Annons:

Klädkod – vill inte ha klänning på bröllop, kan jag bära en byxa?

Fråga:
Jag ska på bröllop där klädkoden är Mörk kostym.

Jag har aldrig någonsin på mig klänning eller kjol och känner mig väldigt obekväm i det.

Vad kan då jag som kvinna ha på mig?

Funderar även på skor då jag vägrar gå i skor med klack på?

Svar:
Mitt formella svar blir att då har du tyvärr inget annat att göra än att avböja och stanna hemma. Men hur kul är det?

Det finns egentligen inga andra alternativ för dig.

Men, sedan kan man fundera på hur många som verkligen har eller bryr sig om denna detaljkunskap jag ger dig här.

Därför kan du välja ett annat alternativ.

Gå till en välsorterad klädbutik och be dem om hjälp att hitta en elegant festbyxa.

Det kan bli så att du inte känner dig korrekt klädd, den risken får du ta. Men som jag skrev så lär det inte vara många som noterar denna lilla ”avvikelse” från korrekt etikett.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Student – ska mössan var på eller av innan mösspåtagning?

Fråga:
Jag undrar om vi får ha studentmössan på innan det blir officiell mösspåtagning den dagen vi springer ut?

Svar:
Det finns inga förbud, men vill du följa traditioner, så ska den vara av.

Symboliken i detta var att man förr avlade studentexamen och när den var godkänd fick man springa ut och ha sin mössa på som ett bevis på framgången.

Klicka här för att läsa min artikel om studentmössa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Skor – bär man lackskor vid promovering?

Fråga:
Jag undrar vilka skor herrarna har på promoveringen?

Har förstått att det är svarta lackskor på den akademiska högtidsmiddagen på kvällen då det är vit väst till fracken.

Men på dagen då det är svart väst till fracken – ska det vara en svart ”vanlig” sko eller går det med lackskon även då?

Svar:
Eftersom det är svart väst vid promoveringen innebär det ingen fest och ingen dans.

Männen bar lacksko för att inte smutsa ner damernas långa klänningar med skosvärta. Man fernissade helt enkelt skon.

Därmed blir svaret att till svart väst bärs en svart, välputsad snörsko med låg klack.

Svaret blir alltså svart välputsad sko vid promoveringen och lacksko till festen. Men du kommer se att många inte vet detta.

Klicka här för att läsa min artikel om frack > > 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan man bära kinesisk högtidsdräkt på svenskt bröllop där inbjudan säger mörk kostym?

Fråga:
Får en svensk gäst bära kinesisk högtidsdräkt på ett svenskt bröllop när det står mörk kostym på inbjudan?

Får man överhuvudtaget bära klädsel som tillhör en utländsk klädkod på ett svenskt bröllop?

Vad motsvarar kinesisk högtidsdräkt för klädkod i Sverige?

Svar:
Om högtidsdräkten är en national- eller folkdräkt kan den bäras vid samtliga klädkoder.

Men här nämner du endast den som en högtidsdräkt. Men javisst, även om du är svensk kan du bära en högtidsdräkt om sammanhanget är rätt.

Just högtidsdräkt motsvarar klädkoden frack och kan inte bäras till annat.

Så svaret blir således nej, vare sig en svensk eller kines kan bära en högtidsdräkt till annat än klädkoden frack.

Klicka här för att läsa om klädkoder >>¨

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – vid bröllop i Iran byter vi klänning till festen, hur ni i Sverige?

Fråga:
Jag är bjuden till min sambos sons bröllop.

Ceremonin i kyrkan är kl 14:00 med mingel efter o kl 18:00 fest/middag på en lokal.

Enligt min kultur i Iran ska de kvinnliga gäster ha en kort klänning vid ceremonin och aftonklänning till middagen.

På inbjudan står det ”finare sommarklädsel/kavaj”.

Här hemma är vi inte överens om jag och min dotter ska ha två olika kläduppsättningar till ceremonin och middagen.

Vad är det som gäller i Sverige?

Svar:
Det är samma klänning som gäller både vid vigseln och till efterföljande fest.

Med Kavaj avses mörk kostym och mörk kostymklänning. Längden är alltid, även vid kort sådan under ditt knä.

Men eftersom bröllop är formellt, kan du mycket väl bära en ankellång sådan. Sommarklädsel förtydligar att det kan vara lättare och ljusare material.

Men, det finns inget som hindrar att du gör som du är van vid. Finns det bara tid och möjlighet att byta, så går det bra.

Klicka här för att läsa om kavaj/mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – klädsel, tal och barbent?

Fråga:
Min dotter ska gifta sig i sommar, bröllopet är kl 14,00, kan man ha knälång klänning?

Kan man vara barbent i kyrkan och på festen?

Kan man ha öppen tå och häl på skon, är alla färger ok?

Visst kan både pappan och mamman hålla tal?

Svar:
Klädseln beror helt och hållet på vilken klädkod som gäller.

Är det Kavaj/Mörk kostym så kan du ha en klänning som går under ditt knä (läs mer i länken sist).

Samma sak med skon, det avgör av klädkoden, men skon ska under alla omständigheter vara av utpräglad festkaraktär.

Då kan en öppen sko fungera och färgen är helt fri.

Barbent eller inte, det är en fråga om stil, tycke och smak. Tveklöst anser de flesta att en strumpa/strumpbyxa är mer elegant.

Tal kan givetvis båda föräldrarna hålla, men varför? Dela hellre på talet, håll det tillsammans. Annars bör en av er hålla sitt tal lite senare.

Klicka här för att läsa om min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – hur väljer jag färg på min mörk kostymklänning?

Fråga:
Jag ska på bröllop i juni och klädseln är mörk kostym.

Jag här läst att man inte ska hel vitt eller hel svart klänning.

Men är det fritt fram annars att ha vilken färg eller mönster man vill på klänningen?

Svar:
Det är helt och hållet fritt val, förutom som du skrev helvitt eller helsvart.

Mönster, färger med mera. Det viktiga är att klänningen är utpräglat festfin.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – med tema Gatsby och vanlig klädkod. Hur gör jag?

Fråga:
Jag är bjuden till ett bröllop med temaveckor i sommar – 20-tal (the great Gatsby).

Jag letar nu klänning för fullt men har svårt att hitta något passande.

Många klänningar är beigea eller svarta.

Min fråga är, försvinner den vanliga klädkoden (man får inte ha vitt/svart) när brudparet väljer ett annat tema eller måste jag förhålla mig till båda?

Svar:
Temabröllop är alltid svårt, för dels ska du förhålla dig till klädkoden, men sedan ska du därutöver hitta något tidstypiskt.

Men innan jag svarar vidare ska jag rätta dig, du ska inte bära helsvart eller helvitt.

Helsvart betyder sorg och helvitt är brudens privilegium. Men svarat och vita kläder går bra, det enda som behövs är lite mer färg.

Men svaret blir, du måste förhålla dig till båda när brudparet krånglat till det på detta sätt. Hur dum än klädförslagen kan tyckas vara.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson