga med mönster till svart kavaj?

Fråga:
Min make ska bära fluga på nyårsfesten (ingen klädkod).

Kan han bära en mörkt blå mönstrad med vita små ankare till svart kavaj?

Svar:
Det är valfritt vad det gäller färg och mönster på både slips och fluga.

De enda undantagen är vid frack (vit fluga) Smoking (svart fluga) och begravning (svart eller vit)

Så svaret är jag, din man kan bära den fluga du föreslår.

Klicka här för att läsa min artikel om nyår >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – kan jag bära kritstrecksrandig kavaj till byxa utan kritstreck?

Fråga:
Jag har en svart kritstrecksrandig sammetskavaj som jag avser använda som middagsjacka.

Jag har tyvärr inga matchande byxor, fungerar det att köpa ett par vanliga svarta smokingbyxor att ha till eller hur ska jag gå till väga för att matcha kavajen korrekt?

Svar:
Det beror helt på vilken klädkod som angivits. Det framgår inte av din fråga.

Men om det är fritt val av klädsel, då är det en fråga om smak och stil.

Tycker du att din byxa och kavaj med kritstrecksrandigt fungerar ihop, så är det fritt fram.

Är det mörk kostym eller kavaj som angivits, då fungerar det inte. Då ska byxa och kavaj vara i samma färg och tyg.

Sedan nämner du smokingbyxa och är det Smoking som klädkod,då fungerar varken byxa eller kavaj. De byxorna har revärer, så det är inte ens i närheten av att matcha.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nyår – kan vi ha knapphålsblomma till nyårsfesten?

Fråga:
Jag och fyra killar har planerat en liten nyårsfest.

Inget märkvärdigt men jag tänkte som en kul liten gest ge de varsin blomma att ha på kavajslaget på nyårsafton (jag kommer dock ej ha någon blomma).

Jag vet att det brukar vara på bröllop och så men blir det helt fel ändå?

Svar:
Det är en lite omdiskuterad fråga. En blomma i knapphålet på kavajslaget är mest vanlig vid bröllop.

I äldre filmer, i Frankrike förr och som engelsk gentleman kunde blomman finnas med vid andra tillfällen, men i Sverige är detta mycket ovanligt.

I ert fall kommer samtliga killar bära en blomma och ni gör det till något kul.

Så vill påstå, det är en jättetrevlig idé som ni ska fullfölja.

Men varför inte en blomma till dig själv?

Klicka här för att läsa fler inlägg om coursage (blomma i knapphålet) >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Nyårsfirande – klädkod när vi ska på opera, vad tar vi på oss?

Fråga:
Ska fira nyårskvällen med opera. Supé vid långbord.

Opera och operett. Årskifte med champagne.

Ingen klädkod finns angiven. Hur klär vi oss ?

Svar:
Spelar ingen större roll, det är idag tämligen fri klädsel på teatrar och liknande.

Men med kvällens festligheter i åtanke skulle jag inte tvekat att ta en Smoking, men Mörk kostym går lika bra.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på teater eller liknande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – jag är gravid och ska på bröllop med Kavaj. Vad kan jag ha på mig?

Fråga:
Min mans bror har gift sig. Det är bröllopsmiddag vi är bjudna till.

På inbjudan står de kavaj.

Vad kan jag som tjej ha på mig, vi ska när som helst ha barn?

Svar:
Du kan välja en kjol eller klänning som är under ditt knä i längd. Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe.

En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt, här får du försöka finna något som du kan bära som gravid.

Vid stor och formell fest med fler än 20 gäster kan den vara ankellång.

Den kan kombineras med en liten jacka eller ett liv med lång ärm.

Sparsam urringning och gärna diskret i utformningen. Färg och mönster efter tycke och smak.

Sedan får du ju utifrån din benägenhet anpassa lite grand, det är inte hela världen om du inte följer varenda etikettsregel.

Du får ta något som kommer i närheten.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan jag bära bruna skor till min mörka kostym?

Fråga:
Jag ska gifta mig och undrar lite om bruna skor passar till svart kostym?,
Eller ska man ha svarta skor?

Svar:
Mode eller korrekt klädsel, det är ditt val.

Mode innebär att du bär bruna skor, vilket även innebär att du kommer få kommentaren ”bruna skor efter kl. 18…”

Nu kan man i många delar säga att den regeln är föråldrad, då vi bär andra färger än svart i kostymen efter klockan sex på kvällen.

Vill du bära en korrekt mörk kostym, då är det svarta skor som gäller och det är även detta jag rekommenderar.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan kvinnan bära en röd klänning?

Fråga:
Är det fel att klä sig i en röd klänning som bröllopsgäst?

Svar:
Nej, det är en helt korrekt klädsel om den bara följer klädkoden i övrigt.

Att röd klänning skulle vara syndens färg, eller ännu värre, att du skulle haft en affär med brudgummen. Det är enbart skrönor.

Klicka här för att läsa mer om klädernas färger på bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – ska hängslen sitta över eller under västen?

Fråga:
Ska man bära byxhängslen över eller under västen?

Svar:
Jag antar att din fråga avser vid frack, då det vid kostym eller andra byxor är ett så uppenbart svar att de ska vara under västen att du knappast kan undra över det.

Kanske funderar då andra läsare på varför just vid frack?

Den som burit frack och vid tillfälle försökt skynda sig till toaletten vet att då får både frackrock och väst, samt hängslen lossas, det tar en stund.

Men även om frackvästen sitter med band och utan ryggstycke måste dina hängslen sitt under den.

Annars kan inte västens framsida sticka ut en till två centimeter under frackrocken.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson