Nobel – varför bar inte Drottningen eller Kronprinsessan en tiara?

Fråga:
Tittar på det idag nedbantade Nobelfirandet.

Varför bar inte Drottningen och Kronprinsessan tiaror?

Svar:
Tiara eller diadem, ofta benämns de tillsammans.

Diademet är högre än tiaran.

Skälet till att de inte bar något av detta var klädkoden.

Det var mörk kostym och diadem och tiara bärs vid högtidsklädsel (frack).

Läs mer i min artikel om tiara och diadem >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – vilken klädsel är det som gäller när man inbjudits till bakettmiddag?

Fråga:
Jag undrar vad det är för klädkod på en bankettmiddag?

Svar:
Klädkoden ska framgå av inbjudan.

Saknas en angivelse om klädsel är det enligt tradition högtidsdräkt.

Men det är inte så numer, då till och med hovet i så fall skriver den klädkoden.

Så tyvärr blir svaret att det finns inga givna klädkoder för banketter.

Du kan antingen chansa, en smoking eller motsvarande klänning är aldrig fel.

Alternativt ringer du upp den som bjudit in och efterfrågar klädkoden.

Det är aldrig oartigt att ställa den frågan om man inte skrivit klädkod eller varit otydlig.

 

Läs mer i min artikel om klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – är det endast vid bröllop man ska undvika en svart balklänning?

Får en balklänning ha ärmar? Och vilken längd på operahandskar?

Fråga:
Vid högtidsdräkt som klädkod.

Är svart balklänning inte okej, eller är det endast vid bröllop?

Eller är det vid alla tillfällen det står högtidsdräkt?

Svar:
Det är endast vid bröllop som helsvart klädsel ska undvikas.

Detta då det förknippas med sorg.

Du kan alltså bär en svart balklänning vid fest.

Läs mer i min artikel om balklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan en balklänning ha slits?

Fråga:
Vid klädkod högtidsdräkt som kvinna, hur ställer man sig till slits på balklänningen?

Är detta okej?

Svar:
En korrekt frackklänning/högtidsdräkt kan t.ex. vara ärmförsedd, ha hög hals, slät eller tvådelad.

Det råder med andra ord väldigt stor frihet när du väljer modell.

Det viktiga är att klänningen är en utpräglad festklänning och hellång.

Men det ska synas att det är festklädsel!

Det enda som är direkt fel är om det inte är en golvlång modell.

Svaret är därmed ja, du kan bära din klänning med slits om den i övrigt uppfyller kraven.

Läs mer i min artikel om högtidsdräkt >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – Nobelpriskonsert i Stockholms Konserthus, vilken klädsel?

Fråga:
Är smoking/liten högtidsdräkt korrekt klädsel vid konsertbesöket?

Svar:
Nobelkonserten ingår i det officiella programmet under Nobelveckan och är en hyllning till årets Nobelpristagare.

Den arrangeras av Konserthuset och samma företag som bl.a. driver Nobelmuseet.

Du kommer förmodligen se en mycket blandad klädstil, då det inte finns någon klädkod angiven.

Det är en konsert som man köper biljetter till och därmed följer den inte Nobelstiftelsen inbjudningar.

Du kan bära en smoking/liten högtidsdräkt om du så önskar, men även en kostym eller kavaj med udda byxa fungerar.

Läs mer i min artikel om konsert >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kläder – räknas min gammelmorfar som nära anhörig och ska jag ha svart slips på hans begravning?

Fråga:
Min gammelmorfar har nyligen gått bort och jag undrar om jag borde ha svart eller vitt slips på begravningen?

Jag har försökt att fråga folk om svar och alla gånger har jag fått svaret att jag ha på mig vilken slips som helst.

Min gammelmorfar har alltid sagt att vett och etikett är viktigt så jag tycker ändå att jag kan visa respekten att klä mig enligt boken på hans begravning.

Jag undrar även om jag kan ha på mig en mörkblå kostym eller är det svart kostym som gäller enligt boken?

Svar:
Din gammelmorfar får räknas som din nära anhörig.

Därmed gäller vit slips.

Du kan bära en mörkblå kostym.

Läs mer i min artikel om kläder på begravning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – jag hade inte så bra kontakt med svärfar, ska jag då klä mig som nära anhörig vid hans begravning?

Fråga:
Jag hade inte särkilt mycket kontakt med min svärfar.

Nu har han avlidit och jag täkte inte bära vit slips utan en svart p.g.a. den sporadiska relationen.

Vad säger du?

Svar:
Formellt ska du bära vit slips och sitta med de närmast sörjande.

Kommer du inte sitta där, då kan du bära svart slips.

Läs mer i min artikel om val av slips >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – vid bröllop anges kavaj, kan jag bära en hellång klänning?

Fråga:
Jag undrar om jag gör bort mig om jag kommer i en hellång festklänning på min sons bröllop?

Jag har hittat drömklänningen men läste att det var klänning till knäna som gäller.

Svar:
Om din son har skrivit Kavaj på inbjudan och då i avsikten mörk kostym, vilket är troligt eftersom du skrivit kavaj, då avgörs kläderna utifrån bröllopets storlek.

Kavaj är idag en mer enkel klädkod än mörk kostym, men vid bröllop brukar det vara den mer formella klädkoden mörk kostym som gäller.

Är det många gäster på bröllopet anses det vara formellt, då kan du använda en klänning i ankellängd.

En hellång, dvs golvlång klänning, får anses som högtidsdräkt/frackklädsel och fungerar inte.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dop – måste barnbarnet i yngre tonåren bära kostym vid barndop?

Fråga:
Min dotterson i yngre tonåren vill inte klä upp sig till ett större dop som vi ska till i Danmark.

Det är en nära släktings barn som ska döpas samtidigt på en restaurang i Danmark.

Många inbjudna i olika åldrar, svenskar och danskar. Hur kan vi underlätta för vår dotterson, som har stark vilja, för att känna sig ledigt klädd och känna sig bekväm.

Har tidigare alltid varit mycket propert klädd i kostym och snygga skor vid större sammanhang.

Vi tycker själva att han inte behöver vara just kostym.

Svar:
Du har helt rätt, det behöver inte vara kostym.

För det första så växer barn i den åldern väldigt fort, man kan inte köpa kläder för ett enda tillfälle.

Vill du att han ska vara lite snyggare klädd kan en skjorta, tröja och kanske snygga jeans vara alldeles utmärkta.

Annars brukar det generella rådet vara att ta något snyggt ur garderoben, det räcker gott.

Läs mer i min artikel om klädkoder för barn >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag bära byxor vid aftonklänning och mörk kostym?

Fråga:
Kan jag som kvinna ha byxor om klädkod är aftonklänning och mörk kostym på en ceremoni?

Om ja, vad för typ av byxor i så fall?

Svar:
Är det anbefallt aftonklänning så blir den festfina byxan lite svårare.

Men byxor, vida och eleganta i aftonpräglat material fungerar, då med en utpräglat festfin topp.

Snygga långbyxor med betoning på vardag eller byxdress är inte möjligt.

 

Läs mer i min artikel om aftonklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson