Begravning – vilken slips?

Fråga:
Min systerdotter ska begravas.

Vi tror vit slips, vad säger du ?

Svar:
Jag publicerar detta svar för att visa att du mycket lätt hade funnit svaret om du sökt i rutan till höger.

Den är besvarad  369 gånger samt en artikel och du hade sluppit vänta på svaret.

Sitter ni med de närmast anhöriga, är det mörk klädsel som gäller, så är det ofta vit slips på manliga syskonbarn.

Klicka här för att se svaret om slips på begravning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – varför så tröttsamt påhittade klädkoder?

Fråga:
Om klädkoden på en fest är lätt sommarkostym hur ska jag då klä mej som tjej?

Jag förstår inte alls vad de har hittat på för klädsel. Det är bara tröttsamt att gissa, vad tror du gäller?

Svar:
Nu blir det lite suck och stön från mig, dock inte över din fråga utan över alla påhittiga värdpar som bara ställer till det med egna klädkoder.

Vad betyder festfin? Sommarfin? Balklädd? Sommarkavaj? Kom som du är…? och ”Lätt sommarkostym”?

Svaret är helt enkelt – klädkoderna existerar inte, så ingen förutom värdparet vet svaret.

Som du hör är det en omöjlig uppgift att besvara denna fråga, då just raka givna klädkoder har till uppgift att förenkla det för gästen.

De har inget annat syfte, som att markera hur ”fin” en fest är. Men ta du en enkel, klassisk bomullsklänning som är lite finare i snittet, så kommer det att funka.

Klicka här för att läsa min artikel om påhittade klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vad bär man vid magisterexamen?

Fråga:
Mitt barnbarn en kille tar magisterexamen i arkitektur.

Vilken klädsel ska han ha ?

Kostym och slips?

Svar:
Om ditt barnbarn har studerat till arkitekt vid t.ex KTH så har de en diplomeringsceremoni,  och då gäller klädkod  högtidsdräkt eller mörk kostym.

I Linköping är det klädkod Kavaj och liknande angivelser förekommer nog på många högskolor/universitet.

Det framgår inte av din fråga om det förekommer någon ceremoni eller liknande, men det borde väl ditt barnbarn lätt ta reda på där han studerat.

Mitt svar blir att be honom ta reda på detta vid lärosätet och finns det inga klädkoder så är alltid kostym, skjorta och slips ett bra val.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

 

Annons:

Begravning – kan jag vara mörkt klädd även om ingen klädsel angivits?

Fråga:
Kan jag ha svarta fina stövlar med låg klack till svart kjol, svarta strumpor och svart blus på min mammas begravning?

Ingen klädkod angiven då begravningen äger rum i kretsen av de närmaste.

Bör mina bröder och min man ha vit eller svart slips?

Svar:
Det är ni som är de närmast anhöriga och därmed avgör ni själva vad ni vill bära för klädsel.

Det är för att visa den avlidne och familjen respekt man bär en viss klädsel.

Att inte ange klädsel till begravning innebär att man förväntar att gästerna kommer mörkt klädda.

Så svaret blir att du kan bära de kläder du föreslår.

Valet av slips läser du om i bifogad länk, sist i detta svar.

Klicka här för att läsa om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – får man vara finare klädd än bruden?

Fråga:
Som brudgummens mor undrar jag om jag kan ha en lång grafitgrå sidenklänning med tunna axelband och givetvis en schal och skor (båda i samma i cerise)?

Det är aviserat mörk kostym på inbjudan. Bruden ska bära en romantisk klänning i 50-talsstuk; d.v.s. en bit nedanför knät och brudgummen mörk kostym.

Jag är rädd att jag ska känna mig ”överklädd”?

Svar:
Är det fler än 20 gäster på bröllopet kan du klä dig i lång klänning.

Du är på gränsen till att bli finare klädd än bruden och det brukar vara en oskriven regel att det ska undvikas.

Där tror jag du ska resonera med din dotter först. Men formellt sett, då är din klädsel helt som den ska.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:
Annons:

Begravning – kan jag bära en grå eller vit polotröja till ljusgrå kavaj?

 

 

 

 


Fråga
:
Kan man ha en vit eller grå polotroja till en ljusgrå kavaj och svarta byxor.

Står inget om klädsel och det är ingen nära anhorig?

Svar:
Jag gissar att du pratar begravning.

Du kan vilken av trojorna du vill, men finns ingen klädsel angiven forväntas du bära mörk sådan.

Ljusgrå kavaj passar således inte, välj ett mörkare alternativ.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – måste en brudklänning vara vit?

Fråga:
Jag och min sambo ska gifta oss i höst och det kommer att bli ett kyrkbröllop.

Min fråga är om man bör ha vit brudklänning i kyrkan eller är det okej med andra färger?

Svar:
Visst kan ni välja andra färger, inga problem. Det är mycket mer fritt idag.

Det är väl egentligen endast helsvart som ni ska undvika, i övrigt är det fritt fram.

Helsvart innebär sorg och bröllop bryter sorg.

Klicka här för att läsa min artikel om brudklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Födelsedag – vad är passande klädsel vid ett 70-årsfirande?

Fråga:
Det är en kvinna som firar att hon fyller 70 år.

Detta med en buffé i hemmet på eftermiddagen kl. 14.00

Vad anser du vara en passande klädsel för mig som är kvinna i 60 års åldern?

Vad anser du vara en bra present till kvinna som har allt?

Svar:
En buffé på eftermiddagen kan vara enkel eller mer formell.

Då kan det vara en fördel att välja en mörk kostymklänning, så blir det inte fel.

Presenter är alltid svårt, men det kan vara en upplevelse, ett restaurangbesök, en blomma, pengar till välgörenhet eller annat som kanske känns bra för henne.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson