Dop – vilken klädsel gäller vid ett barndop?

Fråga:
Vad gäller för klädsel vid barndop?

Är det några färger som bör uteslutas?

Svar:
Du ska bära en  inte alltför mörk klädsel, det är en högtid i ljusets tecken.

Gärna i ljusa färger.

Hatt passar alldeles utmärkt för henne och till ett stort dop kan även handskar användas.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel vid barndop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – hur ska en riktig balklänning vara utformad?

Fråga:
Min man är med i en loge och vi är bjudna på bankett, klädsel frack/frackklänning. Innan banketten ska vi ha en högtidsceremoni i kyrkan.

Jag har fyra balklänningar, allt från en ”riktig blåsa” med underklänningar, pärlbroderier o siden till en vacker lila i chifong o diskretare med vackra broderier och en mer täckt arm.

De andra två är ett mellanting av dessa båda.

Vad rekommenderar du?

Svar:
En bal- eller frackklänning är en golvlång klänning eller kjol med separat överdel. Det är stor frihet i utformningen som gäller, men det ska synas att det här är festkläder!

Det mest viktiga är att den är extra fin, golvlång och festbetonad.

Så välj inga ”mellanting”, här är det full festklädsel som gäller. Det innebär din ”riktiga” blåsa är bästa valet.

Klicka här för att läsa min artikel om balklänning >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – Jacket and tie vid graduation ceremony?

Fråga:
Jag är bjuden på min sons ”graduation ceremony” vid Lunds universitet, och på inbjudan står ”dresscode jacket and tie for the gentlemen”. Vad innebär detta egentligen (för män respektive kvinnor)? Tack på förhand!

Svar:
Det är helt enkelt kostym, med skjorta och slips sant motsvarande klänning för kvinnorna. Du kan läsa hur det ska se ut här:

Läs mina artiklar om hans klädsel  och  om hennes klädsel >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – hur klär jag mig mindre feminint, men ändå med korrekt dresscode som kvinna?

Fråga:
Jag undrar ganska allmänt om du har tips till ersättning av klädsel för kvinnor som varken vill bära klänning eller kjol?

Jag personligen känner mig mer bekväm i mer manliga kläder men vill samtidigt vara korrekt klädd enligt dresscoden.

Jag söker alltså inte svar så som kjol med jacka eller liknande helst herrkläder.

Kavaj är väl dresscoden som för mig känns mest aktuell.

Svar:
Det traditionella synsättet är, grovt generaliserat, att kvinnor bär kjol/klänning och männen bär kostym. Detta är det enda korrekta svaret ur ett klassiskt vett och etikettperpektiv.

Sedan finns det män som trivs i kvinnokläder och kvinnor som mår bra när de får ikläda sig rollen med en mans kläder.

Där är svaret enkelt, du klär dig utifrån den person du vill agera som. T.ex ”Kjell” gillar att sminka sig och klä sig och uppträda som ”Lisa”. I detta scenario behåller hen de klassiska klädkoderna som kvinna eller man, detta utifrån sin roll.

Din fråga uppfattar jag på ett annorlunda sätt, du vill fortsätta agera som den kvinna du är. Men du föredrar mannens klädsel.

Om du kommer i en klassisk mörk kostym för män, då klarar du inte att vara korrekt klädd.

Då gäller det att finna kläder som passar och det jag närmast tänker på är mycket eleganta festbyxor (som faktiskt kan ersätta både balklänning och aftonklänning).

Du kan också köpa en vacker kavaj och utifrån de sammanhang du ska vistas i anpassa din klädsel. Du får alltså söka och finna kläder som fungerar för just dina önskemål.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Bröllop – kan jag ta piké och chinos om klädseln är valfri?

Fråga:
Jag ska på bröllop om en månad och på inbjudan står det valfri klädsel, jag har ingen aning vad jag ska ha på mig.

Jag hade tänkt mig en pike med chinos och ett par loafers i mocka, skulle detta funka?

Känner att jag blir för uppklädd med kostym.

Svar:
Det du beskriver är fritidsklädsel och ett bröllop är att betrakta som formellt.

Valfri klädsel betyder att du inom den formella klädseln kan välja vad du önskar.

En kostym i valfri färg förväntas du bära, skjortan kan vara i vilken färg du vill och slips slipper du.

Att påstå att du är för uppklädd i kostym är endast en tanke du har och det är inget andra kommer att tycka.

Snarare tvärtom du kommer i den klädsel du har tänkt dig, den är helt fel i sammanhanget.

Klicka här för att läsa om klädsel för gäster på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädsel – en Blazer, hur ska den se ut?

Fråga:
Hur ska en Blazer se ut och när används den?

Svar:
En blazer är marinblå med blanka gula knappar i sitt mest korrekta utförande.

Oftast knäpps den enkelt, ibland dubbelt, det finns även modeller där det sitter ett klubbmärke på bröstfickan.

En blazer kan du bära vid många situationer, affärsmässigt vid tee en uppvaktning av en kund eller ett kundbesök.

Läs mer i min artikel om Blazer >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – kan jag bära vita fritidsbyxor på bröllop?

Fråga:
Kan jag ha vita highwather -byxor med färgad topp på ett ”trädgårdsbröllop”?

På inbjudan står det ”sköna skor för gräsmattan”.

Svar:
Bara att konstatera att jag har inte en aning, men antagligen har de inga direkta önskemål om klädsel.

Brudparet har endast varnat för  att komma i skor som inte är så bra på en gräsmatta.

Även om bröllopet sker utomhus, får du nog räkna med att många gäster kommer vara ganska formellt klädda och därmed festfina klänningar.

Jag kan inte svara på frågan vad brudparet tänkt sig för klädsel, det kan endast de själva göra och det kan man alltid ringa och fråga.

Vill du vara på den säkra sidan och inte vara för informellt klädd (den byxa du beskriver är ofta en vadlång arbets- eller fritidsbyxa), så väljer du en klänning istället.

Klicka här för att läsa om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson