Begravning – fostersyster är enda ”släktingen”, klädsel?

Fråga:
Min mans fostersyster har avlidit.

De har alltid känt sig som syskon och systern har inga biologiska släktingar.

Nu till frågan: Vilken färg på slips bör han ha? Svart eller vit?

Svar:
Vanligen brukar frågor om slips inte besvaras då den är så frekvent besvarad, men detta är lite annorlunda.

Känner han det som sin syster vill jag påstå att han är närmast anhörig.

Därmed vit slips.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – kan jag bära hatt under kvällens middag på bröllop?

Fråga:
Tänkt bära klänning och ska bära hatt.

Ska hatten vara på under middagen och hela kvällen?

Svar:
Hatt bärs till förmiddagsdräkt och då är det lunch efteråt.

Då bärs hatten under lunchen.

Till kvällen är det inte hatt och har du ändå en sådan tas den av tillsammans med ytterkläder.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – är det lång klänning som gäller vid en länsmiddag?

Fråga:
Är bjuden på Länsmiddag tillsammans med min man.

Inbjudan kommer från landshövdingen. Klädkod: mörk kostym.

Vilken typ av klänning ska jag då ha?

Gäller regeln knälång klänning eller är det mer aftonklänning som menas med mörk kostym.

Har läst dina flesta svar på bloggen men hittar inget om länsmiddagar.

Svar:
Om du även läser min artiklar så är det sannolikt att du hittar svaret.

Det är mest troligt att knälång klänning gäller.

Om det inte är en mer formell middag på kvällen, med efterföljande dans.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur klär vi oss vid kostym och aftonklänning?

Fråga:
Blivit bjuden på bröllop där klädkoden är Kostym / Aftonklänning.

Hur bör man tolka detta?

Bättre för oss båda i paret att klä oss för ”fint” eller att båda klär sig enligt klädkod Kostym?

Svar:
Ska jag hårdra klädkoden har ni blivit inbjudna till maskeradklädsel för honom och Smokingklädsel för henne.

Klädkoden kostym finns inte och betyder ursprungligen ”maskeradkostym”.

Nåväl, inbjudaren har säkert tänkt lite fel och avser Kavaj.

Mitt råd blir att mannen bär mörk kostym och kvinnan en ankellång klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoderna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – kan jag bära glitter vid klädsel Kavaj på bröllop?

Fråga:
Jag ska på ett större bröllop med klädkod Kavaj.

Tänkte ha en knälång ljus, ”pastell-rosa”spets klänning.

Kan jag ha en ganska diskret glittrig clutch/ kuvertväska till för att matcha en scarf i kyrkan med sparsamt glitter på?

Eller är det bättre med mer nedtonad väska/ scarf?

Svar:
Det är fritt val av både färger och mönster vid klädkod Kavaj (läs mörk kostymklänning)

Två undantag, helsvart och helvitt ska undvikas.

Den ena för att det är begravningsfärg och den andra då vitt är brudens privilegium.

Så svaret är ja till din väska och scarf.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – Morning Coats på ett eftermiddagsbröllop?

Fråga:
Jag är bjuden på ett engelskt bröllop, men i Sverige.

Påbjuden dresscode är ”Morning coats or suits”.

Sent eftermiddagsbröllop med middag a la svensk t sätt.

Kan man då komma i svensk militär mässdräkt (= militär högtidsdräkt) ?

”Suits”…är detta detsamma som vår Kavajkod ?

Svar:
Det var minsann en blandning. De har bjudit in till ett eftermiddagsbröllop med Jackett (Morning Coat) vilket verkar lite märkligt. Så jag förstår din undran.

Men svaret blir ja – du kan bära din mässdräkt då det är påbjudet högtidsdräkt (Jacketten är förmiddagens högtidsdräkt i England).

Alternativet är som du så riktigt skriver Mörk Kostym för de som inte har en mässdräkt eller Jackett.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kostym och långklänning samt klädkod svart. Är det korrekt?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop i augusti och klädkoden är svart.

Kostym för herrar och långklänning för damer.

Kan det vara rätt?

Svar:
Det är en påhittad klädkod, men ändå så tydlig att den går att förstå.

Har man skrivit kostym och långklänning avser man mörk kostym för herrarna och en ankellång klänning för kvinnorna.

Har man tänkt sig en balklänning, som är golvlång, har de tänkt fel.

Den tillhör frackklädsel och då har man olika klädnivåer för damer och herrar.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – hur klär jag mig, kvinna, vid Black tie?

Fråga:
Ska på bröllop i sommar där klädkoden är black tie.

Vad kan jag ha som kvinna?

Kort/långt? Alla kulörer?

Något ”förbjudet”?

Svar:
Black tie är detsamma som Smoking och därmed aftonklänning för din del.

Längden kan vara till ditt knä och då får den vara vid och glittrig.

Den kan vara ankellång, men då ska den inte vara vid men uttalat festbetonad.

Annars kan den förväxlas med en frackklänning.

Har du en mycket festbetonad byxa kan även denna fungera.

Läs mer i min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscode – vad innebär ”Elegant evening”?

Fråga:
Dresscode till elegant evening?

Svar:
Du skriver inte om du vill veta vad du ska ange för klädkod eller om du som gäst vill veta vad den betyder?

Om du ska ange en klädkod, så ska du inte hitta på någon egen sådan, som ”Elegant evening”.

Den finns inte och ingen mer än du begriper vad du avser, du försvårar snarare än förenklar för gästen.

Välj istället någon av de etablerade klädkoderna som du kan läsa om i länken sist i detta svar.

De är Högtidsdräkt/frack, Smoking, Mörk kostym eller Kavaj.

Är det en inbjudan du fått, kan du antingen gissa och klä dig elegant utifrån tycke och smak.

Gillar du Smoking/Aftonklänning, så tar du det. Föredrar du mörk kostym/klänning, så tar du det. Ingen vet ju svaret!

Alternativt ringer du inbjudaren och fråga vad de tänkt. Det är inte oartigt när de hittat på egna klädkoder.

Klicka här för att läsa min artikel med snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson