Kläder – vad innebär tema 60-tal i inbjudan?

Fråga:
Det står Tema 60-tal på födelsedagsfestinbjudan.

Innebär det per automatik även klädsel från 1960-talet?

Svar:
Det svaret vet endast inbjudaren.

En otydlig inbjudan kan man alltid fråga om, det är inte oartigt.

Men en inte alltför kvalificerad gissning är att du förväntas bära något tidstypiskt.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – vilken klänning gäller vid vigsel kl. 15 och det står kavaj?

Fråga:
Jag är bjuden på min kusins bröllop och på inbjudan står det kavaj och bröllopet är klockan 15.

Hur ska man tänka vad gäller klänning? Spelar det någon roll om klänningen är lång eller kort?

Funkar det med svart kjol med en blommig blus upptill eller blir det för vardagligt?

Som man funkar en svart kostym med mörka ränder?

Vad bör det vara för färg på skjortan samt slipsen?

Svar:
Kavaj vid ett eftermiddagsbröllop innebär mörk kostymklädsel.

Klänningens längd är valfri, från under ditt knä ned till ankellång.

Färg och mönster är fritt (inte helsvart eller helvitt), men klänningen ska vara utpräglat festbetonad i finare tyg.

En mörk kostym är finast mörkblå eller mörkt grå. Tredje i skalan är svart och längst ned är svart med ränder. Men den fungerar.

Till detta vit skjorta och slips/fluga.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – kan jag bära min väst jag hade vid min egen vigsel?

Fråga:
Om man har burit en väst på sitt eget bröllop, är det då ändå tillåtet att använda sig av samma väst på någon annans bröllop som man blivit bjuden till?

Enligt min kostymhandlare ansågs detta inte vara acceptabelt.

Vad gäller?

Svar:
Din kostymhandlare tar till ett ganska billigt trick för att få dig att köpa mer kläder.

Självklart kan du använda den på nytt, att påstå annat är rent trams och helt taget ur luften!

Klicka här för att läsa artiklar om väst >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – vilken färg på slipsen när min syster avlidit?

Fråga:
Vilken färg på slipsen till en mörk kostym och vit skjorta?

Svar:
Den frågan har besvarats ett stort antal gånger på bloggen och finns även beskriven i artiklar på denna sida.

Du hade sluppit vänta på svaret om du sökt. Oavsett så är du närmast anhörig, vilket innebär vit slips.

Klicka på länken som följer så får du den sökning du direkt kunde gjort till höger på denna sida.

Klicka här för att läsa om färg på slips >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad betyder kostym/långklänning?

Fråga:
Nu har jag googlat som en galning på klädkoden: kostym/långklänning & blir bara förvirrad då den benämningen ej finns.

Är det samma som mörk kostym/ klänning? Eller vad?

Svar:
Det finns ingen sådan klädkod, den är påhittad.

Problemet med dessa påhittade egna klädkoder är att ingen gäst kan finna svaret, det finns endast i värdparets huvud.

Du får antingen gissa eller ringa dem och fråga vad de avser.

Att ringa och fråga anses inte som oartigt när inbjudan är otydlig.

Men ska du gissa är ”Kostym” vanligtvis klädkoden Kavaj i tolkningen valfri färg.

De föreslår helt enkelt ”bär en kostym eller motsvarande klänning”

Men, med tanke på långklänningen har de valt en formell klädsel för henne och en informell för honom.

Då får man gissa att ”Kavaj” här avser mörk kostym och för henne mörk kostymklänning i ankellängd.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Värdskap – kan värdinnans klädsel vara finare än gästernas?

Fråga:
Hur ska värdinnans klädsel vara i förhållande till gästernas?

Synas och sticka ut så det blir något som lyfter festen eller smälta in så ingen känner sig ”fel” klädd?

Svar:
Det är värd och värdinna som sätter sin prägel och anger klädkoden för gästerna.

Därmed avgör hon alltså även hur hon själv ska vara klädd.

Att klä sig på en högre nivå än man angivit för gästerna får anses som ohyfsat och genant för gästen.

Står det mörk kostym på inbjudan, kan värdinnan inte klä sig i en golvlång klänning är sådant exempel.

Klicka här för att läsa min artikel om det perfekta värdskapet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – jag har en svart sommarklänning, funkar det?

Fråga:
Jag har en svart sommarklänning och jag vill ha på mig den med en orange kofta och svart skinjacka och jag vet inte om den kommer bli fint vad tycker du?

Svar:
Jag vet ju inte alls i vilket sammanhang du avser ha denna klänning och om det finns klädkod.

Men det kan säkert bli ganska snyggt i kombination.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Dresscode – kan jag bära hatt vid Lounge suit på bröllop?

Fråga:
Jag är bjuden på bröllop i norra England i sommar.

Det är min pojkväns kompis som ska gifta sig, och det framstår som ett ”fancy” kyrkobröllop, 170 gäster, och mitt intryck är att det blir påkostat och något traditionellt.

Dresscode är Lounge suit, och jag har kollat runt på nätet efter vad det innebär.

Det jag undrar är: bör jag ha hatt?

Hur lång bör min klänning vara, och kan den få vara ankellång?

Svar:
Klädkoden är mörk kostym och innebär att du kan ha hatt och din klänning bör snarare vara en bit ned på vaden.

Hatten är ett fint inslag som du kommer se flera kvinnor bära.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons: