Inbjuden till fest med temat fritidsklädd, vad innebär detta?

Inbjuden till fest med temat fritidsklädd, vad innebär detta?

Fråga:
Inbjuden till fest med temat fritidsklädd, vad innebär detta?

Brukar vara välklädd, så när detta tema på en dansfest kom upp så börjar jag ju undra.

Hur jag då ska klä mig?

Svar:
Det är endast den bakom inbjudan som vet vad begreppet innebär i just detta sammanhang, kan det vara ett förslag att fråga.

Att ställa en sådan fråga anses inte vara oartigt, när inbjudan är nästintill obegriplig.

Så när du är inbjuden till fest med temat fritidsklädd, vad innebär detta, uppstår som alltid förvirring vid påhittade klädkoder.

För fritidsklädd för dig, kan vara en skjorta, kavaj och ett par chinos.

Men för någon annan kan det innebära shorts och linne.

Vill du inte ringa och fråga, välj då det som du anser vara en snygg fritidsklädsel.

Klädseln som sådan är ju ganska välbekant, så det kan ju vara en sportig kavaj med byxor för en man, eller snygga jeans med tröja för en dam.

Stor frihet råder.

Läs mer i min artikel om obegripliga klädkoder >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kan min aftonklänning vid ett bröllop vara vadlång och ha en slits?

Kan min aftonklänning vid ett bröllop vara vadlång och ha en slits?

Fråga:
Kan min aftonklänning vid ett bröllop vara vadlång och ha en slits?

Jag undrar då jag är buden på stort fint bröllop.

Smoking/lång klänning som dresscode.

Vad jag förstår gäller här då aftonklänning, ankellång men inte vadlång eftersom det specifikt står lång klänning eller?

Får denna långklänning ha slits? Hur hög?

Och om jag förstått rätt så går det pga bröllopets storlek både bra att ha tight klänning eller vid kjol?

Jag har väldigt svårt att hitta rätt klänning.

Om den ska vara ankellång hittar jag antingen fodral med mycket urringning eller slits alternativt chiffong och tyll i mängder vilket inte heller känns helt rätt.

Svar:
En smokingklänning kan vara lång eller kort och om den är kort ska den vara väldigt festfin och galabetonad.

Så din fråga, kan min aftonklänning vid ett bröllop vara vadlång och ha en slits kan besvaras med att den korta smokingklänningen kan inte vara en frackklänning, då en sådan ska vara lång, men är den kort (till dina knän som kortast) kan den vara vid.

Ankellångt i olika nivåer är precis lika rätt som knälängd.

Din klänning eller kjol kan ha slits och då precis så högt som du tycker känns anständigt och bekvämt.

Läs mer i min artikel om aftonklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kan jag bära sorgflor på min mammas begravning?

Kan jag bära sorgflor på min mammas begravning?

Fråga:
Kan jag bära sorgflor på min mammas begravning?

Jag förstår att det inte är så vanligt idag, men hur kan en ”modern” form av sorgflor se ut?

Svar:
Det är inte särskilt vanligt, men du kan bära en hatt med ett kort sorgflor.

Din fråga, kan jag bära sorgflor på min mammas begravning, är lite ovanlig med det förekommer.

Via den här länken ser du en bild på ett sorgflor.

Sorgflor bärs på den svarta släta hatten och ger ett viss skydd från insyn.

Senast såg du Kronprinsessan Victoria bära flor vid Prinsessan Lilians begravning.

Hatten med flor bär du i kyrkan. Till minnesstunden kan du ta av den, så möter du gästernas blickar.

Läs mer i min artikel om sorgflor >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Om det står färgglatt som klädsel på begravning, vad innebär det?

https://blogg.vett-och-etikett.com/kladkoder-jag-hade-inte-sa-bra-kontakt-med-svarfar-ska-jag-da-kla-mig-som-nara-anhorig-vid-hans-begravning/

Fråga:
Om det står färgglatt som klädsel på begravning, vad innebär det?

Vi ska på begravning där angiven klädselkod är färgglad.

Vad innebär det? Hur färgglada kan vi vara?

Ska det vara nedtonade färger?

Svar:
Det vedertagna sättet att ange, förutom mörk klädsel som inte skrivs alls, är valfri klädsel.

Då kan man även komma i andra färger än mörkt, men trots valfritt brukar nedtonade färger rekommenderas.

Här är det annorlunda, man skriver uttryckligen färgglatt.

Så om det står färgglatt som klädsel på begravning, vad innebär det, kan man fråga sig.

Då betvivlar jag att det ska vara nedtonat, snarast tvärtom. Så fram med kläder som har färg!

Läs mer i min artikel om kläder på begravning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod kostym – vilken är korrekt klädsel för en kvinna?

Fråga:
Jag är bjuden på bröllop och på min inbjudan står det kostym.

Vad betyder det att jag ska ha på mig då som kvinna?

Svar:
Egentligen finns det endast fyra klädkoder.

Högtidsdräkt, Smoking, Mörk kostym och Kavaj.

Begreppet kostym förekommer ibland och man få tolka detta lite utifrån tillfälle och situation.

På ett bröllop innebär det oftast Mörk kostym.

Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd.

Är det en stor fest, som ett bröllop, med fler än 20 gäster kan den vara ankellång.

Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe.

Den ska ha en kort ärm och lagom urringning.

En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Nyår – kan vi bära Smokingklädsel, även om det inte står angivet?

Fråga:
Vi är bjudna på nyårsfest och undrar om det går bra att klä sig i smoking trots att ingen dresscode är föreskriven.

Det har tidigare varit brukligt med mörk kostym.

Vi vill inte att andra gäster skall känna sig ”oklädda”.

Svar:
Normalt sett så klär man sig inte ”högre” än den klädkod som anges.

Om klädsel inte är angivet och mörk kostym en vid nyår ofta vanligt förekommande klädsel

Smoking kan fungera bra, men förbered er på att ni kan bli ensamma om denna klädsel då det brukar vara mörk kostym i er vänkrets.

Läs mer i min artikel om nyårsfirande >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag använda min kilt som högtidsdräkt?

Fråga:
Kan jag som svensk bära kilt som högtidsdräkt?

Jag har en tartan som är registrerad och jag har rättighet att bära den.

Jag har självklart de rätta tillbehören för att den skall klassas som högtidsdräkt.

Svar:
En national-, hembygds- eller folkdräkt kan ersätta fracken/högtidsdräkten.

Så svaret är ja, du kan använda den.

Läs mer i min artikel om högtidsdräkt >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – vilken längd på klänningen vid akademisk högtidsdräkt?

Får en balklänning ha ärmar? Och vilken längd på operahandskar?

Fråga:
Vad gäller längden på kjolen/klänningen vid akademisk högtidsdräkt?

Går det bra med en klänning som slutar strax ovanför foten (ca 7/8 längd) eller bör den vara ner till golvet?

Svar:
Det är samma längs dom vid all annan högtidsdräkt.

Enda skillnaden är att frackens rockslag kan ha akademiska beteckningar.

Vilket då innebär en golvlång klänning eller kjol med separat överdel.

Läs mer i min artikel om högtidsdräkt för henne >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära långklänning till nyårsbröllop på ett slott om klädkoden är mörk kostym?

Fråga:
Jag ska (förhoppningsvis) på ett bröllop på nyårsafton!

Det är min mans bror som ska gifta sig och det är på ett slott. Mellan 60-100 gäster.

Nu har jag hittat en drömklänning men den är både lång och glittrig.

Ändå diskret marinblå, men följer inte alls klädkoden mörk kostym.

Kan jag eftersom det är nyårsbröllop på ett slott tänja lite på klädkoden eller är det säkrast att välja annan klänning?

Har inte frågat brudparet ännu för dom hade sagt att jag får ha på mig vad jag vill.

Men jag vill inte bli ”för uppklädd” om ingen annan tänker lika.

Hur ska jag tänka?

Svar:
Du ska följa klädkoden som är angiven.

Är det inte högtidsdräkt, balklänning angiven så ska du inte bära den.

Så tyvärr, du får tänka om till en kjol eller klänning som är under ditt knä i längd, med uttalad festprägel.

Ankellång går bra, men då ska den inte vara vid eller glittrig

Väljer du en kortare klänning kan vara glittrig.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Nyår – kan jag bära en aftonbyxa vid en större nyårsfest?

Fråga:

Ska på större nyårsfest på ett fint ställe.

Dresscoden är smoking eller mörk kostym. Jag har tänkt ha svarta vida byxor och en ljus glittrig top med ärm plus smycken förstås.

Undrar nu om jag kan ha just dessa byxor och är det ok att dom är svarta? Funderar på om jag istället ska hitta en längre kjol till denna top istället.

Kan den kjolen vara svart?

Svar:

Om du planerar att bära en byxa, så är det utifrån klädkoden Smoking. Till mörk kostym går det inte bära en byxa.

Då är det viktigt att den är utpräglat festbetonad, en vanlig vid byxa fungerar inte. Bättre upp, finare material och festlig ska den vara.

Färgen är helt fri att välja.

Läs mer i min artikel om aftonklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson