Klädsel – bara ben i kyrkan vid ett bröllop?

Fråga:
Min syster säger att man aldrig kan gå barbent på ett bröllop stämmer detta?
Kan en bröllopsgäst vara barärmad i kyrkan?

Svar:
Formellt finns det inget hinder mot att vara barbent i kyrkan, sedan kan det diskuteras vad som avses med barbent. Dagens kjolar kan i vissa fall knappt dölja trosorna eller det som finns därunder och då är det definitivt inget lämnpligt plagg för ett bröllop. Men en vanlig längd på en kjol, strax under knäet eller längre är inget hinder för att vara utan strumpor.

Det är bara axlar som avses när man talar om kyrkan rum, det krävs således inte långärmade blusar eller liknande. Har du en topp eller kjol med bara axlar så räcker det med en schal för att täcka dessa.

Klicka här för att läsa mer om klädsel på bröllop >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Utlandets etikett – kortbyxor på hotellet i Dominikanska republiken?

Fråga:
Jag ska åka på semester till Dominikanska republiken med all inclusive. Frågan är: Dom har dresscode casual-elegans på restaurangen på hotellet kan det funka med finare trekvarts byxor och skjorta eller måste det vara långbyxor?

Svar:
Hade det varit kortbyxor som gällt så hade det stått Come as You are, så det är bara att ta på ett par snygga sköna sommarbyxor. Eftersom det är ett varmt klimat är vitt ok.

Klicka här för att läsa om utlandets etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Bröllop – dresscode suit och night dress i Portugal, vad tar vi?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop i Portugal i sommar. Vi har fått veta från brudgummen att dresscode är suit och night dress.

Mörk kostym? Vit skjorta? Slips eller fluga? Lång eller kort klänning. Jag blir inte klokare. Har du något förslag?

Svar:
De har bjudit in med klädkoden kostym och aftonklänning. Night dress är likvärdigt med evening dress. Det borde innebära mörk kostym, vit skjorta med slips eller fluga för honom och aftonklänning för henne. Den senare är då ankellång.

Läs mer om klädkoderna mörk kostym och aftonklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Bröllop – vilka kläder ska våra barn ha?

Fråga:
Vi ska på bröllop med barnen 1 och 6 år, det är ingen klädkod.  Kan barnen ha vita sommarklänningar på sig?

Svar:
Små barn omfattas aldrig av vuxnas klädkoder, så oavsett kan ni ta det finaste de har som klädsel.

Skälet är att barn växer fort och man kan inte begära att föräldrar ska köpa festklädsel som de direkt växer ur.

Du har inte skrivit någon e-postadress, därför kan du heller inte få någon avisering om när detta svar publiceras.

Klicka här för att läsa barn på bröllop >> 

Mats Danielsson, Etiettdoktorn

Begravning – vi har beslutat oss för ljus klädsel på begravningen, vilka kläder tar vi?

Fråga:
Till vår sons begravning har vi ljus klädsel.  Vad ska vi bära för kläder?

Passar ljus grå kostym och vilken slips?

Svar:
Om ni själva har valt ljus klädsel är det också ni som beslutat er för vilken klädsel som passar.  Därför är frågan egentligen omöjlig att besvara, men undvik kraftiga färger som rött eller grönt. Välj diskreta färger, grå kostym passar bra. Välj en diskret slips.

Klicka här för att läsa mer om ljus klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Bröllop – var lägger brudgummen hatten?

Fråga:
Jag undrar  var gör brudgummen av sin hatt när han kommer in i kyrkan, om han valt att bära en sådan till sin jackett. Lämnar han den i vapenhuset? Ger han den till sin Bestman, eller ger han den till prästen?

Svar:
Innan han går in till altaret för att vänta på sin brud, finns oftast brugummen i sakristian. Där kan han lämna den och sedan kan bestman eller marskalk hämta den åt honom när de gått ut.

Klicka här för att läsa om hatt >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkoder – middag med dans – mörk kostym?

Fråga:
Min make är med i en orden, nu skall det vara avslutande middag med dans.  Klädkoden: Mörk kostym.
Mörk kostym är kostym och inget annat, eller?  Vad skall damen ha? Lång klänning? Knäkort klänning? Vilken färg? Med eller utan armar? Jag har fina långa klänningar, vill gärna ha det av kosmetiska skäl efter en större operation.

Svar:
Mörk kostym är detta och det innebär att något annat kan inte komma på fråga. För honom är det en mörkt blå, mörkt grå eller svart kostym. Vit skjorta och slips. För damen klänning/kjol, med en längd under knäet och vid finare tillställning lång. Så i ditt fal kan du bära detta. För att du mer utförligt ska se hur du klär dig klickar du på dessa länkar som bifogas.

Klicka här för att läsa mina artiklar Mörk kostym henne  Mörk kostym honom >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Allmänt – varför är vett och etikett som det är?

Fråga:
Vad är anledningen till att man behöver ”regler”, eller kanske snarare förslag om hur man ska klä sig och bete sig till vardags och på fest? Och varför är dessa regler nästan alltid riktade mot att man inte ska följa sina egna tankar och känslor utan istället följa regelboken? Vad är enligt dig anledningen till att etiketten är viktig?

Svar:
Vett och etikett handlar om samvaron mellan människor, med syftet att underlätta och göra det trevligt och enkelt. Då innebär det per automatik att hänsyn och förmåga att anpassa sig till omgivningen blir viktiga delar. Dina personliga önskemål, de saker du vill göra, får i de sammanhangen stå tillbaka för att andra människor ska ha det bra.

Den person som alltid vill ”följa sina egna tankar” ger med andra ord blanka sjutton i andra människors behov. Där har du etikettens kärna, att bry sig om andra och verka för att andra ska ha det bra. På jobbet, i skolan, bland vänner och i umgängeslivet.

Sedan har det utifrån detta kommit ”regler” om kläder, bordsskick och allt annat. Men man ska alltid minnas att dessa regler är till för att alla ska göra ungefär lika inledningsvis, man klär sig på samma nivå så blir ingen utanför, man äter med besticken på ett viss sätt så slipper någon att äcklas, eller trängas med den som har armarna på bordet.

Det kan också vara att visa en familj respekt när någon dör, att klä sig diskret och uppträda varsamt. Skrikiga färger och glada skratt skulle göra en sörjande förtvivlad. Eller klä sig på det bästa sättet när en vän gifter sig, att visa sin vän den respekten på hen största dag i livet. Då finns reglerna.

Kan du dessa regler kommer du att klara dig långt i livet och den som kan reglerna, vet också när man kan strunta i dem. Det är den stora poängen med vett och etikett – den är en ledstång genom livet.

Klicka här för att läsa mina tips om vett och etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Begravning – kan jag bära min uniform?

Fråga:
Den kommande onsdagen så ska jag på begravning och ska ha konsert efter, där vi bär en speciell uniform. Är det okej att bära uniformen under begravningen?

Svar:
Om din uniform motsvarar mörk kostym i klädnivå är det inga problem. En uniform i rött eller ljusblått eller andra lätta ljusa färger fungerar inte av förklarliga skäl.

Klicka här för att läsa om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Bröllop – klädkod kavaj, vilken färg på skjortan ska jag ha?

Fråga:
Kan jag ha grå kostym på bröllop och vilken färg på skjorta och slipsen ska jag bära?

Svar:
Du kan bära en mörkt, mörkt grå kostym då Kavaj på bröllop innebär en formell klädkod som motsvarar Mörk kostym.

Till denna bär du en vit skjorta med en elegant diskret slips.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod kavaj på bröllop >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn