Bröllop – ingen klädkod angiven. Vad gäller i Danmark?

Fråga:
Vad ska jag ta på mig när det inte står angivet något om klädsel.

Bröllopet är kl 16 i sommar.

Svar:
Du har två alternativ.

Det ena är att ringa värdparet och fråga,  det är inte oartigt och du får förmodligen bäst svar.

Danskarna brukar gilla smokingklädsel på bröllop, det blir aldrig fel.

Annars tar du motsvarande klädkoden Smoking, eller rättare sagt en smokingklänning.

Klicka här så kan du läsa min artikel om afton- / smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscodes – vad innebär business casual?

Fråga:
”Business casual” – vad gäller?

Svar:
Business casual har delvis ersatt företagens formella kläder (kostymer och slipsar, som ibland är internationell standard i affärer).

En kjol (inte kort) eller hellånga byxor av icke-jeans material i kombination med en topp.

För män, en kombination av färgad skjorta (eller pikétröja), bomullsbyxor (som khakis eller chinos) med ett bälte och skor (som loafers) med strumpor.

Det går utmärkt att avstå slips och ha översta halsknappen öppen

Klicka här för att läsa min artikel om business casual >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – kan man gå på bröllop, med kostym utan slips?

Fråga:
Jag har haft en del diskussion med min lite envisa vuxna son, om huruvida man kan ha kostym på bröllop utan slips eller med.

Jag hävdar att kostym på bröllop utan slips finns inte.

Han hävdar motsatsen och menar att jag är gammalmodig i mitt tänk?

Vad är korrekt enligt modern tänk?

Svar:
Det beror givetvis på vad som är angivet som klädkod, men är det Kavaj/Mörk kostym så finns inte begreppet utan slips.

Modernt? Ja, då skulle det moderna bestå i att man inte förstår eller kan läsa klädkoder. Men vägrar man slips, kan man bära fluga.

Att gå utan slips sänker nivån under brudparets önskan och innebär att man sätter sina egna behov av att vara utan slips framför brudparets önskemål.

Således egoistiskt och självupptaget ohyfs. Men om han väljer att gå utan slips kommer han snabbt upptäcka hur avvikande han blir i klädseln.

Alternativet är att han avböjer inbjudan och slipper därmed att klä sig korrekt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vad ska vi ha på ett finare mingel i trädgårdsmiljö?

Fråga:
Min man och jag är inbjudna till finare på grillbuffé med lite underhållning.

Det blir antagligen många gäster, representanter från näringslivet i såväl länet som från andra delar av landet.

På inbjudan står det Klädsel: Efter väder. Vad ska man då ha på sig? Hur strikt behöver det vara?

Svar:
Enbart att klädsel anges brukar innebära en viss nivå, ofta kallat finare vardag. Se det som klädsel du inte bär i vardagen men inte heller går på den mest eleganta festen i.

Jag är övertygad om att det kan bli lite varmare kläder om det är kyligt, vilket innebär att en byxa för dig är helt korrekt.

Är det varmt kan du precis lika gärna välja den lite mer eleganta sommarklänningen.

En sommarkappa eller en regntålig om det blir fuktigt, en kofta eller motsvarande om det är kallt.

Skor väljer du om det är sommar och skönt, lättare sko med öppen tå (klack i trädgårdar kan bli jobbigt). Kallare kanske ger stöveln sin rättmätiga plats.

Samma för honom, sommarkostymen i ljust lätt material om det är varmt, kanske en ljus bomullsskjorta med en sommarslips.

Är det kallare kanske en rundringad pullover över skjortan och slipsen kombinerat med kostymen i lite varmare material. Skor efter väder, fuktigt lite grövre.

Klicka här och läs om finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan jag ha knapphålsblomma till frack?

Fråga:
Jag skall gifta mig i augusti och kommer att bära frack vid detta tillfälle.

Min fundering är ifall jag skall ha en knapphålsblomma eller liknande för att göra det lite mer exklusivt än när jag annars använder min frack (samt särskilja mig lite från min bestman som också kommer att bära frack).

Är detta lämpligt och om så är fallet, var/hur skall den fästas?

Är det en bra idé att försöka matcha någon/några blommor från min bruds brudbukett?

Svar:
Det går alldeles utmärkt att använda en knapphålsblomma.

Men den fästs med lindad stjälk över ditt kavajslag, den placeras över knapphålet.

Det är en smaksak, men visst är det vackert om du matchar henne.

Klicka här för att läsa mer om knapphålsblomma >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Utlandets klädkoder – informal celebration i England. Vilken klädkod?

Fråga:
Ska följa med min sambo på ett 30 års jubileum i England, på inbjudan står det informal celebration.

Tillställningen kommer vara på en båt på Themsen med bbq.

Så vad gäller klädseln?

Så tacksam för snabbt svar då det är om en vecka.

Svar:
Vill du få svar inom 24 timmar, då kan du klicka här. Annars placeras din fråga i turordning, det är många som frågar.

Från mörk kostym och nedåt, beskrivs klädkoderna som Informal, men anges inte så i inbjudan.

Här har man skrivit informellt firande, så jag skulle välja mer avslappnad klädsel.

Välj hellre Business attire, som  är en traditionell stil där en enklare kostym är lämplig för nästan alla tillställningar som inte kräver vit slips eller svart slips.

Den bärs ofta  i sammanhang där ledig klädsel inte accepteras helt och där en formell klädsel skulle anses överdriven.

Mitt förslag blir att du väljer den snyggaste vardagskjolen eller långbyxan med en blus.

Den finaste blusen med en tröja passar också, men alternativt kan det vara klänning, kjol eller byxor.

Vill du ha en udda jacka/kavaj i ylle, kan den bäras med kjol eller snygga långbyxor.

Annons:

Bröllop – mörk kostym, vit skjorta och svart slips. Fungerar det?

Fråga:
Min son är bjuden på bästa vännens bröllop.

Han har mörkgrå kostym, vit skjorta, och svarta skor, kan han ha en svart slips till detta?

Samt en svagt mönstrad näsduk i kavajfickan?

Svar:
Det låter mer som en klädsel för begravning än bröllop och därför avråder jag honom.

Jag föreslår att du ber din son välja en slips med mer färg, men det kan vara en en diskret ljus sådan om han vill.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – hur bärs en damhatt på bröllop?

Fråga:
Hur länge ska man ha på hatten vid bröllop om man är kvinna?

Svar:
Det beror på vid vilken tid bröllopet hålls.

Är det ett förmiddagsbröllop med efterföljande lunch, behåller du hatten på även vid lunchen.

En kvinnas hatt tas inte av mer än vid de tillfälle den bärs för hon inte ska frysa eller få regn i håret.

Är det ett eftermiddagsbröllop med middag på kvällen, så är svensk tradition, som gäller också i flera andra kulturer är  en och samma; till bjudningar på kvällen har kvinnor inte hatt.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – kan man bära guld- eller silverfärgad klänning?

Fråga:
Min dotter gifter sig i sommar och i dag pratade vi min klädsel.

Att jag som gäst inte ska ha vitt eller svart vet vi, men när vi kom till guld är vi oense – hon säger att det är samma som med svart och vitt, dvs inte.

Jag har nu sökt info om det men hittar inget som säger nåt om guldfärg på kläderna.

Den klänning jag har införskaffat är beige/gräddfärgad med guldinslag i form av lodräta invävda ränder, längden är strax nedanför knät.

Jag ser den inte som olämplig, men undrar om det finns några regler runt guldfärg?

Svar:
Var din dotter hittat denna skröna vet jag inte, för det är en påhittad regel som inte på något vis existerar i Sverige.

Det finns inget som talar emot vare sig vitt, svart, guld eller silver.

Vitt och guld är klassiska färger till bröllop och genom att använda guldfärg till detaljer så blir glamourfaktorn större.

Det enda man som kvinna ska undvika är helvitt och helsvart.

Den första är brudens privilegium, den andra betyder sorg och bröllop bryter sorg.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson