Klädkod – vid Kostym, duger kort klänning?

Fråga:
Vad ska kvinnan bära, duger det med kort klänning?

Svar:
Hade du skrivit kostym i sökfältet tillhöger hade du haft svaret direkt.

Begreppet Kostym som klädkod finns inte, men förknippas ofta med Kavaj.

Då i den mindre formella tolkningen.

Med kort klänning inom klädkoder, så innebär det alltid i höjd med ditt knä eller längre.

Klicka här för att läsa min artikel om Kavaj (kostym) för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Dresscode – bröllop i England, kan jag bära hatt?

Fråga:
Vi är bjudna till England på ett bröllop.

Ingen klädkod finns i inbjudan.

Bruden är svenska. Hur klär vi oss?

Svar:
Det bästa svaret är att kontakta inbjudaren och fråga, det är helt korrekt att göra så.

Troligen är det suit, eller dark suit.

Du hade skrivit hatt i rubriken, vet inte om det är en fråga. Men vid denna klädsel kan du bära hatt.

En mörk kostym eller motsvarande klänning helt enkelt.

Men, då klädkoden saknas kan man inte veta om det är formellt eller ett enkelt bröllop.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – vad tar jag om jag vid mörk kostym inte vill bära klänning?

Fråga:
Det står på inbjudande mörk kostym, men jag frun vill inte ha klänning.

Vad ska jag hå på mig då?

Svar:
Inbjudaren har framfört ett önskemål om klädsel.

Om du inte avser att följa den är ditt alternativ att avböja inbjudan.

Klädkoden mörk kostym medger egentligen inget annat än klänning eller kjol.

Undantaget är en hembygds- eller folkdräkt. Det kan du alltid bära.

Sedan är det upp till dig om du vill avvika och ha en annan festbetonad klädsel, men det är inget jag kan ge råd om.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kläder – behöver jag bära strumpbyxor på bröllopet?

Fråga:
Jag kommer att ha en marinblå klänning med en överdel av spets.

Mina skor är öppna och vita.

Ska jag ha strumpbyxor?

Eller kan jag vara barfota och barbent som gäst på bröllop?

Svar:
Det är egentligen ingen fråga om vett och etikett, utan mer om stil.

Har du en kortare klänning kanske det ser mer elegant ut med strumpbyxor.

Men andra kvinnor säger att det kan vara varmt, jag vet ju inte…  🙂

Har du en något längre klänning spelar det ingen roll.

Men som sagt, det är du som avgör.

Klicka här för att läsa min artikel som berör strumpbyxor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor – kan jag ha svarta lackskor till mörk kostym?

Fråga:
Ska på bröllop snart; Mörk kostym är sagt – kan jag ha svarta lackskor (som jag har till smokingen) till tilltänkt mörkgrå kostym?

Svar:
Det är givetvis en fråga om hur korrekt klädd du vill vara.

Lackskorna tillhör Smoking och Frack, inte mörk kostym

Till mörk kostym rekommenderas svarta, välputsade snörskor med låg klack.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – är inte en oknäppt kavaj bättre på den med kalaskula?

Fråga:
Det finns flera synpunkter på knäppt eller inte.

Klädhandlare tycker att det är mera ledigt om en enkelradig kavaj får vara oknäppt och det beror ju även på ”kulans” omfång.

Med en påtaglig sådan ser det verkligen ansträngt ut med knäppt kavaj dock ej så påtagligt vid dubbelknäppt.

Det är således frågan om ledighet och det estetiska.

Själv har jag oknäppt då jag agerar men knäppt då jag reser.

Vad säger du om detta?

Svar:
Trevligt att du kommenterar detta och självklart är det upp till var och en.

Personligen föreläser jag alltid oknäppt, då det är mer ledigt.

Men befinner jag mig i formella sammanhang så knäpper jag alltid när jag reser mig.

Kulans omfång, där jag är en av de som har en något ”rundad” framdel kan man åtgärda med att köpa en bättre storlek.

Klicka här för att läsa mina tips om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädsel – varför knäpper man upp och knäpper kavajen hela tiden i TV?

Fråga:
Ser på Bingolotto och noterar att Ingvar O har problem att knäpps sin kavaj och sedan knäppa upp, varför?

Set på Postkodlotteriet att programledaren har bråttom att knäppa upp sin kavaj när han sitter och bekymmer med att knäppa upp kavajen när han ska sätta sig.

Varför? Varför denna procedur?

Svar:
Det anses som mer elegant att ha en knäppt kavaj när man står upp och när man sätter sig ner blir det bekvämare med att ha den oknäppt.

Det handlar således enbart om att göra det så bekvämt som möjligt.

Sedan har vi alltid den andra gruppen av TV-tittare, som skulle reagera och klaga om de lät kavajen förbli oknäppt.

Själv lät jag bli att knäppa min kavaj i TV3, men det fick jag höra efter programmet visats.

Klicka här för att läsa min artikel om Blazer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära en lång linneklänning?

Fråga:
Kan jag bära en lång linneklänning (ej typ balklänning)?

Ska mannen bära mörk kostym eller korrekt även med kavaj och byxa?

Svar:
För att kunna svara måste jag veta vilken klädkod som angivits.

Men är det ledig klädsel, eller casual så kan du bära klänningen.

Är det Mörk kostym eller Kavaj, så ska du ha en finare kvalité än linne, mer festbetonad.

Samma med mannen, det beror på klädkoden.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Bröllop – måste min sambo bära slips eller fluga?

Fråga:
Jag och min sambo är bjudna på bröllop i juni.

Jag planerar knälång kjol med passande överdel.

Min sambo har en fin svart kavaj med vit skjorta.

Är det ”ofint” att hoppa över att bära slips eller fluga i ett sådant sammanhang?

Svar:
Det beror helt och hållet på vilken klädkod som angivits.

Bröllop anses som en formell tillställning och om det skrivits Kavaj är det Mörk kostym.

I så fall förväntas mörk kostym, inte enbart kavaj, med vit skjorta och slips/fluga.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson