Skola – jag vill bära kostym i gymnasiet, funkar det?

Fråga:
Jag är en kille som är 16 år och ska börja gymnasiet nu i höst.

Sen jag var liten har jag alltid gillat kostym och har alltid vart en stor fan av själva klädstilen.

Nu när jag ska börja gymnasiet så har jag tänkt mig att börja med kostym.

Jag kommer att gå på ekonomiprogrammet och själv hjälper jag min far med hans företagande.

Jag undrar ifall ni kan svara om det passar att gå runt med kostym i ett gymnasium eller inte.

Mina vänner har vart väldigt negativa med det och jag behöver hjälp från ett proffs.

Svar:
Det är alltid du själv som avgör din klädstil och vad du trivs i för kläder.

Att bära kostym eller motsvarande för tjejer, gör för många av oss, att man alltid känner sig välklädd.

Men även för oss som dagligen bär denna klädsel, innebär det ändå att man försöker finna en klädsel som passar i sammanhanget.

På en gymnasieskola är det väldigt få som bär kostym, varken bland lärare elle elever.

Jag själv bär aldrig kostym som föreläsare på gymnasieskolor, just av det skälet. Jag känner mig mer bekväm i sammanhanget.

Därför tror jag att om du hela tiden bär kostym, så kommer du att sticka ut och avvika från mängden.

Det kanske inte spelar någon roll för dig om du gör det,  men mitt råd blir att du istället satsar på eleganta, men bekväma kläder.

Det kan vara snygga jeans med skjorta och tröja, chinos och piké eller liknande.

Det är oftast bättre med lite dyrare kvalitetskläder och skor, i ett mindre antal men med möjligheter att variera.

Då tror jag att du kommer känna dig mer tillfreds, men ändå välklädd.

Sedan kommer det alltid tillfällen då du kan bära en kostym, spar den till dessa.

Klicka här för att läsa mina tips om kläder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – ”Gala”, vad är det?

Fråga:
Då det står klädsel gala.

Vad menas då?

Svar:
Du får tyvärr ett luddigt svar då det är en påhittad klädkod där ingen egentligen kan veta vad som åsyftas.

Jag skulle kunna tänka mig att det är ett företag som skrivit detta (det är ganska vanligt att detta begrepp förekommer i sådana sammanhang).

Så det finns tre möjligheter. Det första är att du ringer och frågar vad de avser (det är inte oartigt om det är otydligt).

Det andra är att göra som jag skulle gjort, tagit en Smoking.

För det tredje är att välja en mörk kostym klädsel.

För du kommer landa ungefär där, då du kommer se folk i allt från udda ljus kavaj till smoking. Just pga otydligheten.

Klicka här för att läsa om kläder var och när >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad innebär klädkoden ”Kom som du är”?

Fråga:
Min sambo och jag är bjudna på bröllop.

Kom som du är står det i inbjudan.

Vad innebär det?

Roligt att klä upp sig lite ändå.

Svar:
Dessa påhittade klädkoder skapar endast förvirring ibland gästerna.

”Kom som du är” innebär en direkt översättning av amerkanernas ”Come as you are”.

Det betyder inte att du går i snickarbyxor om du spikar på altanen när du får inbjudan.

Enbart det faktum att det skrivs en kläangivelse innebär att du klär upp dig.

Du får gissa dig till vad brudparet anser vara passande ( däri ligger problemet med sådana här tramsiga klädkoder).

Ett helt korrekt alternativ när inbjudan är oklar, det är att ringa och fråga vad de avser.

Klicka här för att läsa mina artikel om Come as you are >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – vad innebär sommarklädsel?

Fråga:
Jag har en fråga om vad som menas med sommarklädsel på en begravning?

Svar:
Det är tyvärr endast de anhöriga eller den som formulerat annonsen som vet detta.

Begreppet existerar inte och det enda är att i samband med anmälan till begravningsbyrån, fråga vad som avses.

Det går att gissa att man föreslår en ljusare och lättare klädsel, men det kan också bli fel.

Om ni inte kan få fram svaret, skulle jag föreslå diskret klädsel i mörkare grå toner.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vad väljer vi för klädkod?

Fråga:
Vi ska gifta oss i höst. Efter vigselakten ska gästerna få mingla, äta 3 rätters middag och sen dansa.

Har tänkt att hålla på till 01:00.

Vi gifter oss i kyrka och jag ska ha en fin klänning med vidd och släp.

Ska min blivande man ha frack eller mörk kostym?

Vad ska hans bestman ha för kläder?

Mina tärnor(jag vill helst att de ska ha långklänning, men inte om det inte är enligt vett och etikett)?

Gästerna?

Svar:
Grundregeln är att man ska inte vara ”finare” klädd än sina gäster.

Det ska även finnas en klädselmatchning, dvs. använder du en klänning med vidd och släp så räknas den till fracken. Således ska din man bära frack och även gästerna.

Det är väldigt många män (och kvinnor) som saknar högtidsklädsel, att begära att de ska köpa detta eller hyra är för mycket begärt.

Ni kommer då ”förlora” gäster.

Därför har det lättats på dessa regler och blivit alltmer vanligt att brudgummen bär frack, emedan bestman, marskalkar och tärnor följer övriga gästers klädkod.

Detta hindrar dock inte tärnorna från en klänning med längd, är det fler än 20 gäster fungerar det.

Men den ska då inte vara vid – utan mer som en smoking/aftonklänning.

Ett sista alternativ är att i inbjudan skriva Högtidsdräkt/Mörk kostym.

Då kan gästerna välja klädsel, ett bra alternativ.  Mitt råd blir frack på brudgummen och övriga mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan till bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Uniform – ska det vara liten eller stor mässdräkt vid bröllop?

Fråga:
Min pojkvän arbetar inom försvaret, han äger då en ”finuniform” som vi pratar om att han skall ha på sig när vi gifter oss.

Saken är den att jag vill ha en kort klänning, är det okej att ha till eller krävs det långklänning?

Svar:
Det beror precis på vilken uniform du avser med ”finuniform”.

Är det en stor mässdräkt, så är det lång frack/balklänning som gäller.

Är det däremot liten mässdräkt kan du bära en kortare klänning (under knäet).

Erfarenhetsmässig vet jag att många yngre officerare endast har en av de två och då den stora mässdräkten.

Men det får du kontrollera med honom.

Klicka här för att läsa om uniform som klädsel på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan jag ha långklänning?

Fråga:
Klädkod: Kavaj. kan jag ha lång klänning?

Svar:
Kavaj på bröllop betyder mörk kostym.

Vid denna klädkod kan du, om det är ett formellt bröllop med många gäster, bära en ankellång klänning.

Etikettdoktorn Mats Danielsson