Klädkoder – kan jag bära en röd klänning på bröllop?

Fråga:
Kan man ha på sig en röd klänning på ett bröllop?

Betyder det något speciellt med en röd klänning?

Svar:
Färgen rött på en klänningen betyder inget, så det kan du bära.

Att en röd klänning skulle innebära synd eller till och med att kvinnan skulle haft en ”affär” med brudgummen är skrönor och har ingen som helst giltighet.

Påståendet saknar grund och är inget man behöver tänka på alls, vilken vettig kvinna skulle vilja skylta på ett bröllop med sina upplevelser tillsammans med brudgummen?

Så du kan lugnt välja en röd kreation.

Klicka här för att läsa min artikel om klänning på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Begravning -måste jag ha svarta strumpor till kjolen?

Fråga:
Måste /bör jag som kvinna ha svarta strumpor vid begravning mitt i sommaren ?

Eller är det ok att vara barbent om jag har en vadlång kjol?

Svar:
Förr var det väldigt noga med svarta strumpor, men idag är det helt annorlunda.

Det brukar vara de absolut närmast sörjande kvinnorna som har det.

Men är du det, så är det ju du själv som avgör vad du anser passar.

Övriga gäster på begravningen kan klä sig med bara ben, eller annan färg på strumporna.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – vad bär man på teater?

Fråga:
Vi ska gå på Dramaten en onsdagkväll (första gången)! Det är inte premiär.

Finns det någon klädkod?

Går ”snygg vardagsklädsel” bra?

Maken; byxor, skjorta, tröja och kavaj? Jag; tunika, byxor/thights, boots?

Svar:
Nej, det finns ingen sådan.

Dramaten är glada över att ni kommer, klädseln är inte viktig

Den klädsel du beskriver låter alldeles utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om att gå på teater >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – hur kan jag som kvinna klä mig vid udda kavaj?

Fråga:
Kan man ha blommig, lite finmönstrad stickad kofta, utan knappar, i beige?

Till detta vita eller beige byxor med svarta sandaletter?

Svar:
Är klädkoden ”udda kavaj”, så innebär det att mannen kan bära en Blazer med udda färg på byxan.

Hur formellt detska vara beror på sammanhanget, vilket du inte nämner.

Din klädsel ska vara uttalat finare än vardag, men behöver inte vara festbetonad.

Är dina kläder detta så kan du säkert bära dem vid klädkoden.

Läs mer i  in artikel om udda kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädsel – får kvinnor ha cylinderhatt?

Fråga:
Jag har fått ärva en cylinderhatt och undrar om jag som kvinna får använda den?

Om svaret är ja, ska jag då ta av den inomhus?

Jag blir inte ledsen om jag inte kan ha den, eftersom jag ändå mest hade tänkt att ha den när jag klär ut mig.

Svar:
Givetvis ”kan” du använda den, men den är varken formellt korrekt eller något plagg som kvinnor bär i vanliga fall.

Men du kommer synas och märkas. Positivt eller negativt, det beror på situation.

Om du nu skulle välja att bära den, så gäller samma regler för dig som annars, d.v.s. att en kvinna behöver inte ta av sig hatten inomhus.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – på bröllopsfesten, var gör jag av min fina hatt?

Fråga:
På mins sons bröllop ska jag ha hatt, en pillerburk m flor á la 60-tal tillsammans med en klänning jag sytt i samma stil.

Är väl snudd på fm-bröllop men var gör jag av hatten under middagen?

Eller kan jag ha den på?

Min frisyr är ju uppsatt ett hattens form, fast kan ju såklart ändras om hatten bör tas av.

Svar:
Är det en efterföljande lunch, dvs ingen bröllopsfest med dans och allt som där tillhör, då behåller du hatten på.

Är det däremot en bröllopsfest, med middag och dans, då får du ta av hatten och placera den i kapprummet.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kläder – vilken färg på kostym vid borgerlig begravning?

Fråga:
Kan man ha en kostym i mullvadsfärg med vit skjorta och vit slips (svärson)?

Det är en borgerlig begravning.

Svar:
Det beror givetvis på vilken klädsel som angivits och hur formellt du tror att det blir.

Vanligtvis är det vit skjorta till mörk klädsel.

Men normal sett brukar borgerliga begravningar vara lite friare i sin utformning.

Prata med din hustru om hur det är planerat.

Klicka här för att läsa min artikel om borgerlig begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – betyder pärlor på bröllop tårar?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop i Polen och båda ska bära mörkblått.

Mannen får ju bära vit skjorta men är allt vitt bannlyst för kvinnogästen?

Undrar lite hur det funkar med smycken och färgerna…
Jag vill gärna piffa till min mörka dress med vitt pärlhalsband med guldkedja + vita pärlörhängen.

Sedan vill jag gärna matcha min mans vita skjorta och bära vita lackpumps…men blir lite osäker här.

Och tänkte på frisyren och funderar på vita pärlor till svinryggen, men det kanske inte är lämpligt?

Svar:
Nej, allt vitt är inte bannlyst.

Helvitt brukar man säga är brudens privilegium.

Frisyrer är fri och vad det gäller accessoarer är det också fritt.

Vad det gäller pärlor brukar man skrockfullt säga att enligt svenska traditioner betyder pärlor på bröllop tårar.

Men det är som sagt, skrock och inget annat.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Annons:

Klädsel – kan man bära släpspänne till civila kläder?

Fråga:
Får man under några villkor använda ett släpspänne till civila kläder som inte är frack eller liknande?

Svar:
Utmärkelsetecken bärs till mörk kostym när den används som formell festdräkt.

Om det är Kavaj i avseendet Mörk kostym bär man miniatyrer.

Släpspänne är en en form av ordensband till uniform och hur det bärs styrs av respektive utmärkelse.

Klicka här för att läsa min artikel om ordnar och medaljer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson