Klädkoder – kan jag bära frack på min fars begravning?
Fråga:
Min far var en man som älskade flärd och etikett.
Man skulle helst vara klädd i det finaste hela tiden, d.v.s högtidsdräkt.
Mina funderingar som en av de närmast anhöriga är om jag gör fel som vill hedra min far genom att bära frack med svart väst på hans begravning såhär på 2000-talet.
Personligen tycker jag att det var en fin tradition man hade förr.
Svar:
Jag kan ju inte säga att det är ”fel” med frack och visst var traditionen fin.
Men du kommer vara den enda gästen som bär den och det kommer tveklöst sticka ut.
Den förekommer i stort sett aldrig numer.
Jag har undersökt detta och en enda idag aktiv begravningsentreprenör i Sverige har sett en frack vid begravning, det var på 1950-talet i Stockholm där en man bar det vid sin frus begravning.
Än idag är han ihågkommen, men jag tycker att du ska gör så som du känner vara bäst.
Varför inte skriva i annonsen: ”Min far älskade sin frack, har du en så är du välkommen att bära den”
Då kommer flera att bära frack.
Läs mer i min artikel om begravning >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
