Klädsel – vad ska jag som kvinna bära på en ordensbankett?

Fråga:
Jag är en kvinna som har nyligen blivit invald i ett ordenssällskap.

I maj ska vi på riksting med tillhörande bankett.

På inbjudan står det: Högtidsdräkt (vit väst) eller mörk kostym med svart slips eller svart rosett med ordensdekoration.

Nu till min fråga, vad gäller för klädsel för mej som kvinna, lång klänning?

Eller passar även en finare klänning som går strax över knäna?

Svar:
Du kan således bära antingen mörk kostymklänning eller frack- (bal)klänning.

Den första bör vara i ankellängd då det är formellt och den senare i golvlång modell.

Du kommer säkert se en hel del gäster i den golvlånga modellen.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Utlandets klädkoder – vad gäller för klädsel vid galamiddag i Tyskland?

Fråga:
Till en middag i ett läkarsällskap i Tyskland står galamiddag.

Betyder det smoking eller går det bra med mörk kostym?

Tacksam för råd.

Svar:
Normalt sett brukar man ange dunkler Anzug, vilket innebär mörk kostym/klänning

Eftersom inget är angivet, så är det sannolikt valfritt och du kommer se båda varianterna av kläder.

Jag utgår från att du klarar dig bra med mörk kostym.

Är du tveksam kan du alltid kontakta arrangören och fråga, då det får anses vara helt korrekt när klädkoden är oklar.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vett och etikett på arbetet – kan man ha fluga på jobbet?

Fråga:
Är det okej att använda fluga i stället för slips på jobbet?

I den bransch som jag jobbar är det inte så vanligt att vara fint klädd.

De flesta har bara skjorta och tröja. Jag har valt att ha slips ganska ofta och tycker det är rätt då jobbet innebär mycket kontakt med kunder.

Jag har ganska ofta fluga privat och trivs med det, frågan är om och hur det accepteras på jobbet?

Svar:
Varje arbetsplats har ofta sin egen dresscode, uttalad eller outtalad.

Om ditt arbete innebär kundkontakter och det fungerar för din del med att bära slips lär det inte finnas några hinder mot detta.

En slips kan alltid ersättas av en fluga, så i det fallet spelar det heller någon roll.

Men eftersom jag inte vet vad du arbetar med  måste du fundera lite på om din klädstil påverkar ditt arbete positivt eller negativt.

Klicka här för att läsa min artikel om affärsetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Fest – männen ska ha kostym, men vad tar jag på mig som är kvinna?

Fråga:
Jag ska på en grötfest som anordnas av en loge, männen som ingår i logen ska ha mörk kostym med fluga eller slips (då de ska ha ett möte separat).

Det står valfri kostym på gäster som följer med.

Vad gäller då för oss kvinnor och män som är gäster?

Svar:
För männen gäller exakt det som det står, valfri kostym.

Men för att bättre smälta in i sammanhanget kan en mörkare sådan vara att rekommendera.

För kvinnan skulle jag rekommendera en mörk kostymklänning.

Om den läser du i länken sist i detta svar.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – vad tar man om klädkod inte finns angiven?

Fråga:
Om det inte står någon klädsel i inbjudan, vad ska man ha?

I inbjudan står det ett litet party.

Svar:
Ska vi vara riktigt petnoga så är det frack som gäller enligt gammal etikett.

Men det förstår ju var och en att det är orimligt och förlegat.

Det är sannolikt valfri klädsel om gäller och jag föreslår koden finare vardag.

Klicka här för att läsa om klädkod finare vardag >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär kavaj på en galatillställning?

Fråga:
Fått en inbjudan till en galaföreställning med dresscode Kavaj.

Kan jag ha en klänning som slutar strax ovanför knäet,/på knäet?

Den är med trekvartsärm och en knapp i nacken med ett sprund i ryggen som är delvis dolt.

Svar:
Dresscode Kavaj avser i detta sammanhang, som troligen är formellt, mörk kostymklädsel.

Ska man vara helt korrekt så ska klänningen vara under ditt knä i längd.

Men man börjar alltmer se kortare kjolar och är den strax ovanför/på ditt knä så lär det knappast vara ett hinder.

Jag tycker ditt förslag låter bra.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Klädkoder – vad väljer jag för klädsel till en buffé kvällstid?

Fråga:
Vid en buffé kl 17.00.

Vad bär en kvinna för kläder?

Svar:
Det är omöjligt att avgöra vilka kläder som passar med så lite fakta.

Är det många gäster, är det en formell tillställning, är den förenad med inbjudan och kanske dans efteråt?

Utifrån information som jag nu beskrev, får du fundera över klädsel.

Är det en mer informell buffé kan du välja finare vardagsklädsel, är det mer formellt kan du ta en mörk kostymklänning.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – vad gäller då klädsel ej är angiven på inbjudan?

Fråga:
Vilken klädsel ska användas då ingen klädsel angivits vid ”födelsedagsmingel”(50-års) med lättare tilltugg och drycker?

Svar:
Ska jag vara riktigt formell i mitt svar, så är det frack som gäller då ingen klädkod skrivits.

Men det inser ju var och en att det fungerar knappast, utan inbjudaren har nog tänkt sig en mer valfri klädsel.

För honom en blazer och byxa, alternativt kostym.

För henne en finare klänning eller byxa med kavaj.

Eller som man också kan benämna klädseln, finare vardag.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel finare vardag >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson