Bröllop – om brudgummen har Frockcoat ska brudens far också ha detta?

Fråga:
Jag har en fråga när det gäller bröllop. Brudgummen och bestman skall ha frockcoat.

Brudens pappa skall leda bruden fram i kyrkan, skall även han ha frockcoat eller kan han ha mörk kostym?

Svar:
Pappan ska bära samma klädsel som övriga gäster.

Har de mörk kostym, så är det det som gäller.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om brudgummens klädsel på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – min son vägrar kostym på bröllop, vad göra?

fråga:
Min son, 27 år ska på bröllop. På inbjudningskortet står det Kavaj.

Han bryr sig inte om det, utan tonker gå i grå kavaj och (troligen) jeans.

Jag får själv panik när jag tänker på det. Hur tror du det funkar ?

Om han nu glömmer jeansen, kan man ha ett par svarta ”fin-byxor” annars ? Han vill inte köpa kostym eftersom han aldrig använder det.

Svar:
Nej, han kan varken gå i jeans eller ”finbyxor”.

Är man 27 år måste man inse att det är vännens önskan om en klädkod. Att då prioritera sin ”egna behov” som att man aldrig går i kostym fungerar inte.

Tyvärr  kommer han uppfattas som ohyfsad och ointresserad.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod Kavaj, eller Mörk kostym snarare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad bär vi till bröllop och brunch?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop. På inbjudan står det mörk kostym.

Vad har jag då på mig som dam?

Det är kl 16.00 med ca 100 gäster. Vad har man på sig på brunchen dagen efter då det är presentöppning?

Svar:
Du bär en finare klänning i 7/8 dels längd, men med tanke på antal gäster kan den vara lång.

Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd. Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång.

Färgen väljer du helt efter eget tycke och smak.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklädsel, hon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – vilken färg på smokingens gördel?

Fråga:
Jag ska gå på en internationell stor middag. Det är smoking som gäller.

Jag har en midnattsblå smoking och jag undrar vilken färg jag skall ha på gördel och fluga?

Måste det vara svart eller går det bra med en mycket mörkblå färg?

Svar:
Smokingen bärs alltid med svart fluga, oavsett tygets färg på kavajen.

Gördeln, cummerbund eller kamarband på hindi (en anpassning av skärpet som  i Indien ligger över magen) kan vara svart eller annan färg.

I ditt fall kan det alltså vara midnattsblått om du så önskar.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – var placeras en slipsklämma?

Fråga:
Var ska slipsklämma placeras? Andra eller tredje knappen uppifrån räknat ?

Svar:
En bra slips med fin kvalité och rätt knut sitter korrekt ändå. Tänker du efter ser du aldrig slipsklämma till eleganta kostymer av kvalité.

Givetvis kan du ändå bära en slipsklämma. Det handlar mer om stil än etikett var du placerar den.

Inte för högt upp, då är tredje knappen bättre.

Vissa herrar som uppnått en viss ”rondör” kan till och med vinns på en placering ännu lägre. Alltså – en smaksak!

Klicka här för att läsa min artikel om slipsnål >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – vad innebär ljus klädsel på begravning?

Fråga:
Vi ska på en begravning nästa vecka.

Det står ”ljus klädsel” i annonsen.

Ej släkting. Hur bör min make och jag klä sig oss? Kan min make bära grå byxa och blå kavaj?

Ska det vara slips? Vit, svart eller grå? Kan jag bära vita linnebyxor och mörkblå kavaj?

Svar:
Vid begravning med ljus klädsel tar man de kläder som man själv tycker passar bra.

Det kan vara ljust eller mörkt och den enda begränsningen brukar vara att rött eller pastellfärger undviker man på en begravning.

Så svaret blir ja, era kläder passar utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – före detta svärmor, hur klär jag mig?

Fråga:
Vad har jag som kvinna på mig och var sitter jag?

När det gäller min före detta svärmor, och det finns en ny svärdotter?

Svar:
Jag har ingen som helst aning om i vilket sammanhang du menar.

Din fråga kan därför inte besvaras, du får skriva i kommentarsfältet och berätta vad det är. Här ser ni dilemmat med ofullständiga frågor.

Men är det begravning du menar så är du inte släkt på något vis och du klär dig som övriga begravningsgäster om det är mörk klädsel. Du sitter även längre bak i kyrkan, med övriga gäster.

Klicka här för att läsa en snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Avböja inbjudan – kan jag det pga icke-uppfyllbar klädkod?

Fråga:
Tack för ditt svar på min fråga om att avböja för att jag inte äger frack eller smoking.

I ditt svar skriver du att jag lämpligen svarar att jag har förhinder, ”punkt och slut”.

Men det skulle ju vara ett svar utan förklaring, något som du i din artikel om att avböja inbjudan skrivit att man skall undvika, att man alltid skall ge en motivering/förklaring.

Hur går detta ihop?

Svar:
I svaret står det att du ska säga som det är om du blir pressad.

Säger du att du har ”förhinder” så ljuger du inte. Du har förhinder i forma av avsaknad av lämplig klädsel.

Det är inte att ljuga, enbart att inte ge all information.

Läs mer om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson