Klädkod – grå kavaj för finare vardag på arbetet?

Fråga:
Vad tycker du om en kavaj som är klassiskt grå och hur du hade kombinerat den? Funkar den till svarta jeans?

Svar:
Det är en fråga om stil och mode. Du har i din fråga angiviSom en klassisk kavaj i vardagen och på arbetet fungerar det utmärkt, men till en fest med mer formell klädkod är den inte korekt.

Läs mer om klädsel finare vardag >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Dresscode – Day Dress, vad innebär det?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop i Belgien i augusti. 300 pers. I inbjudan står det Formal Day Dress, m a o Jackett.

Jag kommer att bära en Mörkblå kritsteclsrandig kostym istället. Jag antar att man endast kan ha vit skjorta till?

Vilken färg kan jag välja på slips? Ska den vara diskret ellet kan jag ha en randig, prickig, glad?

Svar:
Om det på inbjudan angivits Formal Day Dress/ Smart Day så är det jackett eller mörk kostym.

Men i detta fall är det endast Formal Day Dress och därmed fungerar inte din kritstrecksrandiga kostym. Du får välja en Jackett.

Klicka här för att läsa mer om Formal Day Dress >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Skor – nytt jobb, dresscode krävs. Vad ska jag ha for skor?

Fråga:
Jag är en kille som alltid tyckt om mode men aldrig riktigt haft råd och har i slutändan även när pengar funnits, slutat i mina svarta och vita Converse med t-shirt.

När det är fest åker finkläderna på. Jag klär mig fint men inte direkt i kavaj till vardags. Nu har jag fått ett chefsjobb där klädkoden är viktig. Skjorta är ett krav. Har vanligen trenchcoat svarta boots och jeans/chinos till det. Alternativ slänger jag på mig kavaj beroende på vädret.

Jag har bara svarta boots och svarta näbbskor. Jag vill inhandla ett par bruna för att fånga den bästa nyansen till exempelvis.blåa byxor. Kommer nog aldrig även om jag vill det, använda ett par oxfordskor till vardags, det känns även lite uppklätt till till jobb.

Vad skulle ni rekommendera för sko, som är välklätt, men även mer vardagssko? Är svart förbjudet till blåa/ljusa byxor?

Svar:
Jag kan inte rekommendera någon speciell sko, men jag förstår inte riktigt vad bekymret är med ett par oxfordskor? Du blir välklädd, inte överklädd. Det är nog snarast dina egna begränsningar som stoppar dig.
Sedan kan det givetvis vara så att du inte gillar skorna, men om du är tveksam så köp två par standardskor. Ett svart par och ett par bruna, båda i skinn med snörning och låg klack. Då fungerar de i alla situationer. Det viktiga är att de är välputsade. Du ser i bifogad annons vad jag använder.

Bär du svart livrem funkar svarta skor till det mesta.

Klicka här för att läsa mer om skor >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Begravning – klädsel på min brors begravning?

Fråga:
Jag undrar vad min sambo ska ha för klädsel på min storebrors begravning?  Ska han ha slips?

Svar:
Jag antar att du undrar om din sambo ska ha slips (din fråga har en annan hänsyftning).

Det är brukligt att manliga gäster på begravning bär mörk kostym, vit skjorta och svart slips om de inte är nära anhöriga. Eftersom det är din bror och din sambos svåger (om än inte via vigsel) kan din sambo bära vit slips.

Klicka här för att läsa om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – är jackett inte en klädkod?

Fråga:
Jag såg på din sida att du anser att jaquette ”inte är svensk klädkod” vilket förbryllar mig något.

Någon har kommenterat ett svar som givits i frågan och där påpekat att jaquette är en högtidsdräkt för förmiddagsbruk.

Detta är också min uppfattning, även om den väl vanligen benämns förmiddagsdräkt. Jag har själv vid ett flertal tillfällen bevistat såväl bröllop som andra tillställningar iförd detta slags utstyrsel och eftersom alla andra närvarande herrar gjort sammalunda, måste den väl rimligtvis ingå i gällande svenskt klädschema?

Svar:
Jackett är inte vanlig i Sverige och är precis som du skriver en förmiddagsdräkt. Däremot förekommer den ofta i t.ex Storbrittanien, Portugal och Japan.

I Sverige har vi fyra koder: Högtidsdräkt, Smoking, Mörk kostym och Kavaj. Jacketten ryms inom begreppet högtidsdräkt, men på förmiddagen. Därmed saknas en specifik kod, det är tidpunkten som avgör valet av kläder, man skriver inte jackett på en inbjudan.

Om du på en inbjudan i Sverige inte skriver någon klädkod innebär det formellt att högtidsdräkt är önskad (= frack eller motsvarande), men bjuder du in till bröllop i Sverige, med vigsel och efterföljande lunch (innan 15.00) innebär det automatiskt mörk kostym.

Jacket förekommer i Sverige, men då på brudgummar och även på fest eller högtid med internationella gäster. Men som klädkod har vi inte jackett.

Klicka här för att läsa min artikel om jackett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Dresscode – jag ska på visning, vad innebär smart casual?

Fråga:
Jag har fått en inbjudan av ett stort bilföretag att närvara vid deras lansering av en ny bilmodell. I inbjudan står att klädseln på kvällen ska vara ”casual smart”. Jag har förstått när jag letat på er sida med frågor och svar vad män skulle kunna ha på sig, men vi kvinnor då?

Vad skulle vi kunna ha?

Svar
Intressant att en stor bilfirma bjuder in med en engelsk klädkod, Smart casual innebär kort och gott ”fin vardagsklädsel”.

Då kan du bära en snyggare byxa, ett par eleganta jeans, en top med kavaj eller blus. Sommarkänning av bomull eller annan kvalité alternativt kjol, Stor frihet med andra ord!

Klicka här för att läsa om dresscode smart casual >>¨

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Kläder – vad ska vi ha på oss vid en filmpremiär?

Fråga:
Vi är bjudna på premiären på en filmpremiär med klädkoden är mörk kavaj. Innebär det att det är helt fel om mannen vill bära smoking? Det vill säga, kan man klä sig över den klädkod som gäller?

Svar:
Följ den angivna klädkoden mörk kostym, att ta smoking är inte korrekt och innebär att du blir bättre eller finare klädd än övriga gäster.

Klicka här för att läsa om klädkod mörk kostym >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädkoder – kostym på kvällen, kan man ha ljus kostym av linne?

Fråga:
Är bjuden på ett evenemang med middag och underhållning via jobbet men får ta med respektive .Klädkoden är kostym.  Kan han då ha en ljus (linnefärgad) kostym eller måste det vara en mörk kostym?

Svar:
Koden som sådan ger en viss frihet i färgen på kostymen. Formellt finns inte klädkoden Kostym, men den visar på en viss formell tillställning.

Traditionellt brukar kostym innebära frihet i färger, man ska ha lika byxa och kavaj däremot. Men med tanke på en arbetsrelaterad situation och dessutom på kvällen rekommenderar jag en mörkare färg på kostymen.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn