Klädsel – kan jag som kvinna bära långbyxor vid mörk kostym på 80-årsdag?

Fråga:
Kan jag ha långbyxor med elegant överdel?

Svar:
Det framgår inte i din fråga, men i din rubrik att klädkoden är mörk kostym.

Det har ingen betydelse vad festen har för syfte, utan det är den angivna klädkoden som styr.

Därmed kan du inte bära långbyxor, det är klänning eller kjol som gäller.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädsel – kan jag bära kort klänning på bröllop?

Fråga:
Ska vara gäst på ett bröllop i maj och klädkoden är kavaj.

Det är ett frikyrkobröllop så förmodligen kommer regelrätt ordning med typ skål, toastmaster, tal och sådant inte följa som vid en profan tillställning.

Jag undrar nu hur jag får klä mig? Är tjej, 27 år med normalfigur.

Kan jag ha en kort (slutar på halva låret) klänning som är åtsittande?

Har även en häradsdräkt som jag funderar på om jag kan bära denna dag?

Svar:
Det är alltid samma betydelse på en klädkod, oavsett sammanhang eller organisation.

Kavaj på bröllop innebär den formella tolkningen mörk kostym.

Därmed fungerar inte din kjol, då den är alltför kort. Den ska vara i höjd med eller nedanför ditt knä.

Din häradsdräkt kan däremot användas vid alla klädkoder, den fungerar alltid.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – vad betyder klädsel Elegant fest”?

Fråga:
Vi har fått inbjudan till en jubileumsfest i Stockholm i maj med Klädsel: Elegant fest.

Jag förstår att klänningen ska vara festlig, men jag behöver väl inte ha lång klänning?

Mörk kostym för mannen är lättare.

Känner ingen som är inbjuden att bolla med.

Svar:
Det finns ingen klädkod som heter ”Elegant fest” och det är påhittat av inbjudaren.

Därför är ogenomtänkt att hitta på en sådan dresscode, det skapar enbart förvirring.

Det märker vi på din fråga och jag lovar att det är många fler än ni som just nu funderar.

Din fråga kan således endast besvaras av inbjudaren och man kan ringa och fråga, det är inte oartigt när de är så här otydliga.

Vill du inte fråga, så är det ditt eget tycke och smak som avgör. Vad är elegant för dig?

Lång eller kortare klänning, mörk kostym eller Smoking. Fritt fram, eftersom ingen vet.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – kan jag bära byxkjol vid klädkod ”mörk kostym”?

Fråga:
Är i desperat hjälp av råd. Vi ska snart gå på bröllop jag och min man.

Klädkoden är ”mörk kostym”. Jag brukar sällan och aldrig ha klänning och en byxkjol skulle kännas lämpligt, men kan jag bära det?

Har en jättefin elegant byxkjol i svart med pressveck och ett material som faller fint. Den når en bit nedanför knäet.

Om jag kombinerar den tillsammans med en pastellfärgad blus eller spetsblus? Skulle det vara okej?

Svar:
Det fungerar inte med byxkjol.

Men, om den är så fin som du beskriver så lär ingen märka denna detalj.

Vett och etikett i all ära, men den får inte överdrivas, det är därför jag anser att du kan bära det du tycker om.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – kan vi bjuda in till Cocktailklädsel?

Fråga:
Jag undrar om jag kan på en inbjudan välja klädkod: Cocktailklädsel till ett evenemang där det kommer att serveras en tre rätters middag efter kl 19.30?

Eller är cocktailklädsel endast avsett när det är ett cocktailparty?

Svar:
Egentligen är Cocktailklädsel en valfri sådan, för man gick till festen och på väg till annan fest, eller hem.

Väljer du denna klädkod kommer flera gäster tveka, de förstår inte och det blir ett antal i Smoking med motsvarande klänning.

Gör det enkelt, skriv ”Smoking/mörk kostym”.

Då förstår man och du får motsvarande klädsel.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – hur bär man egentligen en slips snyggt?

Fråga:
Min sambo har sällan kostym och slips, men på begravning häromdagen bar han vit slips och stack då in den bakre delen av slipsen innanför skjortan, alltså direkt under den övre knappen.

Han förklarade det med att slipsen var för kort för att fästa den bakre delen i ”fästet” längre ner.

Den bakre delen fick tydligen absolut inte synas.

Jag har sett honom göra likadant med vanliga slipsar tidigare. Är detta verkligen rätt sätt att göra?

För mig känns det helt befängt! Den bakre delen av slipsen hör till slipsen och behöver inte gömmas.

Nu är jag rädd att han gör likadant på vårt bröllop om några veckor.

Vad säger du om saken?

Svar:
Den korta delen av slipsen ska inte synas, vad har fått dig att tro något sådant?

En snyggt knuten slips döljer den korta fliken och har tillräcklig längd för att kunna nå till fästet på baksidan.

Detta går sällan om  man har en för tjock knut i förhållande till slipsen kvalité.

En dubbel Windsorknut på en billig syntetslips blir ofta så som du beskriver. Man får knyta en enkel Windsor.

En elegant sidenslips av bra kvalitet räcker ofta till en sådan längd, oavsett knut.

Men om det ändå blir som du beskriver går det alldeles utmärkt att göra som din blivande make gör, vad spelar det för roll?

Den biten ska ändå inte synas!

Klicka här för att läsa min artikel om slipsknutar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur bjuder vi int till mörk kostym med ljusa färger?

Fråga:
Vi ska gifta oss under sommaren och vill gärna ha ett uppklätt bröllop (byxor och kavaj i samma färg), inga allt för korta klänningar t.ex.

Valet faller då på mörk kostym tänker jag.

Däremot önskar vi att få in ljusa färger.

Har du något förslag på hur vi ska uttrycka just detta önskemål?

Svar:
Skriver du mörk kostym, så blir det mörka färger på männen.

Jag föreslår att ni skriver klädkod ”Kavaj, även ljusa kostymer är välkomna”

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkod – ska jag bära kostym eller blazer?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop en fredag 18.00 i slutet av maj.

Bruden kommer inte att bära brudklänning, vigseln kommer att ske vid en restaurang på en pir och det är en politiker som viger dem.

Det står klädsel kavaj vilket jag vet egentligen innebär mörk kostym men är det okej att ha en udda byxa, vit skjorta och marinblå blazer och slips/fluga istället?

Svar:
Eftersom det angivits en klädkod och bröllop får anses vara en formell händelse, så rekommenderar jag den mörka kostymen.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons: