Klädsel – innebär vit fluga att jag är huvudattraktion?

Fråga:
Jag ska på en tillställning där jag kommer att vara i publiken, får jag då ha vit fluga?

Har hört mig för om och det verkar vara vissa som anser att fluga endast bärs av någon som är i ”huvudattraktionen”.

Svar:
Nej det verkar vara en ”lokal” tradition i klädkoder.

Vit fluga avråder jag ifrån eftersom det är till frack. Som jag ser det bör en diskret fluga väljas.

I övrigt fritt efter tycke och smak, men en mörkblå fluga till vit skjorta är en riktigt snygg kombination.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett på teater >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – vardagsklädd och kavajförbud, vad innebär det?

Fråga:
Önskar ett litet tips inför ett kommande bröllop där klädkoden är vardagsklädd & kavajförbud. Det känns både lätt och svårt.

Svar:
Som så ofta är påhittade egna klädkoder helt omöjliga!

Det är endast inbjudaren som vet hur de tänkt sig och därmed har svaret. Resultatet av klädkoder som denna är förvirring och det kan vara allt från jeans med t-shirt till snygg finkjol med top alternativt byxor och skjorta med tröja. Det finns alltså endast ett svar på frågan, ring och hör vad de tänkt sig.

Är det ni själva som valt denna klädsel, avstå från den. Skriv hellre rakt på vad ni önskar för klädsel, som: ”Jeans/skjorta och tröja med grova skor (vi ska ut i naturen)”.

Jag har upplevt bröllop med tveksam klädkod, där halva gänget kom i tunna klänningar med klackskor och männen i ljusa byxor med skjorta. Det blev logdans, kallt regn, lite lerigt, brädgolv och nästan katastrof…

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nyår – kan jag bära svart kostym och fluga, min fru tycker att jag blir för finklädd?

Fråga:
Vi är bortbjudna muntligen till nya vänner på nyårsafton.

Ingen klädkod har alltså angivits. Jag tänkte klä mig i svart kostym med svart fluga. Är detta ok?

Vi blir ett mindre sällskap 6-8 personer och jag tycker det verkar ok med fluga men min fru är orolig att det blir för mycket. Vad gör jag?

Svar:
Det är inga problem, jag skulle snarar fråga din fru om vad hon tänker på när hon säger ”för mycket”? Att vara välklädd är endast trevligt och snyggt, vad andra sedan gör är ett mindre bekymmer.

Ska vi dessutom vara riktigt formella enligt gammal etikett, så betyder avsaknaden av klädkod – frack! Men det kanske är lite väl bra…

Ta kostymen och flugan!

Klicka här för att läsa om att gå på nyårsfest >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – klädkod ”nyårsfin” på bröllop, vad innebär det?

Fråga:
Vi är bjudna till bröllop till nyårsafton, då undrar jag hur ska man klä sig om det står nyårsfin?

Svar:
Beklagar, men en helt omöjlig fråga att svara på, för vad är nyårsfint för mig, för dig eller för din väninna?

Vi har helt olika uppfattning och därför är dessa påhittade klädkoder omöjliga för gästen, även om de många gånger skrivs i syftet att avdramatisera begreppet klädkod.

Svaret blir, ta det du tycker är fint! Ett bröllop är i sig en formell tillställning, så jag skulle rekommendera en mörk kostym för mannen och en finare klänning för damen.

Klicka här för att läsa min artikel om omöjliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Nyår – kan jag bära medalj till nyårskostymen?

Fråga:
Jag fick en minnesmedalj av kungen för bröllopet mellan Victoria och Daniel.

Jag skulle vilja veta om jag får bära medaljen till svart kostym vid nyår?

Svar:
Medaljer kan bäras till mörk kostym, så det är ingetbekymmer.

Om din medalj inte utdelats som medlem i någon loge eller sällskap, så går det bra att bära den.

Klicka här för att läsa mer om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – vilken klädsel vid begravning?

Fråga:

Vilken klädsel kan bärs vid begravning?

Svar:

Din fråga säger inget om vad som skrivits i annonsen, om du är man eller kvinna, eller om du avser bära civil klädsel eller uniform.

Grundregeln är att om inget annat angivits är det mörk klädsel. Men i övrigt måste du själv,  i bifogad länk, läsa dig till vad som gäller.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nyår – måste jag bära midjeband till min Smoking?

Fråga:
Är bjuden på nyårsfest med smoking som klädkod. Har en smoking med sjalkrage som jag är nöjd med. Men måste jag bära midjeband? Går det lika bra utan?

Svar:
Formellt ska det vara midjeband om du har schalkrage och väst om det är spetsig krage (som på en kavaj). Men det är få personer som ser detta och om du istället väljer väst kommer det att fungera utan att någon direkt tycker det är fel.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Nyårsfirande – klänning till klädkoden mörk kostym, kan den vara kort?

Fråga:
Jag undrar om det är okej att på nyår ha en klänning ovanför knät trots att klädkoden är mörk kostym? Den är annars väldigt klädd klänning. Inte urringad eller kort ärm?

Svar:
Ska det vara formellt korrekt, så kan du inte bära den klänningen då den är för kort. Men samtidigt kan vi vända på det hela, vem kommer ens att fundera på en sådan detalj. Jag är övertygad om att din klänning fungerar utmärkt även om den är lite kort.

Klicka här för att läsa mer om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson