Begravning – kan jag bära en mellangrå kostym?

Fråga:
Ska gå på min frus morbrors (gift med min frus ”riktiga” moster)

Kan jag ha en mellangrå kostym eller bör jag bära svart?

Har jag fattat rätt att jag då ska bära vit slips?

Svar:
Om det inte skrivits ljus eller valfri klädsel, så bör du välja en svart eller mörkt grå kostym.

Din frus moster innebär inte att du räknas som närmast anhörig och därmed bär du svart slips.

Sedan kan det finna omständigheter som påverkar valet av slips. Hon kanske inte hade egna barn, ingen make, få släktingar etc.

Då kan det kanske ändå fungera med vit slips, just med tanke på att det inte finns så många anhöriga.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscode – vad betyder Smart Casual repektive Elegant Casual?

Fråga:
Min man har i en inbjudan till ett konvent i Frankrike fått klädkoderna:
Smart casual på dagen respektive Elegant Casual (med slips för män) till galamiddagen.

Vad innebär dessa koder?

Svar:
Smart Casual är ett känt begrepp, men Elegant Casual är påhittat. Vilket som alltid försvårar klädvalet, när syftet med klädkoden är att förenkla.

Underförstått skall Smart Casual vara sportigt men ändå passande klädsel om man vill lyckas i sitt klädval. Men definitivt inte joggingskor och sweatshirt.

Smart Casual, det är vår nivå på udda byxa och klubblazer i det bäst klädda avseendet, men kan gå hela vägen ned till bomullsbyxa och polotröja i den andra änden.

Elegant Casual är en påhittad klädkod, men om vi säger att din man tar en pikétröja och chinos på dagen, så väljer han klubblazer och skjorta (slips behövs inte) på kvällen.

Då är han säkert rätt, men även i andra länder hittar man på egna klädkoder som gör det svår t att veta vad inbjudaren avser.

Klicka här för att läsa min artikel om Smart Casual >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vilken klänning ska jag välja till Försvarsmakten bal?

Fråga:
Har blivit bjuden till en årlig höstbal som Försvarsmakten håller.

Klädkoden för kvinnorna är balklänning eller aftonklänning.

Vad ska jag tänka på, vilken vett och etikett gäller klänningarna?

Svar:
De har bjudit in till  en bal med klädkoder motsvarande Frack eller Smoking, om det skrivs som uniform, stor eller liten mässdräkt.

Bär din partner stor mässdräkt, då bär du balklänning och har han liten mässdräkt tar du aftonklänning.

Det senare, aftonklänning/balklänning vid liten eller stor mässdräkt har ingen betydelse då du kommer se stora variationer ibland övriga kvinnor.

Skillnaden dem emellan är golv- eller ankellängd, balklänningen är vid och glittrig, aftonklänningen kan vara det om den är knälång (vilket jag inte rekommenderar här).

Klicka här för att läsa min artikel om balklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – ska brudparet bekosta brudnäbbars klädsel?

Fråga:
Vår son skall gifta sig och är intresserad av att ha brudnäbbar.

Frågan dök då upp om att brudparet då skall betala klädseln till dessa.

Hur är det med det?

Svar:
Om din son och hans partner önskar en speciell klädsel på brudnäbbarna, då kan det vara rimligt att erbjuda sig att bidra till utgiften.

Man brukar säga att det ska inte medföra extraordinära utgifter att gå på en fest, eller bröllop. Som inköp av speciella kläder.

Men väljer man att låta barnen bära det finaste de har, utan att köpa nya kläder. Då behöver de inte betala för detta.

Klicka här för att läsa min artikel om brudnäbbar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kläder – kan jag bära både fickur och klocka?

Fråga:
Kan man bära både fickur och klocka?

Eller är det lite som att både ha hängslen och livrem?

Svar:
Jag väljer nog att ställa en motfråga, varför dubblera klockorna? Eller rättare sagt, ett fickur är en klocka så jag tror du avser armbandsur.

Sedan beror det på vilken klädsel du bär. En frack är alltid snyggare utan armbandsur.

För fickuret är inget annat än ett praktiskt tillbehör och fyller ingen funktion i klädselns perfektion.

Så mitt svar blir nej. Det verkar vara överdrivet med både armbandsur och fickur.

Klicka här för att läsa om klocka till frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – kan jag bära en svart blomhatt?

Fråga:
Kan jag bära en svart liten blomhatt liknande prinsessornas små hattar?

Svar:
Det beror lite på vad du syftar på.

Avser du en hatt, så kan du bära det. men den ska vara svart och absolut inga blommor i den.

Allt som påminner om fest undviker man på begravning och jag tror mig aldrig ha sett en prinsessa på begravning iförd hatt med blommor.

Men du kan också avse utsmyckningen, smycket blomhatt. En blomhatt som är en hattpinne eller liknande.

Då fungerar den givetvis om den är diskret utformad.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär Collar and tie vid bröllop i Brasilien?

Fråga:
Jag och min fru är bjudna till ett bröllop i Rio nu i september. Klädkod Collar and tie

Jag tänkte ha på mig en smokingkavaj, fluga och udda byxor. Funkar det?

Men viktigast av allt vad gäller för min fru?

Svar:
Detta är en intressant klädangivele, då den är ett så kallat idiom. Vilket innebär en variant på klädsel i olika sammanhang, så jag ger lite bakgrund. Men tyvärr har inbjudaren i detta fall med detta idiom skapat en egen dresscode. Då blir det svårt att förstå för gästen.

Som exempel kan man ta en man som förr var mer informellt klädd i vardagen, men vid mer formella tillfällen satte han på sig en ren löskrage och slips. T.ex. i  kyrkan, eller eller bröllop.

Idiomet collar and tie eller vårt skjorta och slips härrör från den tid då skjortkragar var separata. Han hade två stycken till varje skjorta och på så sätt sparade man på tvätten. Det skulle kunna beskrivas som att annat idiom ”se till att bära en ren krage”.

Begreppet collar and tie är som skrivits egentligen ingen klädkod, men utifrån tidigare beskrivning kunde han inte gå i skjortärmarna. Utan kavaj var han oklädd (kragen och kanske otvättat skjorta blev synlig). Därför förväntas än idag kavaj/kostym och givetvis motsvarande för kvinnan.

Jag är ingen expert på klädsel vid Brasilianska bröllop, men det är färgstarka klänningar och snygga kläder. Så för din fru kan en färgstark elegant, festbetonad aftonklänning passa bra. Längden kan vara ankellång, men om den är vid och glittrig kan den även vara kortare. Se i bifogad länk.

För din del skulle jag rekommendera en kostym, skjorta och slips istället för fluga. Den kan vara mörk och med vit skjorta, då är du definitivt helt rätt.  Din kombination av smokingjacka och udda byxor verkar inte vara något första alternativ.

För att säkerställa klädseln så skulle jag ändå kontakta inbjudaren och helt enkelt fråga vad som förväntas i klädväg. För även om jag ger ett svar baserat på fakta, så innebär det inte att inbjudaren har den kunskapen. Såväl i Brasilien som i Sverige rör man säkert ofta till det med klädkoder och ”Collar and Tie” är ingen, på engelska, vedertagen sådan.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – vilken färg ska det vara på skjortan vid klädkod kavaj?

Fråga:
Vilken färg ska det vara på skjortan när klädkoden är ”kavaj”?

Svar:
All information om detta hade du funnit direkt om du sökt på kavaj på denna site.  Jag lägger länken till artikeln sist i detta svar.

Kort kan kavaj förenklat delas upp i två grupper, informell eller formell fest.

Informellt, liten fest och inte så elegant. Mindre fester.

Formell är t.ex. bröllop, jubileum och liknande. Stora fester med många gäster.

I den informella gruppen innebär kavaj den mer tidsenliga tappningen, med kavaj/kostym i valfria färger. Det gäller även skjortan, som kan vara i den färg du vill.

Vid formella tillställningar innebär det mörk kostym och då är det alltid vit skjorta.

Klicka här för att läsa min artikel om Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära väst istället för kavaj till bruten kavaj?

Fråga:
Min fråga rätt enkel, kan man ha endast väst (med en välstruken skjorta) och mer propra byxor, till klädkoden ”bruten kavaj”?

Jag kan erkänna att jag redan gjort på detta sätt några gånger då jag mycket uppskattar både utseendet och rörelsefriheten som kavajen annars berövar en. Då brukar jag ha kostymbyxor eller motsvarande.

Är dock nyfiken på vad kutym är och hur många oskrivna lagar jag bryter mot.

Svar:
Det du avser är troligen ”udda kavaj”, vilket betyder Blazer med udda byxa, Begreppet ”bruten kavaj” existerar inte.

Men står det kavaj, så kan du inte komma i skjorta och väst, att gå i skjortärmarna anses vara oklätt vid angiven klädkod.

Det du planerar att gå i kan säkert vara snyggt, men det är fritids- eller vardagsklädsel.

Enbart att man angivit en klädkod betyder att man inte kommer i sådana kläder utan man tar på en kavaj.

Så svaret är nej, så kan du inte klä dig.

Klicka här för att läsa min artikel om udda kavaj >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – ska jag bära väst eller gördel till dubbelknäppt smoking och vilken hatt kan jag ha?

Fråga:
Jag på ett bröllop med klädkod smoking.

Jag har dagen till ära införskaffat mig en dubbelknäppt sammetssmoking med spetsig krage.

Jag vet att det på grund av kragen är kutym med väst men vad gäller i detta fall då den är dubbelknäppt, gördel eller väst?

Jag funderar också kring hatt, är det acceptabelt med ett plommonstopp alterantivt homburg till ovan nämnda klädsel?

Övriga accessoarer blir käpp, vit sidennäsduk, vit blomma i knapphålet samt svart sammetsfluga.

Svar:
Bär du Smoking väljer du antingen Chapeau-Claque, Homburgerhatt eller Plommonstop.

Till en Smoking med spetsig krage, även om den är dubbelknäppt, kan du bära väst.

Flugan och näsduken är korrekt och käppen är en accessoar som du belutar själv.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson