Begravning – ska bärarlaget vara enhetligt klädda?

Fråga:
Ska inte ett bärarlag vid en begravning vara enhetligt klädda?

Var på en nära anhörigs begravning i en kyrka där några i laget bar hatt, de andra inte.

Några hade handskar de andra inte.

Vi tyckte att det såg förskräckligt ut.

Finns det ingen kurs som de behöver genomgå innan de får vara med om detta?

Är det bara här de beter sig så här?

Svar:
Vanligen är det enhetlig klädsel, men sedan vet vi ju inte om familjen eller den avlidne hade andra önskemål.

Någon kurs för att vara bärare av en kista finns mig veterligen inte.

Men begravningsentreprenörerna brukar vara duktiga på att hjälpa till med praktiska detaljer som denna.

Så om klädseln på något vis avvek mot traditionen, så förvånar det mig att inte begravningsfirman styrde upp detta.

Därav min fundering på om det fanns andra, för oss okända, skäl.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädsel – hur placeras ett ordensband om klänningen ger bar hud?

Fråga:
Jag undrar hur ordensband placeras om man bär baraxlad klänning?

Har sett att medlemmar av kungafamiljen bär likadant som när man bär klänning med täckta axlar – dvs tvärs över axeln- men så såg jag nån gång att det är felaktigt, att man istället ska fästa bandet på något sätt.

Svar:
Det som föranledde diskussion var att kronprinsessan Victoria bar Serafimerorden mot bar hud 2015.

Lösningen har hon själv haft tidigare, genom ett tunt axelband som det fästs emot.

Men personligen och helt uppenbart även kungahusets åsikt, så spelar väl detta ingen större roll.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Klädkod – kan jag bära svarta afton-långbyxor om mannen har frack?

Fråga:
Kan kvinnan, då mannen bär frack, bära svarta afton-långbyxor av exklusiv kvalité?

Tung ullcrepe med vida ben? Inskärning av sammet.

Svar:
Till frack är klädseln för kvinnan en golvlång klänning eller kjol, denna ska vara mycket festbetonad.

Endast i undantagsfall och om byxan är exceptionellt elegant, kan en sådan fungera.

Du beskriver afton-långbyxor, vilket får anses tillhöra Smokingklädsel.

Mitt råd är att du väljer en klänning eller kjol istället.

Klicka här för att läsa min artikel om frack- balklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Nyår – vilken färg kan jag ha på västen till svart kostym?

Fråga:
Jag tänkte ha på mig svart kostym med vit skjorta och svart slips på min nyårsmiddag och tänkte ha en väst också men är osäker på vilken färg västen ska vara.

Ska man undvika en avvikande färg så som grå?

Vilken färg tycker du personligen man ska ha till svart kostym om man nu ska ha väst?

Svar:
Till mörk kostym kan du bära en färgad väst, till och med blommig om du vill.

Så välj du en nyårsfin väst, själv skulle jag nog ta en väst i lite silvergrått.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – när fungerar en slips, respektive fluga?

Fråga:
Jag undrar i vilka lägen man ska använda slips eller fluga, vilka kläder man ska ha dem till?

Samt vilka skjortfärger blå svart och röd skjorta/slips passar till.

Svar:
I din första fråga är svaret att det är valfritt, slips och fluga har samma status.

Du kan välja fritt mellan de två så länge det handlar om kostym och kavaj.

Vid Smoking eller Frack är det endast fluga som fungerar.

Sedan förstår jag inte riktigt din sista fråga. Till  skjortfärgerna blå, svart och röd som slips fungerar till?

Du har räknat upp färgerna på skjortan, så välj en slips som matchar. Det fungerar alltid med slips till skjorta, oberoende av färg.

Klicka här för att läsa min artikel om slips >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Klädkod – vad betyder klädsel ”svart/vit” till nyårsfest?

Fråga:
Vi är inbjudna till nyårsfest med klädkod svart/vit, vad betyder det?

Svar:
Det finns inget svar på denna fråga, tyvärr är värdparet de enda som kan svara. Det är helt i sin ordning och ringa och fråga.

Men sedan kan man alltid gissa – jag skulle tro att de vill att samtliga gäster ska vara klädda i svart och vit klädsel.

Detta är ett ofta återkommande dilemma, värdparen tycker att det känns för ”fint” med en klädkod och vill gärna se gästerna i lite mer avslappnad eller enklare klädsel.

Då hittar man på en egen kod som ”festfin”, ”sommarfin”, ”kom som du är” eller som i detta fall ”svart/vit”.

Tråkigt nog få denna goda tanke rakt motsatt effekt, stället för enkelhet försvårar det bara för gästerna.

Ingen kan riktigt veta hur värdparet tänkt, man funderar och försöker komma på svaret.

Då är det betydligt bättre att skriva ”Klädsel: svart/vit – vilket innebär att vi gärna ser att våra gäster har något svart eller vitt på sig och i övrigt fritt val av klädsel”

Med detta lilla tillägg på slutet förenklar man för gästen, om man nu inte vill skriva en traditionell klädkod.

Klicka här för att läsa min artikel om nyårsfest >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nyår – klädsel vid middag på finare hotell?

Fråga:
Inbjudan till nyårsmiddag ett finare hotell i Stockholm.

Svart kostym eller Smoking.

Ska jag då ha långklänning eller cocktailklänning?

Svar:
En aftonklänning blir alldeles utmärkt då det handlar om en mer formell middag med möjlighet att bära Smokingklädsel.

Klänningen ska då vara ankellång.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscodes – vad innebär business attire på julfirandet?

Fråga:
Ska på en julmiddag (Annandag jul) med klädsel Business Attire.

Vad är passande att ha på sig då?

Jag hade innan jag fick dresscoden tänkt att ha en rak fiskbensmönstrad tweed klänning med kort ärm som slutar strax över knät, den är formell snarare än festlig.

Men jag är tveksam om den passar. Tacksam för svar.

Svar:
Business Attire är en konservativ form av kostym/klänning, lämplig för nästan alla formella tillställningar

Den bärs ofta i religiösa sammanhang som begravningar, på myndigheter, i skolor och andra sammanhang där ledig klädsel inte accepteras och där en formell klädsel skulle anses överdriven.

För kvinnor är i den mest exakta tolkningen utifrån den manliga standarden, – en kostym som består av en jacka med matchande kjol eller byxor, med en blus därtill.

Klicka här för att läsa om business attire >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – hur klär sig en transperson på en nyårsbal?

Kollegan, föreläsaren och inspiratören SaraClaes skrev i sin krönika ”Transperson på Fest”, om den euforiska känslan att en man i orange kostym var mer utstickande än en transperson. Han skickade en fråga till mig.

 

fråga:
or det lika OK for en transperson att komma i klänning på Nobelfesten eller på en nyårsbal?

Så vad gäller för transpersoner på Nyårsbal? Samkönade par är både välkomna och respekterade överallt, men vad gäller för transpersoner?

Är en ”man” i klänning eller en ”kvinna” i smoking välkommen på nyårsbalen?
Hälsar SaraClaes

 


Svar:

Kommer vi se Kungens bordsdam i Smoking vid nyårsafton?
Vad är normalt, får hen ens klä sig så?  Kan verkligen vi ivrare av vett och etikett acceptera sådant ? Vi är alla födda, vi har lärt oss kommunicera, umgås med andra. Våra liv präglas av de normer vi växt upp med och inte sällan blir detta samtidigt vår uppfattning om vad som är rätt eller fel, vant eller ovant.

Men dessa normer kan också bli ett hinder för oss, och jag som av andra benämns som expert på vett och etikett möter ofta motstånd när jag hävdar att vi måste våga byta utsiktstorn, se saker från ett annat perspektiv. När jag säger att Bob Dylan hade rätten att tacka nej till Nobelfesten eller ok till festklänning på en man vid nyårsfirandet, då vaknar mången läsares tyckande till liv.

2009 skrev jag i min bok, ”Till Vardags och Fest”, om bordsplacering för samkönade par som gifter sig. Förlaget tvekade, men ett par månader senare kom lagen om könsneutrala äktenskap och min syn på etikett blev nu den rätta. Så fort ändrar sig saker och ganska snart talade en annan etikettexpert, min kollega, fru Ribbing vid Pride.

Etikett förändras hela tiden och den följer oss över tid. Ta just klädkoder som exempel, för hundra år sedan bar endast män kavaj, idag säljs de till de flesta kvinnor. Byxor var förbehållet oss män, hur är det idag? Du vet svaret. Även vid högtider som nyårsafton. Vi glömmer också att i många kulturer är kjol det vanliga plagget för män.

Tar utvecklingen slut här?
Nej, det som förr bröt mot normen blir alltmer accepterat idag och personer som inte vågade uttrycka sin innersta önskan kan idag således gå på fest klädd enligt ett annat köns dresscode.
Så ”ja”, säger jag – det kan man! Om du vågar byta utsiktstorn en stund så inser du detta.

Bryter detta mot gamla etikettsregler?
Absolut, men de förändras också. Klädkoder är avsedda att underlätta för gästen vid val av klädsel. Så om en man önskar bära kvinnokläder, då får hen följa den dresscode som gäller för kvinnor. Omvänt för en kvinna i manlig klädkod.

Men är det då ok att bryta helt mot all vett och etikett?
Nej, klädkoden gäller, du kan inte anlända till ett bröllop, en nyårsfest eller en begravning i orange kostym om det påbjudits mörk sådan. Acceptans innebär att en kvinna kan ta den mörka kostymen, men än har vi inte kommit till dagen då ingen reagerar, det får vi också vara på det klara med från vårt nya utsiktstorn i bemötande

För inom den önskade klädkoden kan inte individens krav på egen profilering tillgodoses, t.ex. med avvikande färg, stil, eller utformning. För nu handlar det om respekt för omgivningen. Där är det alltjämt inbjudarens önskan som gäller och till nyårsfesten är det extra elegans som förväntas.

Så för mig får det gärna sitta en Smoking på Kungens bordsdam till nyårsafton, men den ska ha svart fluga. Än så länge …

Klicka här för att läsa mer om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson