Vill du se smalare ut? Banta inte, klä dig lite smart – Etiquette Letter

Du duger! Banta? Varför det? – Etiquette Letter

Läs några enkla tips för att se smalare ut med hjälp av klädseln.
I texten får du också veta hur du ser mer vältränad eller längre ut.
——————————————————————–

För dig som läst nyhetsbrevet i mail- klicka här så får du fortsättningen längre ner

Du tycker dig vara för rund
Eller upplever du dig lite tjock, då kan du med några knep påverka detta.

Enbart genom att välja lite mörkare färger eller framhäva detaljerna för att byta fokus på ditt utseende, kan du se smalare ut.

Konsten att se smalare ut
Undvik ljusa färger. Det visar konturerna.

Framhäv detaljer, skor, manschettknappar, smycken. Du undgår då fokus på former.

Mörka kläder, gärna lite figursydda. Rakt gör dig fyrkantig. Men ta inte en alldeles för liten storlek. Då framhäver du eventuella runda former.

Fler tips
Ska du ha kläder med ränder eller annat, undvik vågräta linjer. Välj lodräta, det ger intrycket av att du är lite längre och smalare.

Använd samma färg på kläderna på under- och överkropp. Genom att bära en färg blir intrycket mer enhetligt, inget avbryter som två skilda färger.

Breda färgade skärp eller andra accessoarer drar blicken till magen. Därmed sätter du fokus på den delen.

Se mer vältränad ut
Du kanske känner att du inte riktigt nått dit du vill med din träning, eller eller vill framhäva kroppsbyggnaden lite mer.

Genom att välja smarta accessoarer som ett brett bälte med stort spänne,  eller genom att undvika allt  för stora kläder du framhäva din kroppsform.

Passformen är viktig. Låt inte plaggen glipa. Inga fladdrande kavajer eller vida skjort- eller bluskragar.

Vågräta ränder ger dig bredare axlar och bröst.

Läs mer om hur du kan klä dig för att se längre ut >>

Jag önskar dig en härlig vecka och glöm inte – artighet lönar sig och är en underskattad resurs!

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscode – vad innebär Smart evening dress i Thailand?

Fråga:
Vi skall på en så kallad gala dinner i Thailand och dresscode är; ”smart evening dress”

Vad innebär det för mig och min fru?

Svar:
Det är ingen enkel fråga, för även i andra länder rör man till sina dresscodes. Jag antar att detta är en kväll för gäster på ett hotell eller liknande.

Begreppet Smart Day innebär mörk kostym. Gala Dinner kan syfta på Smoking, men då skulle det stått Black Tie eller Formal.

Mitt råd blir, mörk kostym för mannen och en festbetonad klänning i finare tyg för damen. Längden kan vara antingen under hennes knä och då mer glittrig och festbetonad, alternativt ankellängd och då inte lika glittrig och vid.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder utomlands >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson


Annons:

Klädkoder – trubbel är ditt fel! Tack som faaan för att du ska få mig klädd som en utklädd idiot! Eller hur gör jag?

Fråga:
Min släkting som jag haft en nära relation till sedan hen föddes ska gifta sig. Hen har läst på din hemsida och skrivit ”mörk kostym” på inbjudan

 Jag är femtio år gammal, akademiker, chef, konsult. Jag har varit på många bröllop och begravningar men aldrig ägt en mörk kostym i hela mitt liv och aldrig någonsin saknat en heller.
Nu tack vare din idiotiska hemsida och min kusins osäkerhet så måste jag välja om jag ska lägga ner tusentals kronor på kläder som jag inte vill ha, och sen gå på bröllop och känna mig som en utklädd idiot, eller om jag ska tacka nej till att gå på min kusins bröllop.
Min magkänsla ligger definitivt åt det senare hållet.  Det skulle såra min stolthet djupt att visa mig offentligt, utklädd till något förhistoriskt elände i kostym.
TACK SOM FAAAN för de alternativen! Eller har du något bra råd om hur man tar sig ur den knipan med ”vett och etikett” ?

Svar:
Trevligt att du blivit bjuden på bröllop, tråkigt att du känner dig som citat ”förhistoriskt elände” och en idiot i ett så vanligt plagg som en mörk kostym.

Det glädjer mig att din släkting läser på min sida och jag blir glad över att du, trots din negativa syn, ändå väljer att få råd av mig.

Tyvärr väljer du att skjuta budbäraren, förmedlaren av våra traditioner, vilket i detta fall är jag.

Du får nog ändra på hela vårt svenska synsätt sedan 100-tals år för att slippa utsätta dig för denna källa till irritation.

Men jag förstår ärligt talat inte hur du, genom alla dessa år och med din bakgrund lyckats ta dig igenom allt detta, alla dessa arrangemang, utan att någon har påpekat din något avvikande syn på klädsel.

Du måste ha en osedvanligt god klädsmak som ändå tydligt appellerar till de klädkoder som finns (eller så har du inte förstått hur udda klädd du alltid varit).

Så mitt råd blir, gå till en lågprisbutik för herrkläder, de har bra kostymer för under 1000 kr.

Be dem om hjälp med att klä dig korrekt, känn dig elegant, strunta i dina tankar om ”idiot” och ”förhistorisk” utan njut av ett fantastiskt bröllop.

Med de titlar, ditt yrke och din ålder du anger borde detta agerande och denna försumbara peng vara en bagatell för att visa en kär släkting respekt på hens, förhoppningsvis, största dag i livet.

Det är när det är som tuffast man måste våga byta perspektiv, se det från ett annat håll för andra människors glädje. Det fixar du!

Annars återstår enbart en sak, tacka nej och stanna hemma. För alla andra kommer vara klädda som citat: ”förhistoriska eländen”, helt i linje med våra traditioner.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur svarar jag om det är ”för hög” klädkod och jag inte har de kläderna?

Fråga:
Antag att jag får en inbjudan med ”hög” klädkod, t.ex. smoking eller frack, och att jag inte har någon sådan.

Svaret på en annan fråga är att jag då inte kan gå. Men hur svarar jag på en sådan inbjudan?

Svarar jag rätt och slätt att ”jag har förhinder” eller svarar jag ”rent ut” att jag inte kan uppfylla klädkoden? Förväntas det att jag går och hyr eller köper en smoking/frack?

Svar:
Din fråga är mitt i prick på ett dilemma jag ofta brukar be framför allt brudpar, att undvika. Man vill ha ett frackbröllop, eller med Smoking och aftonklänning.

För damerna brukar det alltid lösa sig, men många svenska män äger ingen frack och då förväntas man hyra eller låna en. Att därmed skapa kostnader för gästen är inte det optimala värdskapet. Jag brukar därför rekommendera två klädkoder som frack/mörk kostym. Då klarar alla att komma.

Men ponera att man inte får detta alternativ, då återstår endast köpa/hyra eller låna. Kan du inget av detta får du vänligen avböja och meddela att du tyvärr är förhindrad att komma.

Därmed ljuger du inte, du meddelar endast förhinder. Pressar dom dig på svaret kan du kanske i förtroende meddela att du saknar denna klädsel. Men det är inget du initialt säger.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – räknas barnbarnens make som närmast anhörig?

Fråga:
Jag har en fråga när det gäller min mormors begravning.

Mormor och jag hade en mycket nära relation, vi var som mor och dotter.

Nu till frågan min ingifta make kan han ha vit slips till hennes begravning?  Våra barn ska ha det.

Svar:
Vilka som räknas som närmast anhörig kan du läsa i bifogad länk.

Make eller maka till barnbarn räknas inte som detta och därmed ska din man bära svart slips.

Sedan är det ju ni, närmsta familjen som avgör detta. Det är ju för er skull han bär slipsen, ett sätt att visa respekt och visa andra vilken relation han hade med den avlidna.

Så ni kan bestämma själva, det är ingen annan än ni som styr över detta.

Klicka här för att läsa min artikel om närmast anhöriga >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – har ingen Smoking, måste jag avböja?

Fråga:
Smoking står det på inbjudan till bröllop om möjligheten till smoking är obefintlig.

Kan jag då komma i svart/mörk kostym eller måste jag stanna hemma?

Svar:
Här ser vi dilemmat med att bjuda in med för ”hög nivå” på klädkoden.

Många män saknar frack eller smoking och om inget annat alternativ angivits är det denna som räknas.

Således kan du inte gå om du saknar plagget, tyvärr! Alternativt, köp eller hyr.

Klicka här för att läsa om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Födelsedag – klädkod om värden alltid går i jeans?

Fråga:
Först får jag tacka så mycket för dina tips i etikettsfrågor. De behövs verkligen.

Sedan klädkod. Sedan gammalt gäller att man inte, som gäst skall klä sig finare än värden.

Om jag vet att värden klär sig i jeans och tröja på sin 50-årsdag, måste jag utebli, eftersom jag inte kan tänka mej att gå på 50-årsuppvaktning, klädd så.
Hur gör jag?

Svar:
Tack för dina uppskattande ord!

Om värden inte angivit någon klädkod i sin inbjudan, då klär du dig på det sätt som passar dig bäst.

Det är värre att som värd vara finare klädd än sina gäster, än tvärtom. Så ta på dig kavajen och njut av en trevlig fest!

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel vid uppvaktning >> 

Klädkoder – alltid vit fluga till frack eller?

Fråga:
För mig så är det självklart att det bara är vit fluga till Frack.

En vän har färgade flugor som matchar damens klänning till sin Frack.

För mig är det otänkbart till Frack men fungerar till smoking. Jag beskylls för att vara oldfasioned.

Men jag anser att någon ordning får det vara. Har jag rätt eller fel?

Svar:
Du har både rätt och fel.

Rätt när det gäller vit fluga till frack. Det är alltid vit fluga, oavsett damens klänning. Den som bär färgad sådan är antingen okunnig, artist eller på väg till en maskerad. Det fiins ett skäl till att det på engelska heter ”white tie”.  Din vän är alltså helt ute och cyklar!

Men du har fel när det gäller Smoking, det är samma sak där. Endast svart fluga gäller, allt annat är trams eller möjligen en student som vill klä ut sig lite. Det heter ”black tie” på engelska.

Klicka här för att läsa mer om klädkod frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Utlandets etikett – klädkod ”locker” på tyskt bröllop?

Fråga:
Min man och jag är bjudna på bröllop i Tyskland. Klädkoden är ”locker”, vilket vi har förstått betyder ”ledig klädsel”.

Vi undrar om det är passande för min man att klä sig i ljus kavaj, ljusblå skjorta och ljusa/vita denimbyxor i jeansmodell? Det vi är tveksamma på är om byxorna fungerar, eller om det blir för ledigt.

Svar:
Det är ju i Tyskland, som i Sverige, man ”uppfinner” lite egna koder.

Locker betyder helt enkelt lös eller ledig och då kanske man kan tycka att jeansmodell borde fungera.

Men bara det att man anger något indikerar lite högre nivå, till detta ett bröllop. Färgen är nog inget bekymmer, men om de är i jeansliknande modell så skulle jag nog välja ett par mer klassiska byxor för formella tillfällen.

Klicka här för att läsa om vett och etikett i Tyskland >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson