Studentbal – Frack, Frockcoat eller Smoking?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Om lite drygt fyra månader or det dags for mig och min klass att tacka för oss och vår tid på gymnasiet är slut.

Snart kommer inbjudningar till studentbalen och jag undrar vad som är okej att ha på sig?

På inbjudanhar det tidigare inte stått något då jag har har tittat igenom lite bilder ifrån tidigare baler och vissa har kostym.

Fick förslag ifrån pappa att ha en ”Frockcoat”. Så min fråga är om jag ska ta och införskaffa en sådan eller köra med smoking eller frack?

 Svar:
Studentbaler har till skillnad från andra fester sällan klädkod angiven.

Detta med syftet att skapa en större valfrihet. Vad man sedan väljer är en smak, pris och intressefråga.

Kostymen har du nytta av långt efter balen, men kanske har du en sådan studentdagen.

Smoking är elegant och mer ”lättsam”, medan fracken är högtidlig.

Frockcoaten är en modegrej, den är ingen klädkod alls.

Både Smoking och Frack kan du bära senare i livet, men Frockcoaten är lite mer svårplacerad även om den är snygg.

Välj alltså utifrån vad du känner.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på studentbalen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscodes – vad innebär kvällsklädsel formal i Taiwan?

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Jag ska på kvolls- och affärsbankett i Taiwan där klädkoden är formal.

Kan jag ha en kjol som går strax ovanfor knäna?

Ska klädseln vara mörk eller är det ok med ljust?

Svar:
Du bör ha en kjol eller klänning som är mer festbetonad, då formal står för frack- eller smokingklädsel.

Under ditt knä rekommenderas och färgerna är helt fria. Däremot bör kvalitén vara finare än bomull, en cocktaildress fungerar bra.

Men av ett flertal egna erfarenheter vet jag att det där har varken inbjudaren eller gästerna särskilt bra koll på vid banketter, så det brukar snarast domineras av semi-formal.

Klicka här för att läsa om klädkoden semi-formal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – vad innebär glitter & glamour?

Fråga:
Jag har fått en inbjudan till fest som innehåller både bröllop och 50-årsfirande.

Dresskoden är glitter och glamour, svart eller vitt.

Jag känner mej osäker på hur klär jag mej bäst för ändamålet.

Svar:
Mitt bästa och mest enkla råd är att ringa inbjudaren och fråga, för klädkoden är påhittad och den ställer bara till besvär för gästerna.

Du märker själv att du blir osäker, så vem ska begripa? Det är inte oartigt att fråga.

Annars ä mitt tips att du hittar något glittrigt i svart och/eller vitt.

Tyvärr finns inget annat svar, det är endast inbjudaren som vet vad som avses.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Skor – får man ta av sig skorna på restaurang?

 

 

 

 

 

 

fråga:
En man i mitt sollskap tog av sig skorna när vi åt lunch på restaurang.

Är det ok?

Svar:
Det beror väl lite på sammanhang och orsak.

En vanlig lunch med arbetskamraterna och nya skor som klämmer, så är det knappast något att fundera över.

Om han inte hade besvärande doft av fotsvett.

Är det en mer affärslunch där man kanske förväntas vara mer formell, så är det kanske mindre lämpligt.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:
Annons:

Klädkoder – ska jag ta av handskarna vid hälsning på bal?

 

 

 

 

 

 

 

 

fråga:
Jag ska gå på bal idag och undrar om jag som dam bor ta av mig mina långa handskar nor jag hälsar på folk eller om de kan stanna kvar?

Svar:
Du kan endast få ett svar samma dag om du går hit och begär mailsvar och det kostar 50 kr.

Då får du ett personligt svar inom 24 timmar, för kostnadsfria råd ställs du i kö och det tar normalt 2-3 dagar innan svar kan ges.

Som svar på din fråga, handsken behålls på vid hälsande, dans och samtal.

Klicka här för att läsa min artikel om handskar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan vi bära ordensband/regalia?

 

 

 

 

 


fråga:

or med i en fristående kvinnlig orden.

Vid begravning av någon syster i vår orden gor vi en ritual vid kistan.

Kan man bära ordens bandregalia vid ett sådant tillfälle?

Svar:
Du måste göra skillnad på ordensband och gradband.

Regalia är snarare gradband och dessa bärs endast i loge och sammanhang kopplade till denna.

Ordensband vid begravning kan du möjligen se på statsbegravningar, men jag är tveksam till om ni ska bära dem.

Det är då officiella ordnar som kan bäras i den allmänna världen.

Detta bör ni diskutera med er ordens heraldiker eller undersöka vad logens regler skriver.

 

Annons: