Klädkoder – kan jag bära frack på min fars begravning?

Fråga:
Min far var en man som älskade flärd och etikett.

Man skulle helst vara klädd i det finaste hela tiden, d.v.s högtidsdräkt.

Mina funderingar som en av de närmast anhöriga är om jag gör fel som vill hedra min far genom att bära frack med svart väst på hans begravning såhär på 2000-talet.

Personligen tycker jag att det var en fin tradition man hade förr.

Svar:
Jag kan ju inte säga att det är ”fel” med frack och visst var traditionen fin.

Men du kommer vara den enda gästen som bär den och det kommer tveklöst sticka ut.

Den förekommer i stort sett aldrig numer.

Jag har undersökt detta och en enda idag aktiv begravningsentreprenör i Sverige har sett en frack vid begravning, det var på 1950-talet i Stockholm där en man bar det vid sin frus begravning.

Än idag är han ihågkommen, men jag tycker att du ska gör så som du känner vara bäst.

Varför inte skriva i annonsen: ”Min far älskade sin frack, har du en så är du välkommen att bära den”

Då kommer flera att bära frack.

Läs mer i min artikel om begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kläder – vad innebär klädkoden Sommarkavaj?

Fråga:
På en inbjudan står det, Klädsel: Sommarkavaj.

Har jag uppfattat det riktigt att min man kan ta på sig en ljus kostym?

Svar:
Han kan ta vad han vill eftersom klädkoden inte existerar.

Det är med andra ord upp till din man att avgöra vad han betraktar som sommarkavaj.

Detta är ännu ett exempel, i en lång rad, på festarrangörer som hittar på egna koder.

Det enda dessa egna klädkoder gör, är att de försvårar för gästen.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – funkar svart chiffongklänning som Smokingklänning?

Fråga:
Jag och min man är bjudna på 50-årsfest med klädsel Smoking.

Jag har ingen festklänning/ sidenklänning hemma och undrar om en svart chiffongklänning funkar att ha på sig?

Den är knälång och har långa genomskinliga ärmar.

Svar:
Om din klänning kan anses vara utpräglat festbetonad, så fungerar den.

Klicka här för att läsa min artikel om Smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Medaljer – vad kan man bära på en FN-soldats begravning?

Fråga:
Det här med ”inga medaljer på begravning” gäller det också då en ”gammal” Fn-soldat ska begravas?

Jag är själv FN-soldat från 1960 talet i Kongo och har varit på begravning av ”gammal FN-soldat” där man hade medaljer på sig.

Är detta fel?

Svar:
Om du bär uniform kan det finnas särkilda regler för just din uniform, det får du bäst veta om du kontaktar förbandet.

Men går du på en begravning civilt klädd rekommenderas inte alltför mycket av medaljer eller ordnar.

Men visst, en liten medalj är inget problem..

Läs mer i min artikel om klädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Begravning – kan vi skapare en mer modern serveringsklädsel?

Fråga:
Vi tillhör en frikyrka som anordnar minnesstunder för våra medlemmar som slutat sina dagar.

Kan vi komma ifrån svarta strumpor och svart kjol och vit blus som serverings personal utan att det upplevs respektlöst ?

Skulle vilja uppdatera oss lite i tiden.

Svar:
Det finns absolut inga krav på just den klädseln och framför allt de svarta strumporna är idag inget plagg som krävs.

Sedan kan det vara svårt för mig att råda er som grupp, där behöver ni diskutera detta inom kyrkan så alla är överens.

Traditioner sitter ofta djupt rotade och det kan vara en process att nå en förändring, så ta gärna ett steg i taget.

Men någon form av vita serveringsjackor kanske kan vara ett alternativ?

Det ser man ganska ofta.

Sammanfattningsvis kan man säga att diskret klädsel räcker.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor- vilka skor passar till vilka klodkoder?

Fråga:
Jag har en undring om val av skor till olika formella klädkoder.

Vilka slags skor är korrekt till smoking respektive frack?

Svar:
Lackskon kan du bära både till Smoking och Frack.

Vid Frack bär du lackskon om du har vit väst, vilket innebär dans.

Vid svart väst till Frack är det enbart herrar närvarande och därmed ingen dans, då bär du en svart snörsko med låg klack.

Den senare, dvs svart lågsko, kan alltid bäras till både Frack och Smoking. Detta oavsett tillfälle.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vett och etikett på jobbet – vad innebär sommarkavaj på en galafest?

Fråga:
Ska på en större fest med jobbet.

På inbjudan står elegant sommarkavaj/klänning.

Tacksam att veta vad som menas? – kan man ha svart kavaj med ljusa chinos?

Själva festen beskrivs också som ”galafest”.

Svar:
Det är alltid lika förvånande när man skriver egenhändigt komponerade klädkoder i så här omfattande sammanhang.

Det finns tyvärr ingen definition av begreppet ”sommarkavaj”, men jag gissar att det handlar om en enklare mer avslappnad klädsel i ljusa färger.

Jag tror inte att det på något vis är ett problem att gå som du föreslår, många kommer nog att välja den typen av klädsel.

Sedan kanske man utifrån ”galafest” ändå kan se en viss klädkod och jag skulle nog för egen del valt en ljus kostym, alternativt en ljus kavaj med udda byxor i ett finare material.

Men som sagt, det är upp till dig och ditt val kommer fungera.

Läs mer i min artikel om klädkod finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vad har man vid Afternoon tea på Ritz i London?

Fråga:
Vi har bokat Afternoon Tea på the Ritz Hotel i London.

Där är det en klädkod ”Jacket and tie”.

Betyder detta att mannen ska ha kavaj och slips eller behöver han ha kostym?

Vad ska jag som kvinna ha på mig, funkar en knälång klänning?

Svar:
Det innebär kort och gott en kavaj, skjorta och slips med valfri (snyggare byxa).

Så en knälång klänning fungerar alldeles utmärkt för din del.

Klicka här för att läsa minartikel om utländska klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Skor – kan jag bära sneakers på bröllop?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop, min pojkvän säger att han inte vill ha kostym med svarta ”gubbskor”, ska han ha en kostym så ska det vara med skjorta utan slips och så vill han bära sina sneakers. på inbjudan står det Kavaj.

Kan han ha det?

Svar:
Om det står Kavaj på inbjudan till bröllop så är detsamma som mörk kostym, vit skjorta (i undantagsfall ljust färgad) och slips.

Skorna ska vara svarta, tunna herrskor och helst med snörning.

Om man som din pojkvän vill ”utmärka” sig genom att undvika slipsen ock bära sneakera (gymnastikskor) så sätter han sina egna behov av att utmärka sig framför brudparets önskan om en viss klädsel.

Så mitt råd är att han avstår från denna klädsel och följer klädkoden.

Läs mer i mina artiklar om skor och mörk kostym

Etikettdoktorn Mats Danielsson