Uniform – kan jag bära klänning istället för stor högtidsdräkt?

Fråga:
Jag är en kvinnlig officer som ska på en middag på mitt regemente där det står ”militär personal; stor högtidsdräkt” på inbjudan.

Kan jag gå i balklänning istället för M87?

Kan jag gå i balklänning om min partner också är officer vid samma regemente? (Att jag går som date, tillika civil, istället för att gå som officer)

Framförallt Karlberg har blågula band på sina kvinnliga kadetter när de bär balklänning. Är detta någonting jag kan bruka för att få ha balklänning? Och vad betyder det där bandet egentligen?

Om man ska läsa ordagrant, skulle jag då kunna tolka ”stor mässdräkt” som balklänning för kvinnor eftersom det inte står militär högtidsdräkt?

Svar:
M87 är daglig dräkt om den inte förses med tillbehör som gör den till stor mässdräkt, så där är balklänningen eller ibland benämnd frackklänningen mer korrekt. M/87, beroende på vilka tillbehör som tillförs, är både daglig dräkt och högtidsdräkt. Du kan mycket väl använda balklänning. Vid vissa förband används ett blå-gult band över axeln. Det är dock inget som är formellt reglerat och bör kontrolleras.

Din andra fråga får samma svar som den första. Du kan gå i balklänning och han i uniform.

Det blågula bandet markerar att man är officer men valt att ikläda sig balklänning, därmed kan de särskiljas från övriga damer. Om band nyttjas ska inget hängas eller sättas i bandet.

Militär högtidsdräkt är detsamma som stor mässdräkt, en uniform som finns framtagen för både män och kvinnor. Som officer i uniform är det endast stor mässdräkt som är aktuellt.
Väljer du balklänningen kan du markera din status som officer med ett blågult band.

Klicka här för att läsa klädkoder, inklusive militära sådana >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – vilken klädkod gäller i Blå Hallen och examen vid Polishögskolan?

Fråga:
Är bjuden till Blå Hallen för dotter tar examen på polishögskolan, vad för klädsel gäller för det kvinnor?

Svar:
Det finns ingen klädkod som är given i just Blå Hallen, utan det är inbjudan du fått som specificerar detta. Jag har sett inbjudningar till examen i Blå Hallen med allt från högtidsdräkt till vardagsklädsel.

Titta på din inbjudan, se vilken klädkod som gäller. Annars måste du kontakta inbjudaren och fråga.

Jag kan tyvärr inte svara då jag varken sett inbjudan eller klädkod. Det skulle enbart leda till gissningar, vilka kan vara helt felaktiga.

Klicka här för att läsa om olika klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – ska en balklänning vara golvlång runtom?

Fråga:
Jag ska på en tillställning där klädkoden är frack.

Du har skrivit att klänningen ska vara golvlång, men behöver den vara det runtom?

Kan klänningen vara knälång framtill och golvlång baktill så den sluttar runtom?

Svar:
Det viktiga är att den är lång, utpräglat festlig och gärna glittrig i sin karaktär.

Den ska vara hellång och det ska vara tydligt att du bär just en lång balklänning. Därmed kan den vara golvlång fram, men med större längd baktill. Börjar du lyfta den framtill blir den mer som en aftonklänning, så där krävs en viss balansgång. Men självklart, är klänningen vid, mycket festpräglad och glittrig samt rejält lång baktill. Då kan den fungera.

Klicka här för att läsa om balklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Fodelsedag – inbjudan utan klädkod, vad gäller?

Fråga:
Jag ska gå på 80-årsmiddag.

På inbjudningskortet som kom står det inget om klädkod. Vad gäller då?

Svar:
Normalt sett så brukar uppvaktning vid jämna år betyda klädsel finare än vardag.  Det skulle kunna innebära högtidsdräkt, om jag hårdrar etiketten.

Men det lär inte vara någon som bjuder in med den klädkoden till en middag. Så ta du en klädsel som motsvarar mörk kostym, då blir det alltid bra.

Annars kan man alltid ringa inbjudaren och fråga vad de avser om det är en otydlig klädkod.

Klicka här för att läsa om klädsel vid uppvaktning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur ska jag som tjej klä mig vid ett bröllop med klädkoden Kavaj?

Fråga:
Jag ska på mitt forsta bröllop i augusti,klädkoden är kavaj.

Vet inte tiden på dagen än så jag undrar nu, kan man både ha en lång aftonklänning, och en finare kort(som går under knät)?

Vill inte riskera och vara varken för fin än dom andra eller för vardagligt klädd.

Svar:
Klädkod Kavaj på bröllop innebär, eftersom det är formellt, detsamma som en mörk kostymklänning. Detta oavsett tidpunkten på dagen.

Då bröllop är formellt och troligen med ett större antal gäster, kan du välja en ankellång klänning. Men kan inte vara golvlång (balklänning), då det signalerar högtidsdräkt.

Den knälånga klänningen i fint material fungerar i alla lägen, välj den om du känner dig osäker. Läs i bifogad länk hur den utformas.

Klicka här för att läsa om kavajklänning vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – varför bärs slöja och vad innebär det?

Fråga:
När har man slöja och varför?

 Svar:
Slöja är ett plagg, som i en del fall täcker ansiktet, men långt ifrån alltid. 

De var vanliga på medeltiden, detta framförallt hos kvinnor i övre samhällsklasser. De hade ett dok som täckte håret och även hos nunnor ser vi än idag denna typ av slöja.

Ordet slöja som sådant kommer från att vara beslöjad, att dölja. Se på vår brudslöja som täckte brudens ansikte före vigseln. Efter det att prästen förklarat paret man och hustru, lyfte bruden på slöjan och då kunde brudgummen kyssa henne.

Även vid begravningar förekom och förekommer än idag, om än sällan, ett sorgflor som dolde ansiktet. Senast såg vi det på Kronprinsessan Victoria vid prinsessan Lilians begravning. Desto djupare sorg, ju längre flor. Floret hängde framför ansiktet under begravningen och sedan lyftes det upp över hatten. Detta bars i ett till ett och ett halvt år, beroende på hur nära släkt man var.

Idag kopplar vi oftast ordet slöja till muslimska kvinnor, men glömmer lätt våra egna traditioner. Det var inte så länge sedan det bars och se bara på gamla bilder av bondkvinnor, de bar alltid en schal om håret. Att gå barhuvad var för både män och kvinnor otänkbart.

Kanske beror vår nutida koppling till slöja att muslimska kvinnors huvuddukar ofta påminner om nunnornas och äldre tiders slöjor och dok i både Sverige och Europa. Det kan vara bra att här göra skillnad på en hijab (dok eller sjalett), som inte beslöjar ansiktet eller en niqab, som gör det.

En hijab var ursprungligen ett förhänge som manliga muslimer bar när de avskilt skulle fråga profeten Mohammeds hustrur om något. Det är detta som senare har överförts till klädsel för kvinnor.

En person ska enligt islam inte blotta vissa delar ( de kallas awrah) av kroppen, jämför med våra egna betydligt striktare sedlighetsregler för knappt 50- 100 år sedan. Man blottar sig inte i offentliga sammanhang och speciellt inte för främmande personer av motsatt kön. I många tolkningar av islam är kvinnans hår awrah och ska därmed täckas i det offentliga rummet.

En hijab är även en stark symbol som visar din identitet, könstillhörighet, samhällsstatus och religionstillhörighet. Flickor upp till puberteten behöver inte bära denna symbol, en symbol som med vårt västerländska synsätt ibland även förknippats med kvinnoförtryck.

Klicka här för att läsa mer om huvudbonader >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Examen – det är klädkod kavaj, kan han bära en Cardigan?

Fråga:
Mitt barn tar examen och har en kostym men sitter inte exakt på kroppen utan lite fladdrig. byxa och lång cardigan av samma tyg som byxan.

Är det ok att ha det.

Svar:
Du skriver inte om det är ett mindre barn, en son eller dotter så jag får gissa lite. Om klädkoden är kavaj kan en man inte bära en Cardigan istället för en kostym.

Detta förutsatt att det är en son du skriver om och att vi talar om en person som är i de övre tonåren eller vuxen.  Är det ett yngre barn behövs ingen kostym alls.

Klicka här för att läsa om klädkoden kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – vilken färg på kavajen ska jag välja?

Fråga:
Jag vill börja med att tacka för alla god tips du ger.
Jag försöker använda kostym så ofta jag bara kan. Det får mig att känna mig speciell.

Hur lyder etiketten när det kommer till färgen på kavajen? Jag tycker det är snyggt med svarta byxor, vit skjorta med svart väst och vit kavaj. Är det ok att använda?

Eller är det bara ok i vissa sammanhang? I så fall vilka?  Jag tillbringar mycket tid i Fort Lauderdale och där är det lite för varmt med svart kavaj, så där av använder jag en vit.

Svar:
Idag är valet av färg fritt på kavaj vid mindre formella sammanhang . I affärssammanhang och mer formella sammanhang är det den mörka som gäller.

Undantaget är tropiska klimat, där den vita även fungerar i formellt hänseende, just med tanke på värmen. Så anpassa dig efter situationen och välj färg.

Klicka här för att läsa mer om kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – vad ska kvinna ha på sig när det är frack?

Fråga:
Jag undrar hur kvinnan klär sig när mannen bär frack, mannen tillhör ett ordenssällskap och vi är inbjudna på middag?

Svar:
Du bär en klänning som är golvlång, i finare material och festlig i sin utformning. Att det är ett ordenssällskap påverkar inte klädseln.

I bifogad länk läser du hur den ska se ut, denna information står i min artikel.

Klicka här för att läsa min artikel om frackklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson