Vilka tillbehör kan jag bära vid bal på vintern?

Vilka tillbehör kan jag bära vid bal på vintern?

Fråga:
Vilka tillbehör kan ga bära vid bal på vintern? Så glad att det finns möjlighet att fråga här.

I december ska jag på middag med bal på Grand hotel och ta emot ett litet pris.

Klädkoden som står är smoking och mörk kostym.

Jag har hittat en klänning som passar tillfället (med hjälp från din guide) men jag funderar på hur jag bör göra med övriga plagg.

Har tidigare bara varit på studentbal i mitt liv, men där var ju både väderlek och sammanhang något mer förlåtande.

Skor, finns det utomhusskor som även lämpar sig där inne eller gör jag bäst i att ta med klackar som jag byter till på plats?

Kofta, hur är en lämplig sådan ifall det skulle vara lite kyligt där inne?

Går vilka strumpbyxor som helst bra eller ska det vara särskilda, som nylon exempelvis?

Svar:
Vad trevligt att du uppskattar mina artiklar och guider! Alla svar finns inte där, men här får du svaret på din fråga vilka tillbehör kan jag bära vid bal på vintern?

Du kan i princip bära vilka ytterplagg du önskar, då dessa hängs in i garderoben,

Enklast är om du bär stövlar, vinterskor och sedan har med dig ett par för inomhusbruk.

Stövlar, hanskar, vantar med mera lämnar du in i garderoben.

Om ddet passar kan du bära en lite kavaj, annars någon schal, alternativt en ärmlös Bolero.

Läs mer i min artikel om tillbehör >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop med valfri festklädsel, vad gäller?

Bröllop med valfri festklädsel, vad gäller? vad gäller?

Fråga:
Bröllop med valfri festklädsel, vad gäller? Det står valfri festklädsel på inbjudan.

Vad är det för klänning?

Det är enbart bröllopsfest, ingen vigselsermoni den är redan genomförd.

Svar:
Bröllop med valfri festklädsel, vad gäller har egentligen inget annat svar än vad som står.

Du väljer själv vad du vill ha på dig, bara det är något som passar till fest.

De flesta skulle nog välja något som passar till fest.

Läs mer i min artikel om obegripliga klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Hur och när ska kavajen vara knäppt?

Hur och när ska kavajen vara knäppt?

Fråga:
Har alltid lärt mig att man lämnar den nedre knappen uppknäppt och knäpper den över, och om tre knappt så knäpper man mellanknappen och väljer själv om den översta.

Sedan så knäpper man upp när man sätter sig.

Såg på ett tv-program som ska representera kungligheter, när alla satt runt ett matbord utan att knäppa upp.

Sedan var jag tvungen att söka på google och såg kungen ibland sitta med knäppt kavajen och ibland uppknäppt.

Då undrar jag om det är något som han gör fel eller om det är annorlunda för kungahuset eller om jag har fel?

Svar:
Det är som du beskriver bekvämare att ha nedersta knappen oknäppt.

Mycket av detta  kommer av att knäppa sin väst för att minska intrycket av en lite för stor mage, eller ibland vad som var brukligt i diverse militära reglementen.

Bakgrunden är lite simpel, det var Edward sen VIII som helt enkelt var för fet och kunde inte knäppa knappen. Sedan blev det mode.

Sedan brukar de flesta män knäppa upp kavajen när de sätter sig, oftast beroende på att det känns ledigare.

Så egentligen finns inget rätt eller fel, det beror nog på vilken kavaj man bär och detta vara sig man är Kung eller inte.

Läs mer i min artikel om kavaj >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Passar en klänning i chiffong som högtidsdräkt vid en slottsbal?

Passar en klänning i chiffong som högtidsdräkt vid en slottsbal?

Fråga:
Passar en klänning i chiffong som högtidsdräkt vid en slottsbal? Jag har blivit inbjuden till en slottsbal, klädkoden är frack eller högtidsdräkt.

Värt att nämna är kanske att det är ett militärt sammanhang, så vissa bär uniform.

Min fråga är om en klänning i chiffong är fin nog för detta tillfälle?

Eller bör jag satsa på annat material?

Svar:
Chiffong är ett lätt tyg tillverkat av silke eller rayon. Det senare kan även beskrivas som viskos eller konstsilke.

Chiffongklänningar är tunna och lätta. De har faller ofta fint och finns tillgängliga i flera längder.

En klänning i chiffong i lång modell kan du bära på ett bröllop eller när du vill vara uppklädd på ett bekvämt sätt som på en slottsbal.

Högtidsdräkt för kvinnan innebär en golvlång klänning eller kjol med separat överdel. Alla material som kan ses som festliga och glittrande fungerar.

Det är stor frihet i utformningen som gäller, men det ska synas att det här är festkläder. Så svaret på din fråga passar en klänning i chiffong som högtidsdräkt vid en slottsbal blir ett tveklöst ja om den är golvlång och med tydlig festprägel.

Läs mer i min artikel om balklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vad är ”Captain’s dinner” klädkoden på svenska?

Vad är "Captain's dinner" klädkoden på svenska?

Fråga:
Vad är ”Captain’s dinner” klädkoden på svenska?

Kan det vara udda kavaj eller rent av smoking?

Svar:
Jag har tidigare fått frågan i samband med Captain´s Dinner under Tall Ships Races.

Svaret den gången på undran vad är ”Captain’s dinner” klädkoden på svenska, var Kavaj.

I dessa sammanhang får anta att det är lite mer formellt, så då är det säkrast att översätta begreppet Kavaj till Mörk kostym.

Smoking brukar det inte vara.

Jag antar att det inte finns någon annan klädkod angiven. I så fall är det den som skrivits på inbjudan som gäller.

En mörk kostym innebär mörk byxa och kavaj i samma tyg med samma färg.

Till mörk kostym bärs skjorta med slips eller fluga av siden eller annat elegant material. Fritt val av färg.

För henne är det en kjol eller klänning som är under ditt knä i längd.

Det kan också vara ett par festfina byxor, men de ska vara aftonfina.

 

Läs mer i min artikel om klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vilka skor på på en ljus begravning?

Vilka skor på på en ljus begravning?

Fråga:
Vilka skor på på en ljus begravning?

Jag ska på begravning  Det är min sambos faster som ska begravas.

Jag har en fråga gällande klädsel och framförallt färgen på skor. Klädkoden ska vara ljus klädsel.

Kan jag ha svarta skor eller måste det även vara ljusa skor likt övrig klädsel (klänningen)?

Om man inte får ha svarta skor, går det bra med bruna?

Svar:
Det är helt och hållet valfritt om du vill ha svarta elle skor i annan färg.

Det man ska tänka på vid en begravning med klädkoden ljus klädsel, är att inte använda för skarpa färger.

Det ska ändå vara diskreta färger.

Svaret på din fråga vilka skor på på en ljus begravning, är valfritt.

Läs mer i min artikel om kläder på begravning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vilken slips ska jag bära vid ljus begravning?

Vilken slips ska jag bära vid ljus begravning

Fråga:
Vilken slips ska jag bära vid ljus begravning?

Ska slipsen vara svart för inbjuden till ljus begravning?

Svar:
Det behöver den inte vara, men du ska undvika starka färger.

Trots att begravningen sägs vara ljus, rekommenderas en mer diskret slips.

Det är ofta inte ens nödvändugt att bära en slips vid begravning med ljus klädsel.

Så svaret på din fråga vilken slips ska jag bära vid ljus begravning blir valfri diskret färg.

Läs mer i min artikel om kläder begravning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vilken klänning kan jag bära vid klädkod mörk kostym?

Vilken klänning kan jag bära vid klädkod mörk kostym?

Fråga:
Vilken klänning kan jag bära vid klädkod mörk kostym?

Jag är inbjuden till ett bröllop med klädkod mörk kostym nu i september.

Jag närvarade nyligen vid ett annat bröllop och bar då en väldigt vacker klänning i gammelrosa med skimrande spetsbrodyr över hela klänningen.

Den är kortärmad och längden är assymetrisk med kortare framsida (dock nedom knän) än baksida.

När jag läser står det att det ej ska vara glittrigt. Är det för mycket när brodyren är skimrig?

Svar:
Klänning vid mörk kostym kankan vara knälång eller vadlång och vid väldigt formella tillfällen som bröllop ankellång.

Den kan både ha ärm eller vara ärmlös, precis som du skriver i din fråga, vilken klänning kan jag bära vid klädkod mörk kostym,kan den också ha kort ärm.

Färg väljer du som du vill, inget är fel utom brud- eller konfirmationsvitt på bröllop.

Förr pratade man om en så kallan mellanklänning, som var drygt knälång, vanligen en svart sidenklänning med ärm och diskret urringning.

Den nivån är nästintill helt försvunnen idagoch det blir klänningar som din som dominerar.

Glittrig klänning syftar mer på bal- eller långklänning, att den inte ska förväxlas med en sådan.

Den klänning du beskriver är inte i närheten av detta, så den fungerar bra.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Är det ok med ett byte av kläder under bröllopsfesten?

Ska jag dra upp min golvlånga klänning när jag sätter mig?

Fråga:
Jag ska på bröllop med klädkod frack. Är det ok med ett byte av kläder under bröllopsfesten?

Jag har en fin och passande klänning utvald som jag planerar att ha på mig under tillställningen.

Klänningen är dock både opraktiskt och känslig och lämpar sig inte riktigt på ett dansgolv av det ”moderna” slaget.

Jag går nu i tankarna att byta klänning när dansgolvet börjar bli vildare.

Klänningen jag i så fall byter till håller sig såklart inom ramarna för klädkoden men är något mer praktiskt.

Min fråga är om det är opassande att byta klänning på detta vis?

Svar:
Det är ganska enkelt att besvara din fråga är det ok med ett byte av kläder under bröllopsfesten?

Javisst, så långt in på festen lär några enstaka gäster notera ditt ombyte, men så länge som du håller dig inom klädkoden så är det inga som helst problem.

Kanske är det snarare ett praktiskt dilemma att ha med sig två klänningar, och kunna byta om efter middagen.

Men det löser du säkert! Så javiss, så kan du göra!

Läs mer i min artikel om frackklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson